کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۰, جمعه

باراک: سوريه مسوول هرگونه حمله راکتی حزب الله عليه اسرائيل خواهد بود

۱۳۸۹/۰۲/۱۰
همزمان با اظهارات هيلاری کلينتون، وزيرخارجه آمريکا دراين زمينه که تجهيزحزب الله به تسليحات بيشترمی تواند منجر به وقوع جنگ درمنطقه شود، اهود باراک، وزيردفاع اسرائيل نيز گفته است که «سوريه مسوول هرگونه حمله راکتی حزب الله عليه اسرائيل خواهد بود».
هيلاری کلينتون، وزيرخارجه آمريکا، پنجشنبه درسخنرانی درکميته يهودی- آمريکائی در واشينگتن گفت که «انتقال سلاحهای پيشرفته تر، شامل راکت ها، برای حزب الله در لبنان و حماس درغزه، می تواند موجب شعله ورشدن جنگ درمنطقه شود».
خانم کلينتون دررابطه با گزارش های انتشاريافته سه هفته اخير درمورد انتقال احتمالی موشک های جديد برای حزب الله سخن می گفت.
خانم کلينتون گفت که «اسرائيل دراين مقطع، با چالش های مهمی درتاريخ خود بويژه دربرابر ايران، سوريه، حزب الله و حماس روبروست».
وزيرخارجه آمريکا ادامه داد که «بشاراسد نظرات ايران، حزب الله و حماس را می شنود اما حياتی است که ديدگاههای ما را هم بشنود، تا عواقب احتمالی اقداماتش روشن باشد».
رابرت گيتس، وزيردفاع آمريکا نيزسه شنبه گفته بود که «سوريه و ايران حزب الله را به جنگ افزار و راکت مجهز می کنند و حزب الله بيشتر از ارتش های بسياری در جهان سلاح و راکت دارد».
آقای گيتس مشخصا به نوع راکت ها اشاره نکرده بود. سايرمقامات آمريکا نيز می گويند که هنوز به اين اطمينان نرسيده اند که محموله های جنگ افزارارسالی از سوريه برای حزب الله، شامل موشک های اسکاد بوده است.
موشک های زمين به زمين اسکاد ازبرد لازم برای هدف قراردادن همه نقاط اسرائيل برخورداراست.
اهود باراک، وزيردفاع اسرائيل نيز که درآمريکا بسرمی برد، پنجشنبه درسخنرانی درهمآيش کميته يهودی-آمريکائی درکنارخانم کلينتون، گفت که کشورش «سوريه و لبنان را مسوول هرگونه شليک راکتی ازسوی حزب الله تلقی خواهد کرد».
درهمين حال، آقای باراک گفت که کشورش «علاقه ای به وخيم کردن اوضاع ندارد اما تلاشهائی را که برای تغييرقوای منطقه انجام می شود، با دقت دنبال می کند»، و افزود که «ما ابرهای تيره ای را درافق می بينيم؛ حماس درجنوب اسرائيل، حزب الله درشمال و البته ايران».
وزيردفاع اسرائيل مدعی شد که حزب الله هم اکنون ۴۵ هزارفروند راکت دراختيار دارد.
درهمين حال، سيد حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله گفته است که سازمان وی حاضر به تاييد درستی يا نادرستی گزارش دريافت موشک های اسکاد نيست.
آقای نصرالله پنجشنبه درمصاحبه با رسانه های خليج فارس گفت که «آمريکا و اسرائيل شلوغ بازی درمی آورند تا بدون جنگ به دستآوردهای مورد نظرخود برسند».
آقای نصرالله افزوده که «شلوغ کاری نه به نفع ماست، نه اسرائيلی ها».
درهمين حال، دبيرکل حزب الله ارزيابی کرده است که «منطقه درآينده نزديک با جنگی روبرونيست».

سازمان ملل متحد: برای به کمک به آوارگان در پاکستان به پول نیاز دارد

ازمان ملل متحد می گوید برای کمک به هزاران نفر که در اثر مناقشه در پاکستان دربدر و آواره شده اند، به پول بیشتری نیاز دارد.
مقامات پاکستان می گویند تقریبا ۹۰ درصد بیش از ۲ میلیون نفری که سال پیش از دره سوات گریختند، به خانه هایشان بازگشته اند.
کمیساریای عالی آوارگان و پناهجویان سازمان ملل متحد گفت فقط ۳۵ میلیون دلار از ۱۷۶ میلیون دلاری که برای کمک به آنها نیاز دارد دریافت کرده است.
کمیساریا می گوید بحران تمام نشده است، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در مناطق عشایری همچنان در بدر هستند، و بسیاری از کسانی که باز گشته اند هنوز نتوانسته اند زندگی خود را بازسازی کنند.
کمیساریا از ماه نوامبر به بیش از ۳۰ هزار نفر کمک کرده است

ليگ اروپا ؛ اتلتيکو مادريد و فولهام در فينال

 ديه گو فورلان
ديه گو فورلان
۱۳۸۹/۰۲/۱۰
تيم های اتلتيکو مادريد اسپانيا و فولهام انگليس با موفقيت مسابقه های نيمه پايانی را پشت سر گذاشتند تا راهی مسابقه پايانی ليگ اروپا در «نوردبانک آرينای» هامبورگ آلمان در روز دوازدهم ماه مه شوند.

اتلتيکو مادريد در بندر ليورپول مسابقه با ليورپول را در وقت اضافی دو بر يک باخت و در مجموع دو مسابقه دو بر دو کرد تا با گل زده در خانه حريف «فيناليست» شود.

اتلتيکو  مسابقه در مادريد را يک بر صفر برده بود و پس از برتری يک بر صفر ليورپول در وقت معمولی مسابقه برگشت، پيکار به وقت اضافی کشيد. ابتدا گل در دقيقه ۹۵ بنايون، رويای حضور در مسابقه پايانی را برای ليورپول مجسم کرد.

ديه گو فورلان، مرد روز

اما مرد روز دو مسابقه نيمه پايانی در ليورپول و لندن ديه گو فورلان اهل اروگوئه بود که گل حياتی او، گل زده ارزش گل زده در خانه حريف را داشت و با وجود شکست  دو بر یک در مسابقه برگشت و تساوی دو بر دو در مجموع دو مسابقه، تيم اسپانيايی راهی هامبورگ شد.

فورلان، مهاجم سالهای نخست دهه ۲۰۰۰ تيم منچستريونايتد در اواخر وقت اضافی نخست، گلی در انفيلد زد که خنثی کننده گلهای آلبرتو آکيلانی و يوسی بنايون برای اميدواری صعود سرخپوشان ليورپول بود.

فورلان پس از مسابقه گفت:«ما نياز به گل زدن داشتيم. مهم نبود که چه کسی گل می زند. اين يک مسابقه مشکل بود. ما می دانستيم که آنان برای پيروزی می آيند. ليورپوليها در نيمه نخست به راستی عالی بازی کردند و سزاوار گلی که زدند بودند.»

فورلان ادامه می دهد:« آنان گل دوم را هم زدند. ما می دانستيم برای صعود به يک گل نيز داريم و به آن دست يافتيم».

او در مورد مسابقه با تيم کلبه نشينان («کاتيجرز»، لقب تيم فولهام) در مسابقه فينال هم می گويد:« بازی با هر تيمی مشکل است. ما پيش از بازی به اين فکر نمی کرديم که با چه تيمی بازی می کنيم. ما تنها می خواستيم صعود کنيم.»

فورلان اعتراف کرد که بيشترين ترس آنان پس از لحظه ای بود که بنايون گل زد و ليورپول در آستانه حضور در فينال قرار گرفت. او گفت:« بله، البته اين ترس به وجود آمد. آنان تيم پرقدرتی هستند و می دانند چطور پيروز شوند».

رويای فيناليست شدن فولهام

برای فولهام انگليس فيناليست شدن در اولين سال جايگزينی ليگ اروپا يوفا به جای جام يوفا، داستان شاه پريان بود. تيم لندنی در مسابقه برگشت نيمه پايانی تيم هامبورگ آلمان را شکست داد تا پس از تساوی بدون گل در هامبورگ راهی مسابقه پايانی شود.

ملادن پتريچ با يک ضربه آزاد تماشايی در دقيقه ۲۱ هامبورگ را يک بر صفر پيش انداخت و به نظر آمد که تيم روی هاجسون در آستانه ناکامی در رسيدن به فينال باشد. اما دو گل در عرض هفت دقيقه توسط سايمون ديويس و زولتان گرا به برتری حماسی دو بر يک در مسابقه برگشت و مجموع دو مسابقه انجاميد.

علی محمد حق شناس، زبان‌شناس و سرپرست فرهنگ هزاره، درگذشت

علی محمد حق شناس، متخصص زبان شناسی و آواشناسی، فرهنگ نویس و مترجم، امروز جمعه، ۱۰ اردیبهشت (۳۰ آوریل) در ۷۰ سالگی درگذشت.این استاد بازنشسته دانشگاه تهران، از اعضای شورای بازنگری در شیوه نگارش و خط فارسی و رییس انجمن علمی نقد ادبی ایران بود.
آقای حق شناس سرپرستی تالیف فرهنگ انگلیسی به فارسی هزاره را بر عهده داشت که از بهترین فرهنگ های دوزبانه امروز ایران به شمار می رود.
فرهنگ هزاره برنده کتاب سال در بیستمین دوره انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی شده بود.
علی محمد حق شناس که دکترای خود را در رشته زبان شناسی و آواشناسی عمومی از دانشگاه لندن گرفته بود، در حوزه نقد ادبی و زبان شناسی آثار متعددی نوشت و ترجمه کرد.
او از سال ۱۳۵۲به ایران بازگشت و در دانشگاه ملی (که بعدا شهید بهشتی نام گرفت) و سپس دانشگاه تهران به تدریس پرداخت.
از کتاب های شاخص او می توان به آواشناسی (فونتیک)، بازگشت دیالکتیک و زبان و ادبیات فارسی در گذرگاه سنت و مدرنیته اشاره کرد.
علی محمد حق شناس در حوزه زبانشناسی و ادبیات کتاب های متعددی ترجمه کرد، از جمله زبان اثر سایپر، زبان اثر بلومفیلد، مكاتب زبان‌شناسي نوين نوشته پيتر سورن و تاریخ مختصر زبانشناسی نوشته رابرت هنری روبینز.
او در حوزه ادبیات هم کتاب هایی ترجمه کرد از جمله رمان به روایت رمان نویسان، تولستوی اثر هنری گیفورد و سروانتس اثر پیتر ادوارد راسل که در مجموعه بنیانگزاران فرهنگ امروز منتشر شد.
ترجمه بودا نوشته مايكل كريدرز، بودن در شعر و آینه و مجموعه مقالات ادبی از دیگر آثار دکتر حق شناس بود.
آقای حق شناس در حوزه نقد ادبی نیز صاحب نظر بود و چند نقد پرمایه در نشریات ادبی ایران به ویژه در مجله نگاه نو منتشر کرد.
علی محمد حق شناس که متولد سال ۱۳۱۹جهرم بود، ظهر امروز در بیمارستان پیامبران تهران درگذشت.

عكس تاريخي گنبد علويان در همدان

http://s1.picofile.com/freenews/36.6.jpg


گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبد‌الله شهر همدان قرار دارد. این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچ‌بری بعد از اسلام در همدان است، و طی شماره ۹۴ در تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.
تاریخچه

بر اساس شناسنامه فنی بنا، این گنبد یکی از یادمانهای متعلق به اواخر دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری است که توسط خاندان علویان ابتدا به عنوان مسجد احداث شده بوده‌است. در دوره‌های بعد با ایجاد سردابی در زیر زمین به مقبره آن خاندان تبدیل گردیده‌است. خاقانی به کنایه از آن به عنوان گنبد سبز یاد نموده‌است و فرهنگ عامیانه مردم استان همدان نیز بر این امر دلالت دارد که می‌گوید:
دلا دوشم دلا دوشم دلا دوش به حق گنبد سبز سیه پوش
سیه‌پوش

نام خانوادگی یک دسته از بازماندگان فعلی علویان در همدان هنوز هم «سیه‌پوش» است. راوندی صاحب مجمع التواریخ و القصص نیز از گنبد علویان به عنوان تریه اسلاف نام برده‌است. علت نام‌گذاری این بنا به «گنبد» علویان این بوده‌است که در گذشته‌های دور این بنا دارای گنبد بوده و در اثر گذشته زمان گنبد آن فرو ریخته‌است. همچنین علاقه شدید مردم به سادات و دوستداران امام علی و مدفون بودن دو تن از خاندان علویان در این بنا از دلایل دیگر این نامگذاری بوده‌است.

متاسفانه از هویت دقیق مدفونین اطلاعات دقیقی در دست نیست.

اول ماه در سایه بحران اقتصادی

روز جهانی کارگر امسال ۱۲۰ ساله می‌شود. در ۱۴ ژوئیه ۱۸۸۹ کنگره جهانی کارگران در پاریس تصویب کرد که کارگران در روزی معین به خیابان‌ها بیایند و خواهان کاهش ساعات کار به ۸ ساعت کار در روز شوند. اولین تظاهرات برای چنین خواستی چند ماه قبل‌تر، یعنی در اول ماه مه ۱۹۸۹ در آمریکا برگزار شده بود. کنگره پاریس هم همین روز سال را روز تظاهرات کارگران اعلام کرد. از آن پس اول ماه مه به روز کارگر معروف شد.
طرفه این که رژیم‌های تمامیت‌خواه و فاشیستی نیز سعی کرده‌اند که برگزاری اول ماه مه را در خدمت تبلیغ برای خود بگیرند. در دوران رژیم فاشیستی هیتلر، در حالی که رهبران واقعی کارگران و سندیکاهای کارگری در زندان‌ها اسیر بودند یا در خفا به سر می‌بردند، حکومت از برگزاری توام با سروصدای جشن اول ماه مه و از به خیابان آوردن تبلیغاتی کارگران فروگذار نمی‌کرد. در کشورهای کمونیستی سابق نیز که اتحادیه‌ها و سندیکاهای مستقل کارگری وجود نداشتند، اول ماه مناسبتی بود برای عرض‌اندام و راهپیمایی‌های نمایشی و به میدان آوردن تازه‌ترین سلاح‌های موجود در زرادخانه‌های این حکومت‌ها.
کارکردها در شرایط بحران

اتحادیه سندیکاهای کارکنان آلمان امسال با شعار، " شآن و حرمت تو، معیار ماست" و "ما به پیش می‌رویم" به استقبال برگزاری اول ماه مه رفته است. قرار است در تظاهرات و راهپیمایی‌های آرم اتحادیه‌ی سنیکاهای کارکنان آلمان آرم اتحادیه‌ی سنیکاهای کارکنان آلماناین روز چگونگی غلبه بر بحران اقتصادی در کانون توجه و بحث و سخنرانی‌ها باشد. فراخوان اتحادیه‌ ضمن تآکید بر این که "بحران هنوز به پایان نرسیده است"، به نقش چشمگیر شوراهای کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در ممانعت از افزایش بیکاری اشاره می‌کند. در این فراخوان آمده است که «اتحادیه‌های کارگری آلمان برای جلوگیری از بیکاری‌های ناشی از بحران اقتصادی تلاش کردند که با پاره‌وقت‌کردن کار کارگران، تغییر و انعظاف در قراردادهای مربوط به تعرفه‌های حقوقی کارگران و کمک به تدوین برنامه برای به رونق‌انداختن دوباره تولید، نقش سازنده‌ای ایفا کنند.»
اتحادیه سندیکاهای آلمان رسالت کنونی خود را حفظ موقعیت‌های شغلی و برقراری ثبات و تداوم در کار کارگاه‌ها و کارخانه‌ها می‌داند.
از نظر اتحادیه‌ی سندیکاهای کارکنان آلمان ایجادکنندگان بحران مالی کنونی باید هزینه‌های این بحران را به عهده‌بگیرند و به انجام اقدامات و تدابیری در راستای ایجاد اشتغال، تامین اجتماعی و آموزش مقید شوند.
قدرتی که دیگر موجود نیست
مشکل اما اینجاست که اتحادیه یادشده باید پیوسته با شمار کمتری از اعضا برای خواست‌های یادشده مبارزه کند. به عبارت دیگر، اتحادیه‌های کارگری نیز در این سال‌ها به مشکلی همچون کلیساها و انجمن‌های ورزشی دچار شده‌اند: خروج اعضا و بی‌علاقگی یا کم‌علاقگی نسل‌های جدیدتر به عضویت در این نهادها. حضور کم‌رنگ‌تر زنان نسبت به مردان در اتحادیه‌های کارگری نیز مزید بر علت است. سال ۱۹۹۰، زمانی که آلمان شرقی برچیده شد و اعضای سندیکاهای آن به اتحادیه سندیکای آلمان واحد پیوستند، این اتحادیه مجموعاَ دارای ۱۱ میلیون عضو شد. ۱۰ سال بعد این رقم به ۸ / ۷ میلیون نفر کاهش یافت و در حال حاضر به ۳ / ۶ میلیون نفر رسیده است.
در این حال بحران اقتصادی کنونی نیز نه تنها به رونق کار اتحادیه‌های کارکنان و افزایش اعضای آن منجر نشده، بلکه روندی معکوس را دامن زده است، به این صورت که کاهش درآمد اعضای شاغل و ادامه خروج شمار دیگری از اعضا، این اتحادیه را بیش از پیش با مشکلات مالی مواجه کرده است. برای مثال در سال جاری یکی از سندیکاهای بزرگ عضو اتحادیه، یعنی سندیکای فلزکاران آلمان با ۳ / ۲ میلیون عضو، با کاهش ۲۰ میلیون یورویی درآمدهای خود مواجه است. به گفته‌ی برتولد هوبر، رئیس سندیکای یادشده، مشکل این است که این سندیکا نتوانسته است در میان کارکنان رشته‌های جدید و پررونق، مانند صنایع تولید دستگاه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر نفوذ و پایگاه چندانی پیدا کند.
این در حالی است که شماری از شرکت‌‌های بزرگ آلمان، به ویژه در عرصه‌ی خدمات نیز به سختی با شکل‌گیری انجمن‌ها و شوراهای کارگاه و کارخانه در درون خود مقابله می‌کنند. برای مثال دو فروشگاه معظم زنجیره‌ای آلمان، یعنی آلدی و لیدل که در سطح اروپا نیز شعبه دارند تقریباَ عاری از وجود انجمن‌های صنفی و شورایی در درون خود هستند و به کارکنانی که عضو سندیکاها باشند چندان روی خوش نشان نمی‌دهند.
سندیکایی که با جهانی‌شدن نمی‌خواند
این نیز هست که جهانی‌شدن و کم‌رنگ‌شدن مرزهای ملی بیش از پیش سندیکاها را که در مرز و محدوده‌های ملی قدرت مانور داشتند با مشکل اقتدار و کارآیی مواجه کرده است. ارزیابی رهبران سندیکایی آلمان این است که بر خلاف سرمایه که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی هماهنگ‌تر و منسجم‌تر عمل می‌کند، سندیکاهای صنفی همچنان نهادهایی ملی مانده‌اند و ایجاد پیوند میان آنها در سطوح بین‌المللی و ملی بیشتر جنبه نمادین دارد. این واقعیت که منافع و مصالح شاغلان کشورهای مختلف لزوماَ با هم همپوشانی صحنه‌ای از تظاهرات به مناسبت اول ماه مه در سال‌های پیش صحنه‌ای از تظاهرات به مناسبت اول ماه مه در سال‌های پیشندارد نیز اقدام مشترک سندیکاها در سطوح مختلف فراملی را با مشکل مواجه می‌کند.
برای مثال در حال حاضر آلمان با نزدیک به صد میلیارد یورو مازاد تجاری در مبادلات خود در حوزه یورو روبروست، در حالی که این رقم در مورد فرانسه و کشورهای جنوب اروپا صد میلیارد یورو کسری است. مقام‌های فرانسوی آلمان را متهم می‌کنند که با پایین‌نگهداشتن سطح دستمزدها توانسته است کالاهای خود را ارزانتر در بازارها عرضه کند و همزمان مانع افزایش قدرت خرید شهروندان خود شود، امری که به نوبه خود بر مصرف این شهروندان تأثیری منفی دارد و از واردات آلمان از کشورهای عضو یورو می‌کاهد.
سندیکاهای آلمان پایین‌بودن سطح دستمزد در آلمان در قیاس با شماری از کشورهای اروپایی را قابل دفاع نمی‌دانند، ولی معتقدند که بخشی از آن امتیازی است که به کارفرماها داده می‌شود تا موقعیت‌های شغلی را حفط کنند و بیکاری تا حد ممکن دامنگستر نشود. با این همه، تعیین و تثبیت حداقل دستمزد در رشته‌های مختلف اقتصاد آلمان هم اینک به یکی از عرصه‌های اصلی مبارزه سندیکاهای آلمان بدل شده است.
بحران اقتصادی، شانسی برای احیای اعتبار؟
تلاش اتحادیه سندیکای کارگران آلمان با ۸ سندیکای عضوش در این راستاست که از بحران اقتصادی کنونی به سود احیای وجهه و وزن خود سود ببرند. آنها امیدوارند که نگرانی کارکنان بخش‌های مختلف اقتصاد آلمان از آسیب‌ها و پیامدهای بحران، آنها را متوجه اهمیت کار سندیکاها و نقششان در دفاع از منافع شاغلان و کارکنان رشته‌های مختلف تولیدی و خدماتی بکند و گرایش به عضویت در این سندیکاها را احیا و تقویت کند. اتحادیه‌های کارگران آلمان با توجه به بحران اقتصادی کنونی عرصه‌ی اصلی مبارزه را بر ممانعت از بروز دامپینگ در گستره دستمزدها و نیز جلوگیری از اشتغال‌های خارج از مقرارت قانون کار و فاقد بیمه‌ها و حمایت‌های مالی و اجتماعی گذاشته است.
زمان نشان خواهد داد که این مبارزه و موفقیت احتمالی در آن تا چه حد به سود تقویت بنیان و موجودیت سندیکاها عمل خواهد کرد و تا چه حد قدرت و نفوذ کاهنده‌ی آنها احیا خواهد شد.
فرید وحیدی
تحریریه: بهمن مهرداد

ممنوعیت برقع در بلژیک: رهایی از "زندان سیار"

ش اسلامی را ممنوع می‌کند که صورت زن را به تمامی یا بخش عمده آن را بپوشاند. انداختن برقع بر سر، پارچه مشبک در برابر صورت یا نقاب بر چهره که در آن فقط منفذی برای چشمان باز شده، از جمله پوشش‌هایی است که ممنوع اعلام شده‌اند.
این ممنوعیت در مورد فضاهای عمومی، یعنی خیابان‌ها، پارک‌ها و نیز فروشگاه‌ها و رستوران‌ها معتبر است. در صورت نقض این قانون، فرد خاطی به ۲۵ یورو جریمه نقدی یا ۷ روز زندان محکوم خواهد شد.

از نظر بارت سومرس، نماینده لیبرال فلامان‌‌‌زبان، «برقع یک زندان سیار است». ژرژ دالمانیه، نماینده فرانسه‌زبان پارلمان بلژیک، پوشش‌هایی مانند برقع و نقاب را «بارزترین شکل خدشه‌دار ساختن حقوق زنان» دانست.
: هم‌اکنون به دلیل بحران سیاسی حاکم بر دولت بلژیک، هنوز مشخص نیست این قانون چه زمان به اجرا درخواهد آمد. به دلیل مشاجرات شدید لفظی میان نمایندگان فلامان‌زبان و فرانسه‌زبان، دولت "ایو لوترم" یک هفته‌ی پیش مجبور به استعفا شد. احتمال می‌رود در ماه ژوئن انتخابات پارلمانی جدیدی برگزار گردد. مجلس سنا نمی‌تواند این قانون را لغو کند، ولی می‌تواند آن را مورد بازبینی قرار دهد.
بحث پوشش اسلامی در سطح اروپا
دنیس دوکارم، نماینده لیبرال فرانسه‌زبان پارلمان بلژیک ابراز امیدواری کرد که «فرانسه، سوئیس، ایتالیا، هلند و کشورهایی که در این باره فکر می‌کنند، از بلژیک پیروی کنند».
وی گفت که برقع در بلژیک بیشتر یک پدیده جانبی است و نباید آن را با اعتقادات دینی اسلامی یکسان انگاشت. این نماینده پارلمان بلژیک افزود: «ما به اسلام احترام می‌گذاریم».
بر اساس ارزیابی‌ها، فقط شمار بسیار قلیلی از زنان مسلمان از برقع به عنوان پوشش کامل اسلامی استفاده می‌کنند. از این رو تصویب این قانون بیشتر ارسال یک زیگنال سیاسی تلقی می‌شود.
لایحه قانون منع برقع در فرانسه و هلند
بحث پوشش اسلامی در دیگر کشورهای اروپایی نیز در جریان است. در فرانسه قرار است تا پیش از تعطیلات تابستانی، لایحه‌ای در زمینه ممنوعیت پوشش کامل اسلامی به پارلمان ارائه شود. دولت قصد دارد با تصویب این لایحه هر نوع پوشش کامل چهره در فضاهای عمومی را ممنوع اعلام کند. دولت فرانسه قصد دارد با این حرکت حقوقی خود برای ۵ میلیون مسلمان ساکن این کشور روشن سازد که پوشش‌هایی مانند برقع و نقاب در فرانسه پذیرفتنی نیست.
سلما، زن ۲۲ ساله برقع بر سر در یک پارک در بروکسلسلما، زن ۲۲ ساله برقع بر سر در یک پارک در بروکسلدر هلند نیز چندین لایحه برای ممنوعیت پوشش کامل اسلامی تنظیم شده است. این ممنوعیت از جمله مدارس و ادارات دولتی را نیز در بر می‌گیرد.
بحث ممنوعیت برقع در اتریش، دانمارک، ایتالیا و سوئیس
ورنر فایمان، صدراعظم سوسیال دمکرات اتریش چندی پیش گفت، می‌تواند ممنوعیت برقع را در کشورش تصور کند. ولی نیروهای محافظه‌کار نخست خواستار یک بحث گسترده پیرامون آن هستند. حزب راست و عوام‌گرای اتریش نیز قصد دارد در آینده نزدیک لایحه ممنوعیت برقع را به پارلمان این کشور عرضه کند.
در دانمارک دولت لیبرال راست این کشور در پایان ماه ژانویه اعلام کرد که قصد "مبارزه" با پوشش اسلامی را دارد. دولت دانمارک از تصویب قانونی در این زمینه انصراف می‌جوید، ولی خواهد کوشید تا در مدارس، ادارات و شرکت‌ها با پوشش کامل اسلامی مقابله جدی صورت گیرد.
در ایتالیا بر اساس قانون "حفاظت از نظم عمومی" مصوب سال ۱۹۷۵، پوشش چهره در ادارات عمومی، چه چادر و برقع باشد و چه کلاه‌خود موتورسواران، ممنوع است. حزب راست و عوام‌گرای "لِگا نورد" که در دولت ائتلافی سهیم است، در سال ۲۰۰۹ لایحه‌ای به مجلس ارائه داد، مبنی بر اینکه هر کس به دلایل مذهبی چهره خود را بپوشاند، تا حداکثر ۲۰۰۰ یورو جریمه خواهد پرداخت.
در سوئیس که شهروندانش در ماه نوامبر گذشته طی یک همه‌پرسی مخالفت خود را با ساخت یک مناره اعلام کرده بودند، نیروهایی خواستار ممنوعیت برقع اسلامی هستند. دولت این کشور تاکنون این تقاضا را رد کرده است.

روزنامه نگاران ایرانی در ایتالیا آزاد شدند

مقامات ایتالیا دو روزنامه نگار ایرانی را که به قاچاق اسلحه متهم بودند آزاد کرده اند، اما آنها را در بازداشت خانگی نگاه می دارند.

یک قاضی روز پنجشنبه اجازه داد حمید معصومی نژاد و علی دامیرچیلو زندان را ترک کنند. قاضی همچنین گفت معصومی نژاد اجازه خواهد داشت کارش را بعنوان خبرنگار رسانه های دولتی ایران در ایتالیا از سر بگیرد.

مقامات ایتالیا گفتند دو ایرانی به یک شبکه قاچاق اسلحه به ایران تعلق داشتند. مقامات ایران این اتهام را بی اساس دانسته اند.

پنچ ایتالیایی نیز همراه با اتباع ایران دستگیر شدند، اما معلوم نیست آیا آنها هنوز در زندان هستند یا نه.

چین آماده گفت‌وگو بر سر شیوه تحریم ایران

کاترین اشتون، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در سیاست خارجی گفت که با ون ژیابائو، نخست وزیر چین در باره ضرورت ادامه فشار بر ایران به خاطر فعالیت‌های اتمی‌اش گفت‌وگو کرده است. به گفته‌ی خانم اشتون، چین نقطه‌نظرهای اتحادیه اروپا را پذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم اشتون اظهار داشت که نخست وزیر ون پذیرفت که تحریم‌ها ضروری است، «ولی او می‌خواست که این تحریم‌ها هدفمند باشند».

به نظر می‌آید، این رویکرد ون ژیابائو در انطباق با بیانیه وزارت خارجه چین باشد که چهارشنبه گذشته انتشار یافت. در این بیانیه آمده که «چین مخالفتی با یک راهبرد دوگانه» ندارد که شامل هم گفت‌وگو با ایران و هم تحریم این کشور می‌شود.


تأثیر سفر سارکوزی به چین

این بیانیه وزارت خارجه چین در پی ملاقات سران دو کشور فرانسه و چین در پکن انتشار یافت. نیکلا سارکوزی‌، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه (۳۰ آوریل / ۱۰ اردیبهشت) به دیدار خود از چین پایان داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سارکوزی در مورد ایران گفت که مذاکره و گفت‌وگو رویکرد نخست در حل مناقشه با ایران است، ولی در شرایطی که تهران از همکاری با جامعه بین‌الملل امتناع می‌ورزد، تحریم گزینه‌ی بعدی است.

نیکلا سارکوزی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هو ژینتائو، همتای چینی خود افزود که «چین امیدوار است با کاربست گفت‌وگو مسئله را حل کند. فرانسه در این زمینه چین را کاملا می‌فهمد ... ولی گفت‌وگو تأثیرگذار نیست و ما تنها مجبور به کاربست تحریم هستیم».

خانم اشتون گفت که گفت‌وگوهایش با ون ژیابائو، نخست وزیر چین نشان داد که موضع چین درباره برنامه هسته‌ای ایران از موافقت کلی با تحریم به گفت‌وگو بر سر شیوه تحریم‌ها تغییر کرده و این امر نشانگر نقش مهم تحریم‌های هدفمند است.

باید اشاره کرد که چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند نقشی کانونی در تلاش‌های بین‌المللی در مورد محدودسازی برنامه‌ی هسته‌ای ایران ایفا کند. چین یکی از مهم‌ترین خریداران نفت و گاز ایران است.

کشورهای غربی جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کنند که زیر پوشش کاربست صلح‌آمیز فن‌آوری هسته‌ای، در پی ساخت بمب اتمی است. مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کنند.

شورای امنیت سازمان ملل بارها از ایران خواسته است به برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود پایان دهد، زیرا این برنامه کاربرد نظامی نیز دارد. ولی مقام‌های جمهوری اسلامی از این کار امتناع ورزیده و به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بی‌اعتنا بوده‌اند. در شرایط کنونی روسیه نیز تحریم علیه جمهوری اسلامی را اجتناب‌ناپذیر می‌داند.

ولایتی: محل مبادله سوخت هسته ای با اورانیوم باید در داخل ایران باشد

علی اکبر ولايتی، مشاور امور بین المللی آیت الله خامنه ای گفته است که ايران آماده است بخشی از اورانيوم غنی شده خود را بدهد و در برابر آن سوخت بگیرد. او همچنین تاکید کرده که این معامله باید در داخل کشور انجام شود. آقای ولایتی به مواردی از تاریخ روابط ایران با آمریکا، فرانسه و آلمان اشاره کرده و آنها را بعنوان مستند بی اعتمادی ایران به غرب برای ارسال اورانیوم خود به خارج، برشمرده است. او در مورد پیشنهاد ترکیه برای میانجگری نیز گفته است که غرب می تواند تعهد خود را به این کشور نقض کند، همچنانکه به قول خود برای عضویت این کشوردر اتحادیه اروپا وفا نکرده است. علی اکبر ولایتی در مورد چین تنها گفته است که این کشور نمی تواند مطرح شود و درباره روسیه نیز حرفی نزده است.

معاون اول احمدی نژاد: اگر اسرائیل به سوریه حمله کند، ایران پای اسرائیل را می شکند

محمد رضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد که برای دیداری دو روزه به دمشق رفته است، گفت اگر اسرائیل به سوریه حمله کند، ایران پای اسرائیل را می شکند. شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل چند هفته پیش گفته بود که سوریه موشک های اسکاد در اختیار حزب الله لبنان گذاشته است. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز چند روز پیش گفت که ایران و سوریه، برخلاف قطعنامه های سازمان ملل، راکت ها و موشک های پیشرفته در اختیار حزب الله لبنان می گذارند.

مهدی کروبی: باید با تمامی نهادهای موثر نظام وارد گفتگو شد


مهدی کروبی می گوید جنبش سبز حق طبیعی مردم است و حاکمیت باید به این حق تن دهد. به گزارش سایت جرس، آقای کروبی عصر پنج شنبه در ديدار با جمعی از اعضای شورای سياستگذاری سازمان ادوار تحكيم وحدت، افزود: هرچه فشار بر شهروندان بیشتر شود، آنها پوست می اندازند و هر روز نسبت به عملکرد دولت حساس تر می شوند. مهدی کروبی تاكيد كرده است:  بايد برای پاسخگويی به مردم، حداقل به وعده‌هايی كه در اوايل انقلاب به آنها می داديم، عمل شود. او افزوده : جبنش سبز بايد با تمامی نهادهايی كه در نظام هستند، و برای گفت و گو موثراند، وارد مذاكره شود.
احمد زیدآبادی ، دبیر کل سازمان ادوار تحکیم وحدت و عبدالله مومنی سخنگوی این سازمان همراه با شماری دیگر از اعضای آن همچنان در زندانند.

مالکی از سخنان علاوی درباره تجدید انتخابات با نظارت بین المللی انتقاد کرد

نوری المالکی، نخست وزیر عراق از سخنان ایاد علاوی، رهبر ائتلاف العراقیه بشدت انتقاد کرد. ایاد علاوی روز چهارشنبه گفته بود شاید لازم باشد برای گشایش بن بست کنونی در تشکیل دولت ائتلافی، سازمان ملل خود این دولت را تشکیل دهد و انتخابات مجدد با نظارت این سازمان، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب برگزار شود. نوری المالکی گفت: مداخله خارجیان تنها می تواند به تلاش برای خودکفایی این کشور آسیب برساند.
ائتلاف نوری المالکی در انتخابات پارلمانی 89 کرسی و ائتلاف ایاد علاوی 91 کرسی بدست آوردند. بدستور نوری المالکی اکنون آراء بغداد بطور دستی باز شماری می شود.

شکنندگی اروپا و تراژدی يونان

Greece -- Greek Euro coins, 17Feb2010
در اين که فرآيند همگرايی اروپا يکی از سخت ترين دوره های خود را از سر ميگذارند، ترديدی نيست. يونان، عضو منطقه پولی اروپا، با ورشکستگی فاصله چندانی ندارد و نقش متحدانش در ياری رساندن به آن، چندان افتخار آميز به نظر نمی رسد. پرتغال، اسپانيا، ايرلند و شايد هم ايتاليا با سوء ظن شديد بازار های مالی روبرو هستند. خطر تجزيه بيش از هر زمان ديگری بر بلژيک سنگينی ميکند. يورو، پول واحد اروپا، با نخستين بحران دوران زندگی خود روبرو است.

شبح ترديد
در اين وضعيت بحرانی، مخالفان وحدت در کشور های عضو اتحاديه اروپا، يکی پس از ديگری سر بلند ميکنند. شمار و قدرت اين مخالفان در حال حاضر زياد نيست. با اين حال به نظر ميرسد که با پيدايش سختی ها، شبح ترديد درباره وحدت اروپا بار ديگر سر برآورده، آنهم در شرايطی که در ۲۷ کشور عضو اين مجموعه، و به ويژه در قدرت های بزرگ آن (آلمان، فرانسه، انگلستان، ايتاليا و اسپانيا) از شخصيت های نيرومندی که بتوانند به آن جان تازه ببخشند، خبری نيست.

پايه گذاران اصلی طرح همگرايی اروپا، از ژان مونه و موريس شومن فرانسوی گرفته تا کنراد آدناير آلمانی و آلسيد دو گاسپری ايتاليايی، در دهه ۱۹۵۰ ميلادی برای تحقق بخشيدن به اين طرح بيش از همه بر ايجاد روابط تنگاتنگ بازرگانی و اقتصادی ميان اروپاييان تاکيد کردند. آنها اطمينان داشتند که برای دستيابی به وحدت سياسی، بايد از همگرايی اقتصادی گذشت و گام به گام در راه ايجاد نهاد های مشترک پيش رفت. ولی از ديدگاه همه آنها، هدف غايی دست يافتن به وحدت سياسی بود، نزديک به آرمان «ايالات متحده اروپا» که زمانی ويکتور هوگوی فرانسوی از آن سخن ميگفت.

بعد ها ديگر شخصيت های نيرومند اروپايی، به ويژه فرانسوآ ميتران رييس جمهوری فرانسه و هلموت کهل صدر اعظم آلمان در راه پيشروی به سوی تحکيم همگرايی اروپا تلاش فراوان کردند، به ويژه از راه تصويب قرار داد ماستريشت (۱۹۹۲) به منظور ايجاد اتحاديه اروپا و نيز هسته مرکزی آن، منطقه يورو.

اروپای متحد در طول زندگانی خود به کاميابی های بزرگ دست يافت که مهم ترين آنها استقرار صلحی پايدار در اروپای غربی است. در واقع با پيشبرد اين طرح بزرگ و نوآورانه، مردمان اين منطقه بر سلاخی های بزرگی که طی چند قرن گذشته قاره آنها و نيز بخش بزرگی از جهان را به خاک و خون کشيد، نقطه پايان گذاشتند، ناسيوناليسم تنگ نظرانه و جنگ طلبانه را مهار کردند، جا به جايی کالا ها، خدمات، سرمايه ها و انسان ها را در ميان کشور های عضو آزاد ساختند، نهاد های مشترک ودايمی اقتصادی و سياسی و حقوقی به وجود آوردند و به عنوان يک مجموعه اقتصادی با ديگر قدرت های اقتصادی به مذاکره پرداختند...

در عوض طرح وحدت سياسی و به ويژه نظامی اروپا، همچنان در ابتدای راه خويش است. اتحاديه اروپا کم و بيش به عنوان يک مجموعه اقتصادی به رسميت شناخته شده، ولی بر سير تحولات ژئوپوليتيک در جهان هنوز تاثيری بسيار ناچيز دارد و به عنوان يک قدرت سياسی جدی گرفته نمی شود.

وحدت اقتصادی اتحاديه اروپا تا اندازه ای به واقعيت بدل شده، از جمله به اين دليل که بيش از هفتاد در صد مبادلات بازرگانی بيست و هفت کشور عضو اتحاديه در درون خود آنها انجام ميگيرد و همه اين کشور ها، در سازمان جهانی تجارت، سخنگوی واحدی دارند. به علاوه از ميان آنها، شانزده کشور به منطقه پولی اروپا پيوسته اند، بانک مرکزی واحدی را به وجود آورده اند و يورو را، به عنوان پول واحد، برگزيده اند.

با اين همه حتی در عرصه همگرايی اقتصادی نيز، اتحاديه اروپا همچنان از مشکلات بنيادی رنج می برد. در مجموع می توان گفت که به رغم پايه ريزی نهاد های مشترک، اروپا هنوز با يک «حکمرانی واحد اقتصادی»، فاصله فراوان دارد. در «يورو لاند»، به رغم برخورداری از بانک مرکزی مشترک و پول واحد، کشور های عضو در عرصه سياست اقتصادی ساز خود را ميزنند. يورو هم پول آلمان است و هم پول يونان، در حالی که ميان اين دو کشور نه تنها از لحاظ وزنه بازرگانی و توليدی و مالی آنها، بلکه در عرصه سياستگذاری اقتصادی يک تفاوت نجومی وجود دارد.

پيچيدگی های بحران
بحران بسيار شديد مالی يونان شکنندگی های اتحاديه اروپا و هسته مرکزی آن، «يورو لاند» را، بيش از بيش به نمايش ميگذارد.

بحران يونان زاييده نابسامانی هايی است که از سال ها پيش به اين سو اقتصاد ضعيف آن را از درون متلاشی ميکرد، بی آنکه متحدان اين کشور در درون منطقه يورو واکنش نشان دهند و به اصلاح آنها همت گمارند. مثلا کسری بودجه يونان از سال ها پيش به اين سو در سطحی بسيار بالا تر از انچه از سوی قرار داد ماستريشت مجاز شمرده شده، نوسان کرده و دولت آتن واقعيت را از متحدان خود پنهان داشته، بی آنکه اينان به کشف اين واقعيت علاقه نشان دهند. حاصل انکه يونانی ها برای پر کردن چاه ويل اين همه کسری، به استقراض روی آوردند، و هم اکنون حجم بدهی آنها به سيصد ميليارد يورو ميرسد. تنها در سال جاری ميلادی، آتن برای مقابل با سر رسيد اصل و فرع بدهی ها، به رقمی بين چهل و پنج تا پنجاه و چهار ميليارد يورو استقراض نياز دارد.

در اين ميان نهاد هايی که در ارزيابی درجه خطر پذيری کشور ها تخصص دارند، با توجه به اوضاع اقتصادی نابسامان يونان، درجه اعتبار اين کشور را تنزل داده اند، تا جايی که اوراق قرضه آن در مقوله محصولات مالی خطرناک جای گرفته و نرخ بهره بسيار سنگينی بر آنها تعلق ميگيرد.

نکته مهم آنکه قرار داد ماستريشت به کشور های عضو اجازه نميدهد بدهی هم پيمانان خود را بر عهده بگيرند. گويا آلمان ها اين ممنوعيت را در قرار داد مورد نظر گنجانده اند، تا مجبور نشوند گناه سبکسری های ديگران را به گردن بگيرند. با اين حال برلن ميداند که ورشکستگی يونان (ناتوانی اين کشور از انجام به موقع تعهدات مالی اش)، کل منطقه يورو و حتی تمامی اتحاديه اروپا را با خطر روبرو ميکند. به همين دليل آلمانی ها، در کنار ديگر کشور های اروپايی و نيز صندوق بين المللی پول، پرداخت اعتبار های ترجيحی را به يونان وعده داده اند، البته به شرط آنکه اين کشور بتواند با انجام اصلاحات بسيار پر دامنه، به اوضاع اقتصادی خود سر و سامان دهد.

ابتکار اروپايی ها و صندوق بين المللی پول می تواند در کوتاه مدت (طی يک سال آتی) يونان را از خطر ورشکستگی نجات دهد. با اين حال مشکل پر دامنه تر و پيچيده تر از آن است که به اين آسانی حل شود، دستکم به پنج دليل :
يک) علت نخست آنکه اروپاييان، با به ميان کشيدن پای صندوق بين المللی پول، نشان دادند که به تنهايی نمی توانند بر بحران های درونی خود غالب آيند. حساسيت مساله به ويژه از آنرو است که در صندوق بين المللی پول، امريکا حرف اول را ميزند و مشارکت اين نهاد در حل بحران يونان به آن معنا است که اروپا برای حل مسايل منطقه يورو، دست به دامن واشينگتن شده است.

دو) شمار زيادی از ماليات دهندگان اروپايی، به ويژه در آلمان، از خود می پرسند که به چه علت بايد به اقتصاد ورشکسته يونان کمک کنند. در يونان شمار زيادی از شهروندان، از جمله در طبقات متوسط و ثروتمند، از پرداخت ماليات می گريزند و اين يکی از دلايل کسری شديد بودجه در اين کشور است که گويا امسال تا معادل چهارده در صد توليد ناخالص داخلی افزايش می يابد. چرا يک ماليات دهنده عادی در آلمان و فرانسه، با در آمدی معمولی، بايد بار فرار مالياتی را در يونان بر عهده بگيرد؟

سه) اصلاحات بنيادی اقتصادی در يونان، که دستکم سی سال به عقب انداخته شده، بايد طی مدت سه سال انجام بگيرد. آيا مردم يونان آهنگی چنين سريع را می پذيرند؟ آيا حاضر خواهند شد از اين پس ماليات بپردازند، از نظام بسيار سخاوتمندانه خود در عرصه بازنشستگی صرفنظر کنند، شمار کارمندان خود را کاهش دهند...؟ آيا دولت يونان خواهد توانست مردم را به انجام اين اصلاحات قانع کند، بی آنکه کار به يک آشوب دامنه دار کشيده شود؟

چهار) اعتبار های اروپا و صندوق بين المللی پول برای نجات يونان در کوتاه مدت موثر است، ولی سال آينده و سال های بعد سر رسيد اصل و فرع های تازه ای در برابر آتن قرار خواهد گرفت. آيا کمک های اروپا و صندوق بين المللی پولی ادامه خواهد يافت؟ شماری از صاحبنظران ميگويند که برای حل مسئله، بايد از راه زمانبندی مجدد تعهدات خارجی، به دولت يونان اجازه داده شود در شرايط آسان تر و طولانی تری با تعهدات مالی خود مقابله کند. «واقع بين» هايی هم هستنند که معتقدند بخشی از بدهی های يونان (حدود سی در صد) نهايتا بايد مشمول بخشندگی قرار بگيرد. در اين صورت سرنوشت بانک هايی که طلبکار يونان اند، چه خواهد شد؟

پنج) مساله ديگر، و شايد مهم تر، اين که يونان تنها نيست و ديگر اعضای منطقه يورو، از جمله پرتغال، اسپانيا و حتی ايتاليا می توانند در شرايطی مشابه قرار بگيرند. البته اين سه کشور از لحاظ بدهی های خارجی خود در وضعيت حاد يونان قرار ندارند، ولی با شرايط بسيار سخت اقتصادی روبرو هستند.

به رغم مجموعه اين عوامل، بحران مالی يونان می تواند نتايجی مثبت به بار آورد اگر اروپا را به بازنگری در الگوی اقتصادی خود، و نيز پيشروی به سوی وحدت بيشتر در عرصه اقتصادی تشويق کند تا همگرايی عميق تر شود و هر کشوری به راه خويش نرود.

نمایشگاه ِ «شهر بهتر، زندگی بهتر» در شانگهای چین گشایش می یابد

نمایشگاهی بین المللی با عنوان «شهر بهتر، زندگی بهتر» امروز در شانگهای چین گشایش می یابد. موضوع عمده این نمایشگاه، چالش های زندگی شهرنشینی است. شانگهای با 18 میلیون سَکَنه، یکی از پر جمعیت ترین 10 شهر جهان است.
پیش بینی می شود حدود 70 میلیون نفر، از 200 غرفه کشورهای گوناگون در این نمایشگاه که تا ماه اکتبر ادامه دارد، بازدید کنند.
رسانه های چین هزینه برگزاری این نمایشگاه را با احتساب زیر بنای آن، حدود 58 میلیارد دلار برآورد می کنند که منطقه ای به وسعت کشور موناکو را به محوطه ای عظیم برای نمایشگاه تبدیل خواهد کرد. روسای جمهوری فرانسه و روسیه از جمله رهبران جهانند که در مراسم امروز که با آتش بازی آغاز می شود، حضور خواهند داشت.

نارضایتی مردم از گران شدن شیر یارانه‌ای

با گذشت یک هفته از افزایش 100 تومانی قیمت شیر یارانه‌ای، مردم همچنان از این کار دولت ناراضی‌اند. این افزایش قیمت شیر برای مصرف کنندگان سبب کاهش مصرف شیر یارانه‌ای شده که به زیان دامداران تمام‌ خواهد‌ شد. امید فلاحی، عضو اتحادیه دامداران استان تهران به خبرگزاری ایسنا گفته که قیمت فروش شیر یارانه‌ای در حالی 100 تومان افزایش یافته كه چند هفته گذشته كارخانه‌های لبنیاتی قیمت خرید شیر خام از دامداران را بالا نبرده‌اند و حتی میزان خرید كم شده است. این درشرایطی است که دامداران در روزهای نخست سال 88 مقابل وزارت بازرگانی تجمع کردند و خواستار افزایش قیمت خرید شیر خام و هماهنگی وزارت بازرگانی با کارخانه‌ها برای خرید شیر تولیدی آنها با قیمت بالاتر شدند. اگرچه در زمان اعتراض دامداران، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با توجیه حمایت از 70 میلیون مصرف‌کننده، این مساله را رد کرد اما سرانجام پس از یک سال، قیمت شیر برای مصرف‌کنندگان هم گران شد. گروهی در شبکه اینترنتی فیس بوک به نام «تحریم شیر به علت حذف یارانه» تشکیل شده و شماری از کاربران عضو آن شده‌اند.

وطنم وطنم , نخستين سرود ملي ايران

اين آهنگ كه گفته مي شود اولين سرود ملي ما ايرانيان است، در دوره قاجار توسط موسيو لومر فرانسوي ( موسيقي دان نظامي اعزامي به ايران) براي پيانو ساخته شده است و يك بار به هنگام ورود مظفرالدين شاه قاجار و در حضور وي در پاريس اجرا گرديده است. بعد از مدتها اين آهنگ توسط اركستر ملل ايران در مهرماه ۸۴ در تالار وحدت اجرا گرديده است. نكته مهم درباره اين اجرا اينست كه به درخواست رهبر اركستر ملل (پيمان سلطاني)، ترانه اي براي آن توسط بيژن ترقي (ترانه سراي مشهور معاصر كه اكنون 70 سال سن دارد) سروده شده و اين سرود با صداي زيباي سالار عقيلي به يك آهنگ ميهن پرستانه خيره كننده تبديل شده است.

عکس های خنده دار وجالب از شیطنت پرندگان























































































يك اركستر كامل تك نفره خياباني - ويديو

دانلود فيلم نيش زنبور

لينك دانلود فيلم نيش زنبور
قسمت اول : سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5   سرور6  
 قسمت دوم : سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5   سرور6 
با كيفيت بالا :
قسمت اول : سرور1    سرور2
قسمت دوم : سرور1   سرور2

دانلود فيلم فراري

لينك دانلود فيلم فراري
   قسمت اول : سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5   سرور6  
قسمت دوم :سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5  سرور6
با كيفيت بالا :
  قسمت اول :  سرور1   سرور2  
قسمت دوم :  سرور1   سرور2

دانلود فيلم كلبه

لينك دانلود فيلم كلبه
قسمت اول : سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5   سرور6  
قسمت دوم : سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5   سرور6  
با كيفيت بالا :
قسمت اول  : سرور1   سرور2
قسمت دوم : سرور1   سرور2

دانلود فيلم زندگي شيرين

لينك دانلود فيلم زندگي شيرين
قسمت اول : سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5   سرور6
قسمت دوم : سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5   سرور6
با كيفيت بالا :
قسمت اول :  سرور1   سرور2  
قسمت دوم :  سرور1   سرور2

دانلود فيلم زندگي شيرين

لينك دانلود فيلم زندگي شيرين
قسمت اول : سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5   سرور6
قسمت دوم : سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5   سرور6
با كيفيت بالا :
قسمت اول :  سرور1   سرور2  
قسمت دوم :  سرور1   سرور2

دانلود فيلم شب بي ستاره

لينك دانلود فيلم شب بي ستاره
قسمت اول : سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5   سرور6  
قسمت دوم : سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5   سرور6
با كيفيت بالا:
قسمت اول :   سرور1   سرور2
قسمت دوم :  سرور1   سرور2

دانلود فيلم خسيس

لينك دانلود فيلم خسيس
قسمت اول :   سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5   سرور6  
قسمت دوم :   سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5   سرور6

دانلود فيلم محاكمه در خيابان به كارگرداني مسعود كيميايي

لينك دانلود فيلم محاكمه در خيابان
قسمت اول : سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5  
قسمت دوم : سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5
با كيفيت بالا :
قسمت اول : سرور1   سرور2   سرور3
قسمت دوم : سرور1   سرور2   سرور3

دانلود فيلم ثروت خفته

لينك دانلود فيلم ثروت خفته
قسمت اول :  سرور1    سرور2   سرور3   سرور4   سرور5   سرور6
قسمت دوم :  سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5    سرور6

با كيفيت بالا :
قسمت اول : سرور1   سرور2   سرور3
 قسمت دوم :  سرور1   سرور2   سرور3

دانلود فيلم حلقه هاي ازدواج

لينك دانلود فيلم حلقه هاي ازدواج
قسمت اول : سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5  
قسمت دوم : سرور1   سرور2   سرور3   سرور4   سرور5   سرور6
با كيفيت بالا :
 قسمت اول : سرور1   سرور2   سرور3  
قسمت دوم : سرور1   سرور2  سرور3

ایران به عضویت کمیسیون مقام زن سازمان ملل در آمد

جمهوری اسلامی ایران به عضویت کمیسیون مقام زن سازمان ملل در آمد. این کمیسیون از کمیته های فرعی شورای اقتصادی – اجتماعی سازمان ملل است که 45 عضو دارد. اعضا کمیسیون هر چهارسال یکبار انتخاب می شوند. یازده کرسی این کمیسیون به منطقه آسیا تعلق دارد که اینبار دو کرسی آن خالی بود. ایران و تایلند تنها نامزدهای این دو کرسی بودند. جمهوری اسلامی پس از مخالفت گروههای حقوق بشر با عضویت آن در شورای حقوق بشر سازمان ملل، خود را نامزد عضویت در کمیسیون مقام زن کرد.

عكس تاريخي از كاخ چهلستون اصفهان سال 1320

http://s1.picofile.com/freenews/28.4.jpg

عكس تاريخي » عمارت بادگير سال1303

http://s1.picofile.com/freenews/29.11.jpg


دادگاه اتحاديه اروپا: بريتانيا نبايد مزايای اجتماعی همسران مظنونين به تروريسم را قطع می کرد

دادگاه اتحاديه اروپا می گويد که دولت بريتانيا نبايد مزايای اجتماعی همسران مظنونين به تروريسم را قطع می کرد حتی اگر همسرانشان مشمول تحريم های سازمان ملل متحد باشند.
اين پرونده توسط تعدادی از همسران افرادی که گفته می شود مظنون به ارتباط با القاعده و يا طالبان هستند به دادگاه ارايه شده است.
اين دادگاه که در کشور لوکزامبورگ قرار دارد قوانين اتحاديه اروپا را تفسير و اجرا می کند.
به گفته اين دادگاه به سختی می توان تصور کرد که مبلغ بيمه اجتماعی پرداختی به اين زنان خرج فعاليتهای تروريستی شود.
طبق قوانين ضد تروريستی بريتانيا همسران مظنونينی که در فهرست تروريستی سازمان ملل متحد هستند تنها مبلغ محدودی به عنوان مزايای فرزند و کمک هزينه مسکن دريافت می کنند. آنها همچنين بايد ماهيانه حساب دقيقی از همه مخارج خود را به دولت ارائه کنند.

در يونان صدها معترض به سياستهای جديد اقتصادی دولت با پليس در شهر آتن درگير شدند

روز پنجشنبه جمعيت ۵۰۰ نفرۀ تظاهرکنندگان در آتن ابتدا بطری های آب، يک بلندگو و يک صندلی را به سوی نيروهای پليس پرتاب کردند و سپس به پليس حمله ور شدند.
نيروهای پليس که به حالت دفاعی ايستاده بودند با اِسپِرِیِ فلفل و باتون عکس العمل نشان دادند.
همچنين روز پنجشنبه گروهی از معلمان تظاهرات مسالمت آميزی در کنار ساختمان مجلس برگزار کردند.
تظاهر کنندگان پلاکاردهايی عليه صندوق بين المللی پول در دست داشتند و شعار می دادند «ملت تسليم نشويد به پا خيزيد.»
در همين حال اکثر تحليل گران مالی متفق القول هستند که بانکهای يونان از پشتوانه مالی مطمئنی برخوردارند و شمار وام های بی اعتبار آنها نسبتاً کم است و در حال حاضر انتظار نميرود يونان با بحرانهای بانکی روبرو شود.
پلاتون مونو کراسوس اقتصاددان بانک ئی اف جی يوربانک روز پنجشنبه گفت عليرغم بدهی سيصد ميليارد دلاری يونان، بانکهای آن کشور از پشتوانه مالی توانمندی برخوردارند. او افزود که کيفيت دارائيهای بانکهای يونان ظرف سه سال گذشته بطور محسوسی بهبود يافته است.
آقای مونو کراسوس شايعه وام ۱۳۵ ميليارد دلاری و بيش از انتظار اتحاديه اروپا و صندوق بين المللی پول به يونان را خبری اميدوار کننده خواند و گفت که اين امر به دولت يونان کمک خواهد کرد تا آسانتر با کسری فزاينده و سرسام آور بودجه کشور مقابله کند.
اما مؤسسه ارزيابی استاندارد اند پورز با توجه به کسادی اقتصادی يونان ميگويد انتظار ميرود که دارايی بانکهای يونان نيز در سال جاری به مخاطره بيافتد.
کاهش اعتبار مالی يونان از سوی سازمان ارزيابی استاندارد و پورز در روز سه شنبه شامل بستانکاران دولت يونان نيز ميشود. اين امر نه تنها ضربۀ مهلکی به ارزش اوراق قرضه يونان وارد و برای بانکهاييکه که اوراق قرضه را خريداری کرده اند مسئله ساز بود، بلکه از اعتبار آن کشور نيز برای گرفتن وام کاسته است.
در حال حاضر بانک های يونان با وثيقه گذاشتن اوراق قرضه آن کشور در بانک مرکزی اتحاديه اروپا، ۵ درصد کمتر از ساير کشورها پول نقد دريافت ميکنند.
آنچه مسلم است آنست که کاهش اعتباری يونان از سوی سازمان ارزيابی استداندارد شمار وام های غير قابل پرداخت و يا بی اعتبار را افزايش و در آمد مؤسسات مالی را کاهش خواهد داد.
در هفته جاری سود اوراق قرضه دوساله يونان بالغ بر ۱۶ درصد بود که اين امر برای بانکها مشکلی اساسی ايجاد خواهد کرد و از ميزان پس انداز مردم در بانکها بطور قابل ملاحظه ای خواهد کاست.
اقتصاددان بانک ئی اف جی، سياست اخير صرفه جوئی دولت يونان را خبری بدی برای مردم و اقتصاد کشور خواند.

گارد ساحلی آمريکا ويديويی از آنچه سوختن کنترل شده نفت در خليج مکزيک ميخواند، منتشر کرد

در اثر انفجار يک دکل نفتی متعلق به شرکت بی پی در هفته گذشته در خليج مکزيک ۵ برابر بيش از آنچه تخمين زده می شد، نفت خام به دريا نشت کرده است.
ايجاد يک لکه نفتی عظيم نگرانی ها را در خصوص آسيب ديدن صنايع ماهيگيری و حيات وحش، و همچنين ايجاد آلودگی در سواحل ايالات لوييزيانا، می سی سی پی، آلاباما و فلوريد افزايش داده است.
پرزيدنت باراک اوباما روز پنجشنبه گفت که شرکت بی پی مسؤل پاکسازی اين نَشت نفت است. رييس جمهوری آمريکا همچنين تأکيد کرد که دولت از تمام منابع موجود برای رفع اين مشکل استفاده خواهد کرد.
به گفتۀ شرکت بی پی اين عمليات که ده ها کشتی و هواپيما در آن دخيل هستند بزرگترين عمليات پاکسازی نَشت نفت در تاريخ است. مسؤلان پيش بينی کرده اند که اين لکه نفتی روز جمعه به سواحل بستر رودخانه می سی سی پی برسد.
قرار است رييس جمهوری آمريکا هياتی از مسؤلان بلندپايه دولتی را روز جمعه به اين منطقه بفرستد. پرزيدنت اوباما ميخواهد اطمينان حاصل کند که شرکت بی پی و همه نيروهای دولت ايالات متحده نهايت تلاششان را می کنند که نه تنها اين مشکل را رفع کنند بلکه عوامل ايجاد آن را نيز شناسايی کنند.
همچنين به گفته يک مقام ارشد وزارت داخلی آمريکا تا زمانی که شرکت ها نشان دهند قادر به کنترل نَشت هستند استخراج نفت در آبهای اين منطقه متوقف خواهد ماند.

يکی ديگر از اعضای کانون صنفی معلمان در تبريز بازداشت شد

در آستانۀ روز معلم در ايران يکی ديگر از اعضای کانون صنفی معلمان در تبريز بازداشت شد
بدين ترتيب هفتمين عضو کانون صنفی معلمان ايران طی روزهای اخير مشمول حکم دستگيری و انتقال به بازداشتگاه شد. وب سايت امروز با انتشار خبر دستگيری توفيق مرتضی پور عضو كانون صنفی معلمان در تبريز خاطرنشان کرد اين فعال فرهنگي در پی يورش نيروهای امنيتی به منزل شخصی اش، در تبريز بازداشت شد و ماموران پس از ورود به منزل وي ضمن تفتيش آن محل كِيس کامپيوتر و برخی وسائل شخصی را نيز ضبط کردند. روز چهارشنبه نيز علياكبر باغانی و محمد بهشتی لنگرودی  دبيركل و سخنگوی كانون صنفی معلمان ايران دستگير شده بودند . در اواسط هفته جاری نيز جلال نادري علی نجفی و محمد خانی و سعيد جهان آرا، چهار فعال حقوق معلمان، در شهر همدان احضار و بازداشت شده بودند .
در رويدادی ديگر جمعی از زندانيان سياسي اعلام کرده اند، که روز ۱۱ ارديبهشت همزمان با روز جهانی کارگر و روز معلم در ايران برای همبستگی با کارگران و آموزگاران ايران اعتصاب غذا می کنند
در بيانيه اين زندانيان که در وب سايت جنبش راه سبز (جرس) منتشر شده آمده است که حاکميت فعلی در حالی به استقبال روز کارگر ميرود که در اثر سياستهای ناشايست، ناکارآمد و سرکوبگرانهِ دولت اقشار محروم بيش از پيش در زير فشارهای اقتصادي کمر خم کرده اند. جمعی از زندانيان سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين تهران اوايل اين ماه از آغاز روزه سياسی خود در اعتراض به وضع موجود، در زندانها و بازداشتگاهها، روند بازجوييها، صدور احکام ناعادلانه، و ادامه بازداشت زندانيان سياسي خبر داده بودند.
کارگران شرکت کشتی سازی و صنايع فراساحل بندرعباس به نبود امنيت شغلی و تصميم مسئولان برای اخراج آنها از شرکت اعتراض کردند
به گزارش وب سايت کلمه يکی از مسئولان محلی استان هرمزگان با تأييد تجمع حدود ۳۰۰ کارگر در مقابل ساختمان مديريت شرکت کشتی سازی و صنايع فراساحل بندرعباس گفت مسئولان اين شرکت تاکنون ۳۰ نفر از کارگران را اخراج و از چند روز پيش کـارت حضور و غيـاب آنها را غيرفعال کردند. اين شرکت ۱۵ روز پيش هم ۱۸ کارگر را اخراج کـرد که ۱۶ نفر آنان بومی بودند .به گفته وی مسئولان شرکت قصد دارند نيمی از نيروهای اين شرکت را تعديل کنند .
مير حسين موسوی در تازه ترين پيام ويديويی خود اوضاع  سياسی ايران را در مشکلات اقتصادی کارگران و معلمان موثر دانسته و گفته است بستن دهان ها و روزنامه ها،  پر کردن زندان ها و محدود کردن تشکل های صنفی و سياسی، در سرنوشت کارگران و معلمان تاثيرگذار است
به گفته آقای موسوی کارگران و معلمان مانند ديگران، آزادی، عدالت و رفاه می خواهند. وی همچنين از عملکرد اقتصادی و سياست خارجی دولت انتقاد کرده و گفته است ناکارآمدی در اين زمينه ها تاثيری مستقيم بر معيشت مردم و از جمله معلمان و کارگران دارد. ميرحسين موسوی مسايل و مشکلات کارگران و معلمان را مسايل همه ملت ايران دانسته و به اين ترتيب از آنها خواسته است به جنبش سبز بپيوندند. جنبشی که به گفته آقای موسوی خواسته های خود را از راه های قانونی دنبال می کند و بازگشت به قانون اساسی جمهوری اسلامی را بهترين راه حل می داند. با اين حال وی در پيام ويديويی خود می گويد می توان بخش های به گفته او ناکارآمد اين قانون را اصلاح کرد.