کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱۷, شنبه

کنفرانس امنیتی مونیخ و فرصت تازه ایران

حضور وزیران خارجه روسیه، چین، مقام های بلندپایه غرب و وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس امنیت جهانی مونیخ به گفته وزیر خارجه روسیه، فرصت های تازه ای را در اختیار ایران قرار می دهد تا بتوان باب مذاکره را برای حل بحران ناشی از برنامه اتمی ایران باز کرد.

چهل وششمین کنفرانس امنیت جهانی از بعد از ظهر روز جمعه ۵ فوریه با حضور نمایندگان بلند پایه سیاسی و نظامی چهل کشور جهان کار خود را در مونیخ آغاز کرد.

در این کنفرانس که تا روز یکشنبه هفتم فوریه ادامه دارد برنامه اتمی ایران، مسائل افغانستان، امنیت اروپا، آمریکا و مشکلات امنیتی در مناطق گوناگون جهان بویژه روند صلح خاورمیانه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

از دیگر مسائل مطرح در جلسات مونیخ، کاهش تسلیحات اتمی در جهان و گفت و گو های اخیر روسیه و آمریکا در این باره و همچنین بررسی راههای تامین امنیت انرژی و حفظ منابع انرژی در جهان است.

حضور یکباره ایران

یک چرخش ناگهانی در رویکرد ایران به کنفرانس مونیخ سبب شد که موضوع برنامه اتمی ایران و احتمال آغاز یک روند مثبت در زمینه حل اختلاف با ایران اهمیت زیادی پیدا کند.

قبلا قرار بود فقط یک کارمند وزارت خارجه و یک نماینده مجلس ایران در این کنفرانس شرکت کنند و ظاهرا مقام های بر گزار کننده کنفرانس و خود دولت آلمان مایل نبودند تریبون مهم مونیخ را در اختیار مقام های بالاتری قرار دهند، اما به گفته ولفگانگ ایشینگر رئیس کنفرانس، دولت ایران ناگهان تمایل شدیدی به شرکت در کنفرانس آنهم در سطح بالا نشان داد که این خبر امید تازه ای را در مورد انجام برخی گفتگوهای سازنده به وجود آورده است.

در عین حال حضور وزیران خارجه چین و روسیه و در کنار آن مشاور امنیتی کاخ سفید و نمایندگان بلند پایه دیگر آمریکائی در مونیخ حدس های تازه ای را در این راستا مطرح کرده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز جمعه به محض ورود به آلمان گفت و گوهائی را با گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان در باره ایران انجام داد و پیش از حضور در کنفرانس تائید کرد که گفت و گوهائی با منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در مونیخ در پیش دارد.

وزیر خارجه روسیه نیز گفت که اکنون فرصت ارزنده ای است که در باره پیشنهاد اخیر ایران گفتگو شود و برای حل مشکلات با ایران شانس و فرصت تازه ای بوجود آمده است.

با وجود این خوشبینی، وزیر امور خارجه آلمان گفت هرچند هر گفتگو می تواند گام مفیدی باشد اما او در مورد ایران به حرف اعتماد ندارد و باید دید ایران در عمل چه رویکردی از خود نشان می دهد.

وزیر خارجه آلمان همچنین گفت که در باره آخرین پیشنهاد ایران ما تاکنون فقط سخنانی از زبان رئیس جمهوری (محمود احمدی نژاد) شنیده ایم و از طرح کتبی و رسمی خبری نیست.

از سوی دیگر آقای ویلهلم سخنگوی دولت آلمان گفت هنوز قطعی نیست که آقای وستروله حتی دیداری با آقای متکی داشته باشد.

با اینحال ولفگانگ ایشینگر رئیس و برگزار کننده کنفرانس امنیت جهانی درمصاحبه با رسانه ها اظهار امیدواری کرد که بین آقای متکی و نمایندگان قدرت های بزرگ جهانی که میهمان این کنفرانس هستند، مذاکرات سودمندی انجام شود.

افغانستان و حضور کرزی

در مورد افغاستان هم حضور حامد کرزای رئیس جمهوری و آقای هولبروک نماینده ویژه آمریکا با اهمیت تلقی شده است.

آندرس فو راسموسن دبیر کل ناتو و بیشتر وزیران دفاع کشورهای مهم غرب در نظر دارند روز یکشنبه هفتم فوریه را به بررسی اوضاع افغانستان و امکانات عملی اجرای نتایج کنفرانس لندن بپردازند.

به علاوه، تصمیمات کنفرانس ۲۸ وزیر دفاع کشورهای عضو پیمان ناتوکه تا روز جمعه پنجم فوریه در استانبول جلسه داشتند با حضور حامد کرزی رئیس جمهری افغانستان بررسی می شود.

به گفته دبیر کل ناتو، از این پس برنامه ها چه به لحاظ مالی و چه نظامی و آموزشی به گونه ای پیش خواهند رفت که افغان ها بتوانند از همین سال جاری میلادی مرحله به مرحله مسئولیت تامین امنیت کشورشان را به دست گیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر