کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۰, جمعه

چین آماده گفت‌وگو بر سر شیوه تحریم ایران

کاترین اشتون، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در سیاست خارجی گفت که با ون ژیابائو، نخست وزیر چین در باره ضرورت ادامه فشار بر ایران به خاطر فعالیت‌های اتمی‌اش گفت‌وگو کرده است. به گفته‌ی خانم اشتون، چین نقطه‌نظرهای اتحادیه اروپا را پذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم اشتون اظهار داشت که نخست وزیر ون پذیرفت که تحریم‌ها ضروری است، «ولی او می‌خواست که این تحریم‌ها هدفمند باشند».

به نظر می‌آید، این رویکرد ون ژیابائو در انطباق با بیانیه وزارت خارجه چین باشد که چهارشنبه گذشته انتشار یافت. در این بیانیه آمده که «چین مخالفتی با یک راهبرد دوگانه» ندارد که شامل هم گفت‌وگو با ایران و هم تحریم این کشور می‌شود.


تأثیر سفر سارکوزی به چین

این بیانیه وزارت خارجه چین در پی ملاقات سران دو کشور فرانسه و چین در پکن انتشار یافت. نیکلا سارکوزی‌، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه (۳۰ آوریل / ۱۰ اردیبهشت) به دیدار خود از چین پایان داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سارکوزی در مورد ایران گفت که مذاکره و گفت‌وگو رویکرد نخست در حل مناقشه با ایران است، ولی در شرایطی که تهران از همکاری با جامعه بین‌الملل امتناع می‌ورزد، تحریم گزینه‌ی بعدی است.

نیکلا سارکوزی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هو ژینتائو، همتای چینی خود افزود که «چین امیدوار است با کاربست گفت‌وگو مسئله را حل کند. فرانسه در این زمینه چین را کاملا می‌فهمد ... ولی گفت‌وگو تأثیرگذار نیست و ما تنها مجبور به کاربست تحریم هستیم».

خانم اشتون گفت که گفت‌وگوهایش با ون ژیابائو، نخست وزیر چین نشان داد که موضع چین درباره برنامه هسته‌ای ایران از موافقت کلی با تحریم به گفت‌وگو بر سر شیوه تحریم‌ها تغییر کرده و این امر نشانگر نقش مهم تحریم‌های هدفمند است.

باید اشاره کرد که چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند نقشی کانونی در تلاش‌های بین‌المللی در مورد محدودسازی برنامه‌ی هسته‌ای ایران ایفا کند. چین یکی از مهم‌ترین خریداران نفت و گاز ایران است.

کشورهای غربی جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کنند که زیر پوشش کاربست صلح‌آمیز فن‌آوری هسته‌ای، در پی ساخت بمب اتمی است. مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کنند.

شورای امنیت سازمان ملل بارها از ایران خواسته است به برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود پایان دهد، زیرا این برنامه کاربرد نظامی نیز دارد. ولی مقام‌های جمهوری اسلامی از این کار امتناع ورزیده و به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بی‌اعتنا بوده‌اند. در شرایط کنونی روسیه نیز تحریم علیه جمهوری اسلامی را اجتناب‌ناپذیر می‌داند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر