کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۰, جمعه

صندوق های رأی بغداد به صورت دستی بازشماری می شوند

تصویر از یک کودک کرد عراقی که به کمک مادرش در حال انداختن برگه رای به صندوق است
تا هفت سال پیش فقط یک حزب درعراق حاکم بود و این حزب هم در یک رهبر خلاصه می شد: صدام حسین
مقامات عراقی می گویند که بازشماری دستی آرای انتخابات پارلمانی آن کشور را در شهر بغداد که مورد اعتراض قرار گرفته بود، از روز دوشنبه آینده آغاز خواهند کرد.
این بازشماری که به اعتراض نوری مالکی، نخست وزیر فعلی عراق، صورت می گیرد، ممکن است تا دو هفته به طول بیانجامد.
آقای مالکی که ائتلاف حامی او تنها با اختلاف ناچیزی انتخابات مجلس را به ائتلاف تحت رهبری ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق، واگذار کرده است با اعلام این که شمارش ماشینی "قابل اطمینان" نیست خواستار شمارش دستی صندوق های رأی حوزه انتخاباتی بغداد (پایتخت) شده است.
از طرف دیگر، ایاد علاوی، که ائتلاف او با اختلاف دو کرسی برنده انتخابات مجلس در ماه گذشته شده، می گوید که نخست وزیر با "سوء استفاده" از قانون می خواهد که نتایج را به نفع خود تغییر دهد و مخالفان را از میدان به در کند.
بازشماری آرا در شهر بغداد که ممکن است روزها به طول بیانجامد، باعث تأخیر بیشتر در تشکیل دولت جدید عراق خواهد شد.
در همین رابطه، روز گذشته (۲۸ آوریل - هشتم اردیبهشت) ایاد علاوی خواستار تشکیل هرچه زودتر دولت انتقالی شده بود.
هیچکدام از احزاب اصلی عراق در انتخابات ماه گذشته اکثریت لازم برای تشکیل دولت دلخواه خود را کسب نکردند و این موضوع شکل گیری هیأت دولت جدید این کشور را دچار مشکل کرده است.
آقای علاوی، نخست وزیر پیشین عراق، می گوید که برای جلوگیری از گسترش خشونت در عراق باید هر چه زودتر دولت انتقالی تشکیل شود.
هیچکدام از احزاب اصلی عراق در انتخابات ماه گذشته اکثریت لازم برای تشکیل دولت دلخواه خود را کسب نکردند و این موضوع شکل گیری هیأت دولت جدید این کشور را دچار مشکل کرده است.
در انتخابات پارلمانی عراق، اتئلاف عمدتا شیعه به رهبری نوری المالکی تنها دو کرسی کمتر از اتئلاف به رهبری ایاد علاوی که شامل سنی های سکولار است به دست آورد، ولی هیچ کدام از این دو اتئلاف آرای کافی برای این که بتوانند به تنهایی دولت تشکیل دهند، به دست نیاوردند.
در حالی که حدود نزدیک به دو ماه از برگزاری انتخابات عراق می گذرد، هنوز نشانه ای از چشم انداز تشکیل دولت جدید در آینده نزدیک دیده نمی شود.
به گفته خبرنگاران تغییر جزیی آرا در نتیجه بازشماری دستی، می تواند موقعیت کنونی احزاب را تغییر دهد و این همان نتیجه ای است که آقای مالکی امیدوار است سبب پیشی گرفتن او از ائتلاف آقای علاوی شود.
چانه زنی و توافق نهایی بر سر جزییات تشکیل دولت جدید در عراق و حتی این که چه کسانی سمت های مهم مثل ریاست جمهوری و ریاست مجلس عراق را در دست خواهند داشت، در شرایط کنونی، واقعا و به طور جدی انجام نشدنی است، مگر این که نتایج نهایی انتخابات رسما تایید و اعلام شود.
پس از آن، مشکل ائتلاف وسیع تر با گروههایی که هیچ از دو ائتلاف اصلی چندان رغبتی به همکاری با آنها ندارند، پیش خواهد آمد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر