کانون ایرانیان

۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

يک اتومبيل پرنده در جنگل های آمازون مورد استفاده قرار می گيرد

اتومبيل هايی که هم بتوانند راه بروند و هم پرواز کنند مدتهاست که در داستان های خيالی يا فيلم های سينمايی آورده شده است اما با توجه به پيشرفت سريع تکنولوژی اکنون وجود چنين خودرويی به واقعيت نزديک شده و قرار است تا حدود يک سال ديگر، در اختيار مردم قرار بگيرد.

«استيو سنت» که خلبان است به خانواده ای تعلق دارد که زندگی شان اکثراً در چارچوب پرواز به آسمان ها بوده است. پدر سنت بر فراز مناطق پر از درخت آمريکای جنوبی پرواز می کرد جايی که سنت بيشتر دوران کودکی خود را در آنجا سپری کرده است. کودک آن روز و خلبان امروز می گويد «من در خانواده ای بزرگ شدم که بر فراز جنگل های آمازون در کشور اکوادور-- در جايی که هيچ جاده ای وجود نداشت -- پرواز ميکردند. شما در آنجا يا بايد پرواز می کرديد و يا می مرديد.»

آقای سنت يک شرکت بزرگ را به نام تکنولوژی مردم بومی و مرکز آموزشی يا اختصاراً «آی تک،»، تاًسيس کرده است. کار اين شرکت ارايه خدمات به مردمی است که در اين مناطق زندگی می کنند. منطقه ای که دور از تمام فن آوری ها در جهان قرار دارد. استيو سنت در داخل يا خارج برخی از ناهموار ترين بخش های جهان ما يعنی در جنگل های آمازون در کشور اکوادور-- جايی که جاده ای در آن وجود ندارد – زندگی می کند. وی به يک پديده قديمی که هنوز بصورت گسترده ای در تصورات مردم باقی مانده روی آورده است -- اتومبيل پرنده -- و نام آن را ماوريک گذاشته است.

بنيان گذار شرکت «آی تک» می گويد اين وسيله در درجه اول يک اتومبيل است، اما شما می توانيد با آن پرواز هم بکنيد و فقط چند ساعت وقت لازم داريد تا آن را به پرواز در آوريد.

اتومبيلی که «ماوريک» نام گرفته است می تواند در جاده با سرعتی حدود ۱۵۰ کيلومتر حرکت کند، اما برای پرواز در ارتفاعی حدود يکصد متر تنها ميتواند با سرعتی حدود ۶۵ کيلومتر در ساعت پرواز کند.

اين سرعت شايد که برای پرواز زياد نباشد اما سنت می گويد کار ماوريک ارايه سرويس به خدمات انسان دوستانه و گروه هايی است که در مرز زندگی ميکنند. علاوه بر آن، ماوريک ميتواند برای انجام ماًموريت های ويژه نيز مورد استفاده واقع شود. با اين همه، سنت ميگويد هر چند که ماوريک برای مصارفی آنچنان مورد بهره برداری قرار ميگيرد اما ما نياز به يک بازار مصرفی تجارتی داريم و برای آن هم تنها در ايالات متحده آمريکا بايد بدنبالش بگرديم.

با اين همه برخی از خلبان ها احساس هيجان کمتری درباره طرح فعلی اين «ماشين پرنده» می کنند. وسيله ای که در صورت تکميل رؤيای پرواز بر فراز جاده ها، آبها و جنگل ها را در واقعيت رقم خواهد زد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر