کانون ایرانیان

۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

مقام جمهوری اسلامی: ايران اصراری بر ادامه غنی سازی ۲۰ درصدی ندارد

ايران روز جمعه ضمن ابراز آمادگی برای گفتگوهای هسته ای اعلام کرد اصراری بر ادامه غنی سازی ۲۰ درصدی، ندارد.

علي‌اكبر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی ايران روز جمعه اعلام کرد تهران اصراری بر ادامه غنی سازی ۲۰ درصدی ندارد. آقای صالحی در گفتگو با ايسنا، خبرگزاری دانشجويان ايران گفت: برای جمهوری اسلامی ايران اصل غني‌سازی قابل واگذاری نيست و اين حق محفوظ است و از آن كوتاه نمي‌آييم. رييس سازمان انرژی اتمی اما در ادامه افزود: آن‌ها فكر كردند ايران درباره‌ توليد اورانيوم با غنای ۲۰ درصد بلوف مي‌زند. از روز اول كه اين فرايند آغاز شد اعلام كرديم با وجود اين كه ترجيح مي‌دهيم سوخت را وارد كنيم مجبور به توليد سوخت به شكل بومی هستيم. اگر سوخت راكتور تهران تامين شود آن وقت ادامه‌ غنی ‌سازی با غنای ۲۰ درصد را بررسی مي‌كنيم. علی اکبر صالحی افزود: در عين حال ما اصراری بر ادامه غني‌سازی ۲۰ درصد در صورت تامين سوخت راكتور تهران نداريم.

آقای صالحی در بخش ديگری از سخنان خود بر آمادگی ايران برای گفتگوهای هسته ای تاکيد ورزيد.

هفته گذشته نيز يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد واشنگتن آماده است گفتگو را در زمينه مبادله هسته ای و مسائل ديگر برنامه هسته ای ايران، از سر گيرد.

ايران سال گذشته حاضر به پذيرش توافقنامه هسته ای که سوخت مورد نياز تهران را تامين می کرد نشد. اما حدود دو ماه پيش برای توافق هسته ای با برزيل و ترکيه توافق کرد.

همچنين روز جمعه چين اعلام کرد مخالف تحريم های اخير اتحاديه اروپا عليه ايران است. اتحاديه اروپا و کانادا روز دوشنبه تحريم هايی را بر ايران اعمال کردند که صنايع انرژی، روابط بانکی و تجاری ايران را هدف قرار می دهد. چين انتقاد مشابهی از تحريم های آمريکا عليه ايران داشت. موضع ديرينه ی پکن در رابطه با مسأله هسته ای ايران مذاکره و تکيه بر روش های ديپلماتيک بوده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر