کانون ایرانیان

۱۳۸۹ مرداد ۲۰, چهارشنبه

افزایش واردات بنزین به كشور طی چهار ماهه امسال

پارلمان‌نیوز: طی چهار ماهه نخست امسال میزان واردات بنزین به ایران نسبت به مدت مشابه درسال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب 12 و 13 درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، در چهار ماهه نخست سال جاری به میزان یك میلیون و 383 هزار تن بنزین به ارزش بیش از 980 میلیون دلار و به قیمت متوسط 7/0 دلار وارد كشور شده است.

این میزان واردات از نظر وزن و ارزش به ترتیب 40/9 و 31/5 درصد از مجموع واردات ایران طی چهار ماهه امسال سهم داشته است.

همچنین این میزان واردات چهار ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال 88 از نظر وزن و ارزش 62/12 و 32/13 درصد رشد داشته است.

بر این اساس میزان واردات بنزین در چهار ماهه ابتدایی سال گذشته بیش از یك میلیون و 228 هزار تن به ارزش بیش از 865 میلیون دلار و با قیمت متوسط 7/0 دلار برای هر كیلوی آن بود.

سهم این میزان واردات چهار ماهه نخست سال گذشته از مجموع واردات طی آن مدت نیز در وزن و ارزش به ترتیب 45/7 و 50/5 درصد بوده است.

این ارقام نیز نشان می‌دهد هرچند میزان سهم واردات بنزین از مجموع كل واردات از نظر وزن افزایش یافته است اما در ارزش با كاهش مواجه بوده است.

• كشورهای مبدا بنزین وارداتی به ایران

سه كشور امارات، تركیه و تركمنستان كشورهایی هستند كه عمده بنزین‌های وارداتی به ایران از این كشورهاست.

بر این اساس از كشور امارات متحده عربی كه در لیست كشورهای صادركننده بنزین به ایران قرار دارد به میزان یك میلیون و 124 هزار تن بنزین به ارزش بیش از 794 دلار به ایران وارد شده است كه 81 درصد از وزن و 81 درصد از ارزش كل واردات بنزین به ایران را شامل می‌شود.

كشور تركیه نیز بیش از چهار درصد از نظر وزن و ارزش كل واردات بنزین به ایران سهم دارد.

بر این اساس میزان واردات بنزین به ایران از تركیه طی چهار ماهه نخست سال جاری بیش از 61 هزار تن و به ارزش بیش از 42 میلیون دلار بوده است.

همچنین كشور تركمنستان نیز بیش از 49 هزار تن بنزین به ارزش بیش از 33 میلیون دلار طی چهار ماهه نخست سال جاری به ایران صادر كرده است، طبق این اعلام گمرك ایران میزان سهم كشور تركمنستان از مجموع واردات بنزین ایران از نظر وزن و ارزش بیش از سه درصد است.

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر