کانون ایرانیان

۱۳۸۹ مرداد ۲۰, چهارشنبه

هاشمی طباء: فائزه هاشمی را بركنار می‌كردند، فاطمه رجبی را رییس می‌گذاشتند

پارلمان‌نیوز: سال 69 در زمان ریاست مصطفی‌هاشمی‌طباء در سازمان تربیت بدنی بود كه فدراسیو‌ن ورزش‌های اسلامی زنان تشكیل شد. فائزه‌ هاشمی، دختر آیت‌الله علی‌اكبر رفسنجانی، رییس جمهور وقت كه یكی از حامیان اصلی ورزش زنان درایران بود و برای تشكیل این فدراسیون تلاش‌ِهای زیادی كرده بود، ریاست این فدراسیون را به عهده گرفت. او چهار دوره بازی‌های اسلامی زنان را در ایران برگزار كرد و تنها در این بازی‌ها بود كه زنان اجازه رقابت با ورزشكاران دیگر كشورها را داشتند. بعد از اقدام انجمن‌های ورزشی زنان با فدر اسیو‌ن‌ها و طراحی پوشش اسلامی برای زنان و حضور آنها درتورنمنت‌های بین‌اللملی، فعالیت این فدراسیون هم كمرنگ شد. با این حال این فدراسیون هنوز به عنوان حامی ورزش زنان مسلمان مطرح بود. اما هفته پیش كمیته ملی المپیك به بهانه كمبود بودجه این فدراسیون را تعطیل كرد. مسئولان این كمیته توضیح مشخصی دراین باره نداده‌اند. اما در بیانه‌یی كه دبیرخانه فدراسیون ورزش‌های اسلامی زنان منتشر كرده، آمده بود كه ریاست فائزه هاشمی، تنها دلیل تعطیلی این فدراسیون بوده است.هاشمی بعد از انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه گذشته، در جبهه مخالف دولت قرار گرفت. مصطفی هاشمی‌طباء كه یكی از مخالفان این اقدام كمیته ملی‌المپیك است، دیروز در گفت‌وگویی با خبرنگار ایلنا، عواقب این كار را تشریح كرد:

ایران سال 2009 میزبان بازی‌های كشورهای اسلامی بود كه به بهانه‌هایی این میزبانی را پس داد. هفته پیش هم فدراسیون ورزش‌های اسلامی زنان را تعطیل كرد. این اتفاقات موقعیت ایران را در بین كشورهای اسلامی تضعیف نمی‌كند؟

ما شعار می‌دهیم كه باید بین كشورهای اسلامی نفوذ كنیم و بین آنها باید اتحاد برقرار شود. مدت‌ها هم به این بحث‌ها ادامه می‌دهیم.اما تبدیل این حرف‌هابه واقعیت ابزارهایی می‌خواهد. خود من سال‌ها تلاش كردم كه بازی‌های كشورهای اسلامی را راه‌اندازی كنم. با این كه كشورهای عربی اصرار داشتند كه بازی‌ها باید به نام كشورهای عربی برگزار شود ونه كشورهای اسلامی، مسابقات شنا كشورهای اسلامی را هم درایران برگزار كردم.اولین دوره‌ بازی‌ها هم به نام كشورهای اسلامی در عربستان برگزار شد. قرار بود ایران میزبان دوره دوم باشد كه به هر دلیلی این كار نشد. در صورتی كه با مدیریت درست می‌توانستیم این كار را انجام بدهیم. ما چهار سال فرصت داشتیم كه به نام بازی‌ها مطالب و مسایل بسیار زیادی را از طریق تلویزیون ومطبوعات در كشورهای عربی مطرح كنیم كه این موقعیت را از دست دادیم. فدراسیون ورزش‌های اسلامی زنان هم یك فرصت خوبی بود برای طرح چیزی كه در دنیا علیه اسلام وجود دارد و به اسلام هراسی معروف است. مجله تایم به تازگی عكسی از یك زن افغان روی جلدش منتشر كرده كه طالبان دماغ او را بریده بودند. این تصویری كه به نام اسلام آن را نشان می‌دهند. ما با ادامه بازی‌های اسلامی زنان می‌توانستیم تبلیغاتی را از اسلام و زنان داشته باشیم. آنیتا دوفرانس آمریكایی، مسئول زنان در كمیته بین‌المللی المپیك بود كه به ایران آمد وخیلی از بازی‌ها استقبال كرد. او پذیرفت كه برگزاری این بازی‌ها بهترین كار برای زنان است.

شما دلیلی را كه كمیته ملی‌المپیك برای تعطیلی این فدراسیون مطرح كرده، قبول دارید؟

نه بودن بودجه حرف وبازی است.الان كه برای هر نوزادی كه متولد می‌شود، یك میلیون تومان به حسابش واریز می‌كنیم، برای ایران مقیم خارج كنفرانس برگزار می‌كنیم و هزار كار دیگر. به نظر نمی‌رسد كه مشكل مالی داشته باشیم. آنها به جای این بهانه باید می‌گفتند كه فائزه هاشمی صلاحیت ندارد . رای می‌دادند واو را بركنار می‌كردند و فرد دیگری را جایش می‌گذاشتند. بدین طرق تحت فشار چیزی را گفتن، كار ترسوهاست .كسی كه شجاع باشد می‌گوید فائزه هاشمی صلاحیت سیاسی ندارد كه گفتن این هم رای دادگاه را می‌خواهد، او را بركنار می‌كرد و بعد خانم دیگری را مثلا فاطمه رجبی را به جای فائزه می‌گذاشت.

فكر می‌كنید كمیته بین‌المللی المپیك موضعی در این باره بگیرد؟

من یادم نمی‌آید كه آنها این فدراسیون را تائید كرده باشند. كمیته بین‌اللملی المپیك در كل روی بازی‌هایی كه به نام مذهب برگزار می‌شود، حساس است. البته بعضی وقت‌ها هم مخالف این موضعش عمل می‌كند.ژاگ روگ رییس این كمیته مخالفتی با برگزاری بازی‌ها نكرد. اما تائید نهایی‌اش را خاطرم نیست. به هر حال اگر آنهامی‌خواستند این فدراسیون را تائید كنند، با حذف فدراسیون همه چیز منتفی است. و دركل دیدگاه خوبی روی این اقدام ایران وجود نخواهد داشت.

تعطیلی این فدراسیون تاثیری هم روی ورزش زنان ایران می‌گذارد؟

بحثی كه در كمیته بین‌اللملی المپیك داشتم، درباره این بود كه همه فقط به تربیت ورزشكاران فكر می‌كنند، اما ورزش زنان مربی، داور، مدیر، پزشك و... می‌خواهد.و این كاری است كه ایران انجام می‌دهد. من یك ساعت در این باره حرف زدم و آنها را قانع كردم كه روش ما روش بهتری است. از این نظر مطمئنا حذف فدراسیون در ورزش زنان ایران تاثیر منفی می‌گذارد.

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر