کانون ایرانیان

۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

آزار بیشتر اصلاح طلبان در ایران

ناظران حقوق بشر از دستگیری همسر و برادر همسر محمد مصطفایی وکیل مدافع حقوق بشر ابراز نگرانی کرده اند. او وکیلی است که به علنی ساختن پرونده سکینه محمدی آشتیانی کمک کرد. سکینه شهروند آذری ایران و مادر ۴۳ ساله دو فرزند است که پس از متهم شدن به رابطه نامشروع، به مرگ با سنگسار محکوم شد. بدنبال براه افتادن خشم بین المللی، مقامات ایران اعدام او را متوقف کردند.

اعضای خانواده مصطفایی پس از آن بازداشت شدند که مقامات قضایی حکم دستگیری اش را صادر کردند، اما نتوانستند او را پیدا کنند. هادی قائمی، مدیر کمپین بین المللی برای حقوق بشر در ایران، بازداشت افراد خانواده مصطفایی را «گروگانگیری» نامید.

کمپین جاری ایران علیه روزنامه نگاران نیز قربانیان جدیدی گرفته است. کمیته حفاظت از روزنامه نگاران می گوید حامد صابر، خبرنگار آزاد، در ماه ژوئن در پی پست کردن عکس های یک اعتراض خیابانی در تهران در اینترنت دستگیر شد.

در همین ماه، نیروهای امنیتی عبدالرضا تاجیک را دستگیر کردند. او برای روزنامه های اصلاح طلب مقاله می نوشت و عضو مرکز مدافعان حقوق بشر، به ریاست شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل بود. خانواده تاجیک در نامه سرگشاده ای به قوه قضاییه ایران نگرانی عمیق خود را از بدرفتاری با او در زندان ابراز داشتند.

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران همچنین نسبت به وضعیت محمد صدیق کبودوند، رییس سازمان حقوق بشر کردستان و سردبیر هفته نامه پیام مردم ابراز نگرانی کرد. او در سال ۲۰۰۷ دستگیر و به اقدام علیه امنیت ملی متهم شد. وکیل آقای کبودوند گفت او برای سومین بار در زندان دچار حمله قلبی شده و قادرنیست به روشنی حرف بزند یا ببیند. عفو بین الملل و گزارشگران بدون مرز اخیرا دولت ایران را متهم کردند که زندانیان سیاسی را از مراقبت های پزشکی کافی محروم نگاه می دارد.

درنخستین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ایران، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا از دولت ایران خواست تمام زندانیان سیاسی را آزاد کند. دو زندانی که او از آنها نام برد، بهاره هدایت و میلاد اسدی ، فعالان دانشجویی، اخیرا به ترتیب به ۹ سال و نیم و ۷ سال و نیم زندان محکوم شدند.

امریکا همچنان از رهبران جمهوری اسلامی می خواهد به تعهدات خود برای احترام به حقوق و حیثیت مردم خود عمل کنند. کلینتون گفته است تا چنین کاری انجام نگیرد، امریکا به حمایت از کسانی که می خواهند از حقوق جهانی خود استفاده کنند ادامه خواهد داد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر