کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

انصراف شرکت نفتی ایتالیایی از فعالیت در میدان نفتی دارخوین

مسئولان این شرکت ایتالیایی دلیل تصمیم خود را خطر تحریم از سوی آمریکا به دلیل سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران اعلام کرده اند.
شرکت نفتی ایتالیایی انی که بزرگترین کمپانی حوزه انرژی در این کشور محسوب می شود به دلیل خطر تحریم های آمریکا از فعالیت در میدان نفتی دارخوین ایران اعلام انصراف کرده است.
مسئولان شرکت انی در توضیح دلیل این تصمیم اعلام کرده اند که بر اساس قوانین جدیدی که اخیرا برای تشدید تحریم ها علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده است، فعالیت های شرکت انی در ایران می تواند منجر به وضع تحریم هایی از سوی دولت آمریکا علیه این شرکت شود.
این شرکت در ادامه تصریح کرده است که تا به امروز هیچ گونه تحریمی از سوی آمریکا متوجه این شرکت نبوده است.
بنا بر اعلام مسئولان شرکت انی ایتالیا، سهم این شرکت در تولید نفت ایران در سال ۲۰۰۹ چیزی معادل ۳۵ هزار بشکه در روز بوده است که این تنها ۲ درصد از مجموع تولیدات شرکت انی را تشکیل می دهد.
مدیران شرکت انی در ادامه نتیجه گیری کرده اند که خروج از بازار انرژی ایران تاثیر ملموسی بر عملکرد مالی این شرکت نخواهد گذاشت.
با این وجود شرکت انی در اطلاعیه اش اعلام کرده است که میزان سرمایه گذاری خود در صنعت نفت ایران را تا سقف حداکثر ۲۰ میلیون دلار در سال حفظ خواهد کرد.
در حال حاضر طبق قوانین آمریکا شرکت هایی که سالانه بیش از ۲۰ میلیون دلار در صنایع هیدروکربنی ایران سرمایه گذاری کنند، شامل تحریم های این کشور خواهند شد.
اصرار ایران به ادامه غنی سازی اورانیوم و نادیده گرفتن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل باعث شده تا سرمایه گذاران خارجی به خصوص شرکت های بین المللی فعال در نفت و گاز تمایلی به همکاری با ایران نشان ندهند.
شرکت هایی نظیر توتال و شل هم پیش از این اعلام کرده بودند که از ادامه همکاری با ایران در پروژه های نفتی خودداری خواهند کرد.
بنابر اعلام مسئولان شرکت انی ایتالیا، سهم این شرکت در تولید نفت ایران در سال ۲۰۰۹ چیزی معادل ۳۵ هزار بشکه بوده است که این تنها ۲ درصد از مجموع تولیدات شرکت انی را تشکیل می دهد. در ادامه مدیران شرکت انی نتیجه گیری کرده اند که خروج از بازار انرژی ایران تاثیر ملموسی بر عملکرد مالی این شرکت نخواهد گذاشت.
سابقه فعالیت شرکت نفتی انی در ایران به سال ۱۹۵۷ میلادی باز می گردد.
اما به گفته مسئولان این شرکت در حال حاضر سطح همکاری شرکت انی با صنایع نفتی ایران در حد چند قرارداد "بای بک" است که در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ میلادی منعقد شده اند.
مسئولان شرکت انی جزئیات تصمیم تازه خود را در گزارشی برای یکی از موسسات دولتی آمریکا شرح داده اند.
در سال های اخیر فعالیت در میدان نفتی دارخوین، تنها مورد همکاری شرکت انی در ایران بوده است و بنابر خبری که در سایت اینترنتی این شرکت منتشر شده، در حال حاضر مقدمات لازم برای انتقال مسئولیت های اجرایی این میدان نفتی به شرکای ایرانی شرکت در جریان است.
کمبود منابع مالی، به خصوص در بخش توسعه میدان های نفت و گاز از مشکلات اصلی ایران در چند سال اخیر بوده است و همین مشکل باعث شده که پیشرفت پروژه های بزرگ به دلیل محدودیت منابع مالی با مشکل مواجه شود.
دولت ایران برای تامین منابع مالی سعی کرده است تا از منابع داخلی برای توسعه منابع نفت و گاز استفاده کند، اما این منابع بسیار محدود است و این کشور قادر نیست پول مورد نیاز توسعه میادین نفت و گاز را از داخل تهیه کند.
چند روز پیش سرتیپ یدالله جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران به خبرگزاری کار ایران گفته بود که "امروز در سپاه این افتخار را داریم که به چنان قابلیت ها و توانمندی های دانشی دست یافته ایم که به راحتی می توانیم جایگزین شرکت های بزرگ خارجی شویم. به عنوان مثال با به دست گیری پروژه های بزرگ در عسلویه جایگزین توتال و شل می شویم."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر