کانون ایرانیان

۱۳۹۰ خرداد ۱۷, سه‌شنبه

کاهش نیروهای آمریکا در افغانستان و سرنوشت جنگ ده ساله

در حالی که پرزیدنت اوباما آماده تصمیم گیری درباره میزان کاهش نیروها در افغانستان می شود ، مخالفت کنگره آمریکا با این نبرد ده ساله در حال افزایش است. هنوز کاخ سفید تعداد سربازان آمریکایی را که ماه آینده افغانستان را ترک کنند،اعلام نکرده است. در حالی که پرزیدنت اوباما باید بین گزینه ۵۰۰۰ نفری پیشنهادی وزارت دفاع آمریکا و یا کاهش بیشتر نیروها تصمیم گیری کند.


مهمترین نشانه مخالفت با ادامه جنگ در افغانستان از سوی کنگره آمریکا را می توان در رای گیری دو هفته پیش مجلس نمایندگان مشاهده کرد که پیوستن ۲۶ نماینده جمهوریخواه به ۱۷۸ نماینده دمکرات، تنها ۱۱ رای دیگر لازم داشت تا با تصویب یک متمم پرزیدنت اوباما را در مورد خروج سریع تر نیروها از افغانستان، تحت فشار بگذارد. از سوی دیگر نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که نزدیک به سه چهارم آمریکاییان ،خواستار خروج تعداد قابل توجهی از نیروهای آمریکایی از افغانستان هستند. روز دوشنبه پرزیدنت اوباما در همین باره گفت« با کشتن شدن بن لادن و محدود کردن فعالیت های طالبان، اکنون ما به بسیاری از اهداف مورد نظر ۱۰ سال پیش دست یافته ایم.»


در پس خستگی عمومی از جنگ، توجه فزاینده کنگرهآمریکا به میزان بدهی ها و کسری بودجه کشور، بر فشارها جهت محدود کردن جنگ افغانستان افزوده است. جنگی که نزدیک به ۲ میلیارد دلار درماه ، برای آمریکا هزینه دارد. کلیف استیرنز، نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا می گوید« تلاش برای برقراری دمکراسی آزاد در افغانستان، سال های بسیاری طول خواهد کشید و ما به خاطر کسری بودجه نمی توانیم چنین امری را توجیه کنیم.» اما جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید می گوید« البته هر تصمیمی در باره افغانستان مسئله هزینه را مد نظر خواهد داشت، اما این یک تصمیم مهم در ارتباط با امنیت ملّی ماست.» والتر جونز، یکی از رهبران جمهوریخواه ائتلاف ضد جنگ می گوید« بن لادن کشته شده است و با این پیروزی نیروهایمان را از افغانستان خارج کنیم.» روزنامه نیویورک تایمز به نقل از این نماینده کارولینای شمالی می نویسد« ما بیش از این نمی توانیم پلیس جهان باشیم. با این وجود برخی تحلیلگران نسبت به تمایل رویارویی کنگره با پرزیدنت اوباما ابراز تردید کرده اند. اما کنگره می تواند راه های موازی را برای بازداشتن رییس جمهوری آمریکا در پایان دادن به مداخله نظامی در لیبی، پیش گیرد.


چندین مقام ارشد نظامی و دولت آمریکا خواستار کاهش سریع تر نیروهای آمریکایی در افغانستان هستند. اما رابرت گیتس ،وزیر دفاع آمریکا می گوید« خروج سریع نیروها موجب از دست دادن دستاوردهای ۱۸ ماه گذشته خواهد که با اعزام ۳۰ هزار سرباز اضافی میسر شد.»                                        

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر