کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۰, جمعه

اشتون: چین پذیرفت که تحریم برای اعمال فشار بر ایران لازم است

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
۱۳۸۹/۰۲/۱۰
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که مذاکرات این اتحادیه با رهبران چین دیگر بر سر این نیست که آیا باید تحریم‌های تازه‌ای را بر جمهوری اسلامی تحمیل کرد یا خیر. بلکه مسئله جدید تعیین هدف تحریم‌های تازه علیه ایران است.

پیش از این چین که از بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران محسوب می‌شود و در ایران منافع تجاری گسترده‌ای دارد اصرار داشت که مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی را هم‌چنان می‌توان با گفت‌وگو و دیپلماسی حل کرد.
به گفته کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ون جیابائو، نخست وزیر چین، در گفت‌وگو با او این نظر را پذیرفته است که وجود تحریم‌های تازه برای اعمال فشار بر ایران و واداشتن آن به توقف فعالیت‌های هسته‌ای خود لازم است.

به این ترتیب می‌توان گفت که مقامات تهران هفته خوبی را پشت سر نگذاشتند. پیش از نخست وزیر چین، رئیس جمهور روسیه نیز در اوایل هفته یکی از تندترین انتقادات خود را متوجه ایران کرد.

رئیس جمهور روسیه گفت: «تاکنون ایران درک مناسبی از خود نشان نداده و غیرمسئولانه رفتار کرده است... اگر این وضع ادامه پیدا کند، ما هیچ چیز، از جمله تحریم‌ها، را کنار نمی‌گذاریم.»

حال خبرگزاری رویترز از قول خانم اشتون می‌گوید: «نخست وزیر ون آشکارا بر این عقیده بود که باید تحریم‌ها را داشته باشیم، اما... او می‌خواهد که هدف این تحریم‌ها مشخص باشد.»

به نظر رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ تلاش‌های اخیر ایران برای باز کردن دوباره باب مذاکره الزاما به این معنا نیست که باید تحریم‌ها را کنار گذاشت.

کاترین اشتون، به گفته خبرگزاری رویترز، معتقد است که برای اعمال فشار هر چه بیشتر بر مقامات ایران باید رویکرد دوگانه گفت‌وگو به علاوه تحریم را در پیش گرفت.

این رویکرد دوگانه راهی است که در دو ماه گذشته بسیاری از مقامات غربی از جمله وزیر خارجه ایالات متحده، هیلاری کلینتون، و نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، بر آن تاکید داشته‌اند.

کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا در هفته‌های گذشته بر تلاش‌های خود برای راضی کردن مقامات پکن و مسکو به تحمیل دور تازه‌ای از تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی افزوده‌اند.

برای تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه تهران در شورای امنیت سازمان ملل، رای مثبت روسیه و چین به عنوان دو عضو دائمی این شورا الزامی است.

چین گرچه در حال حاضر در حال مذاکره درباره تحریم‌های احتمالی علیه تهران است در عین حال همواره بر ای امر تاکید کرده است که حق ایران به داشتن انرژی اتمی صلح‌آمیز نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

جمهوری اسلامی همواره این اتهام از سوی آمریکا و متحدانش را که می‌گویند ایران به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای است رد کرده و اعلام کرده است که انرژی هسته‌ای را تنها برای افزایش تولید برق در کشور می‌خواهد.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از دیدار با مقامات عالی‌رتبه چین برای سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل به نیویورک، آمریکا، سفر خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر