کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آبان ۸, جمعه

آخرین خبرها از زندانیان

چهارمین روز اعتصاب غذای فریبا پژوه وهنگامه شهیدی، صدور احکام سنگین برای حسین رسام، رضا رفیعی فروشانی و طیبهنبوی، عدم رسیده‌گی پزشکی به زندانیان سیاسی، عدم اجازه‌ي برگزاری دادگاهتجدیدنظر برای کیان تاجبخش و ملاقات شاهپور کاظمی با خانواده و تجاوز بهزندانیان در زندان رجای‌شهر
مسئولان حفاظت اطلاعات زندان از هنگامهشهيدي خواستند تا اعتصاب غذاي خود را بشكند‏ درغير اين‌صورت به كميتهانضباطي زندان معرفي خواهد شد. به گزارش «نوروز» هنگامه شهیدی در پاسخ بهاین تهدید مسئولان زندان اوین گفته است: «مگر كساني كه در زيرزمين زنداناوين مرا به باد كتك گرفتند‏ به كميته انضباطي معرفي شدند؟» هنگامه شهیدیبه همراه فریبا پژوه از اوائل هفته‌ی جاری در اعتراض به زندانی بودن خود وعدم روشن‌ شدن وضعیت پرونده‌شان دست به اعتصاب غذا زده و هم‌اکنون چهارمینروز اعتصاب غذای خود را سپری می‌کنند.
حسینرسام، کارمند سفارت بریتانیا در تهران، که به اتهام به راه انداختن آشوبدر رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران محاکمه شده و مجبور بهاعتراف در دادگاه‌های «نمایشی» شده بود، به چهار سال زندان محکوم شده است.در واکنش به این حکم دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا، امروز حکم صادرشده توسط دادگاه برای کارمند سفارت بریتانیا در تهران را «کاملاغیرعادلانه» و حمله‌ای به «کل جامعه دیپلماتیک» در ایران دانست و ازمقام‌های ایرانی خواست که این حکم را لغو کنند. «چهار سال حبس تعزیری بهاستناد ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی، و پنج سال محرومیت از ارائه خدماتدر سفارتخانه‌های خارجی» حکمی است که به گفته‌ی عبدالصمد خرمشاهی وکیلحسین رسام به همسر وی ابلاغ شده است.
دردیگر حکم صادر در روزهای اخیر دادگاه انقلاب سمنان، زندانی سیاسی  طیبهنبوی را به  3 ماه حبس تعزیری و  1 سال زندان تعلیقی محکوم کرده است. بهگفته‌ی «فعالین حقوق‌بشر و دموکراسی» طیبه نبوی نزدیک به 2 ماه درسلول‌های انفرادی «تحت شکنجه» قرار داشته است.
در دیگر حکم صادره «رضا رفیعی فروشانی» روزنامه نگار‬آزاد، متهم به جاسوسی  به 7 سال حبس تعزیری و 5 سال تعلیقی محکوم شده است.
شاهپورکاظمی، برادر زهرا رهنورد روز گذشته با خانواده‌اش دیدار کرد. وی چهار ماهاست که در بازداشت به سر برده و در این مدت تنها سه بار امکان ملاقات برایوی فراهم شده بود.
تعدادی از زندانیانسیاسی در زندان اوین نیازمند رسیده‌گی پزشکی هستند اما مسئولان زندان بهاین مهم توجهی نمی کنند؛ به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشردر ایران، حامد روحی نژاد زندانی محکوم به اعدام به دلیل بیماری ام.اس وفشار عصبی در حال از دست دادن بینایی خود و فلج شدن سمت راست بدن است وهمینطور جعفر ابراهیمی، معلم دربند به دلیل آسیب دیده‌گی مهره‌های 3 و 4گردن و هم‌چنین حمله عصبی نیاز به رسیده‌گی پزشکی تخصصی و فوری دارد. عباسخرسندی دیگر زندانی سیاسی اندرزگاه 7 زندان اوین، مدتی است در بیمارستانطالقانی تهران بستری است اما گزارش‌های دریافتی از تشدید بیماری داخلی ویحکایت می‌کند.
همچنین گزارش شده است درطی هفته گذشته تنها در سالن 4 اندرزگاه 7 زندان اوین دو زندانی به دلیلفقدان رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داده اند، در واقعه اول یک زندانیحدوداً 60 ساله پس از سکته خفیف اول و عدم رسیدگی پزشکی مورد حمله قلبیدوباره قرار گرفت و جان خود را از دست داد و در واقعه دوم یک زندانی حدود30 ساله که خونریزی داخلی پیدا کرده بود، به علت عدم رسیده‌گی پزشکی شبگذشته جان خود را از دست داد.
کمپینبین‌المللی حقوق‌بشر در ایران می‌گویند مسئولان قضایی اجازه‌ی بررسیپرونده‌ی کیان تاجبخش را در دادگاه تجدید نظر نمی دهند. کیان تاجبش در 28مهرماه سال جاری به 15 سال زندان محکوم شده بود. به گفته یکی از منابعنزدیک به خانواده تاجبخش، مقامات در جواب اعتراض وکیل تاجبخش به او میگویند که «این قانون ما است و ما خودمان می‌توانیم با آن هر کاری بکنیم.»
دوتن از زندانیانی که در رابطه با حوادث بعد از انتخابات بازداشت شده بهزندان رجایی‌شهر منتقل شده و بعد از ورود با دستور «رضا ترابی» مسئولبازرسی زندان رجایی‌شهر مبنی بر تجاوز دیگر زندانیان به خود مواجهشده‌اند. رضا ترابی در حضور تعدادی از زندانیان به صورت علنی و صریحخواستار تجاوز جنسی تا حد ممکن به این دو زندانی شده است! هم‌چنین دو تناز پرسنل زندان رجایی شهر کرج به دلیل رابطه نامشروع با زنان زندانی بهزندان قزل‌حصار منتقل شدند. چند روز گذشته نیز در زندان رجایی‌شهر یکزندانی با دستور یکی از مسئولان زندان مورد تعرض جنسی قرار گرفت.
نیروهایامنیتی در روز 24 مهرماه در روستای «تنگی ور» از توابع کامیاران شهروندیکرد به نام «فارس گلمحمدی» را بازداشت کرده و به نقطه نامعلومی منتقلکردند.
و دیگر این‌گه سیامن غیاثیدانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه روز گذشته توسط اداره اطلاعات شهرستانکرمانشاه بازداشت و تاکنون از سرنوشت وی خبری در دست نیست. غیاثی اخیراًاز سوی کمیته انضباطی این دانشگاه احضار و به دو ترم تعلیق محکوم شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر