کانون ایرانیان

۱۳۸۹ مرداد ۷, پنجشنبه

تهران مدعی شد به صادر کننده بنزین تبدیل می شود

بامداد روز چهارشنبه، يعنی تنها یک روز بعد از تصویب تحریم های جداگانه اتحادیه اروپا و کانادا علیه ایران، مسعود میرکاظمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، در مراسم افتتاح پتروشیمی مروارید و فاز دوم پتروشیمی پردیس در عسلویه، با تاکید بر این موضوع که ایران تا پایان سال ۱۳۹۲ امکان تولید روزانه ۱۷۰ میلیون لیتر بنزین را داراست، اظهار داشت، از آن جا که میزان مصرف کشور در سال بیش از ۶۶ میلیون لیتر در روز نیست، ایران قادر است تا ۴ سال آینده به صادر کننده بنزین تبدیل شود.

این مقام هم چنین گفت برای اجرای طرح های نفت و گاز و پتروشیمی کشور زیر منت خارجی ها نمی رویم.

این در حالی است که سیروس سازدار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با روزنامه مردم سالاری روز چهارشنبه ۶ مرداد ماه اعلام کرد، اگر امروز ۴۰ میلیارد دلار در نفت وگاز سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم ۶۰ میلیارد دلار در سال برداشت کنیم ولی متاسفانه می‌بینیم که ۱۰۰ سال تولید نفت داریم، اما از نظر تجهیزاتی هنوز به خارج وابسته‌ایم که امروزه نیز به این صورت است.

این نماینده مجلس افزود، در حوزه نفت ‌و گاز دو چیز ما را تهدید می‌کند: اول غافل کردن برنامه ‌ریزان که ما را در مسیری بیندازند که نتوانیم در صنعت‌ و تکنولوژی قدم بگذاریم، و دوم از بابت فرار مغزها و تخلیه کارشناسان ما در حوزه نفت است که همیشه باید به این دو مورد توجه کرد.

وی ادامه داد، در خصوص سرمایه‌گذاری که آقایان موفق نشدند و روابط ما با دنیا طوری شده که نمی‌توانیم از سرمایه ‌گذار خارجی استفاده کنیم و نیروی انسانی متخصص نیز که به شدت در حال ترک کشور هستند.

با توجه به این موضوع که اکثر میادین نفتی ایران با کشورهای همسایه مشترک است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس هشدار می دهد که اگر تهران نتواند از میادین نفتی مشترک خود با همسایگان برداشت کند این مخازن برای نسل آینده باقی نمی ماند.

این در حالی است که خبر گزاری فارس، روز سه شنبه ۵ مرداد ماه، به نقل از تازه ترین آمار گمرک چین اعلام کرد سی و یک و بیست و سه دهم درصد ۲۳/ ۳۱ از واردات نفت خام چین از ایران طی ۶ ماه نخست سال جاری میلادی افت کرده است.

در همین حال، قیمت سبد نفت اوپک روز دوشنبه با ۲۷ سنت کاهش به ۷۳/ ۹۵ دلار رسیده است.

قیمت جهانی نفت نیز، امروز چهارشنبه، برای تحویل در ماه سپتامبر با ۶۲ سنت کاهش به کم تر از ۸۸/ ۷۶ کاهش یافته است. روز گذشته نیز قیمت نفت با ۱/۴۸ دلار کاهش به کم تر از ۵۰/ ۷۷دلار رسیده بود.

در همین حال محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، صبح چهارشنبه در مراسم افتتاحیه دو طرح جدید پتروشیمی در عسلویه، با تاکید بر این که ایران مانع باند بازی برخی شرکت های غربی در صنایع نفت و گاز شده است، از رشد ۳۵ درصدی اظهارنامه های مالیاتی تقدیر کرد و تحریم ها را احمقانه و بی اثر خواند.

رئیس جمهوری ایران هم چنین اظهار داشت، حلقه تحمیلی شرکت های چند ملیتی در پروژه های نفتی شکست خورده است.

این سخنان در حالی بیان می شود که نه تنها علت انصراف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دو فاز پارس جنوبی مساله تحریم ها عنوان شد، که پیش تر سردار رستم قاسمی، فرمانده قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا، در همایش مدیریت بهینه سازی مصرف انرژی تاکید کرد،عمر بسیاری از چاه های نفت کشور بالا و فشار آن ها پایین است. از دید این سردار سپاه، ایران می بایست از تکنولوژی پیشرفته تر در حوزه نفت و گاز خود بهره گیرد.
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، در مراسم افتتاح پتروشیمی مروارید و فاز دوم پتروشیمی پردیس در عسلویه، اظهار داشت، از آن جا که میزان مصرف کشور در سال بیش از ۶۶ میلیون لیتر در روز نیست، ایران قادر است تا ۴ سال آینده به صادر کننده بنزین تبدیل شود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر