کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱۷, شنبه

ناتو: به زودی عملیات گسترده ای را در افغانستان آغاز می کنیم

اندرس فو راسموسن دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی _ناتو _ در پایان نشست دو روزه وزرای دفاع این سازمان در استامبول اعلام کرده است که نیروهای ناتو در افغانستان به زودی عملیات گسترده ای را علیه شورشیان در افغانستان آغاز خواهد کرد.

راسموسن افزود مسئولیت اصلی این عملیات که قرار است به زودی در هلمند راه اندازی شود، به عهده نیروهای افغانستان است و ناتو نیز از آن حمایت می کند.

دبیرکل ناتو در پایان اجلاس دوروزه این سازمان در استامبول در یک کنفرانس خبری گفت که بررسی اوضاع امنیتی افغانستان از موضوعات اصلی اجلاس ناتو در استامبول بود و در این اجلاس بحث شد که برای آموزش نیروهای افغانستان به آموزگاران بیشتری نیاز است.

دبیرکل ناتو در مورد برنامه های بعدی این سازمان در افغانستان و همچنین تاریخ خروج این نیروها از این کشور گفت، همه چیز به شرایط و وضعیت افغانستان بستگی دارد و خیلی چیزها در حال حاضر قابل پیشبینی نیست.

اندرس فو راسموسن، همچنین گفت که ناتو برای انجام ماموریت هایش با کسری بودجه روبرو بوده است که در اجلاس استامبول در این مورد نیز بحث شد و راه حلی برای بیرون رفت از این مشکل بررسی شد. دبیرکل ناتو در این مورد توضیح بیشتری نداد اما گفت که وزرای دفاع ناتو توافق کردند که بیشتر صرفه جویی کنند و نیاز سربازان ناتو به تجهیزات و سلاح و امکانات را برآورده کنند.

شماری از نیروهای ناتو از جمله نیروهای بریتانیا در که ولایت نا آرام هلمند در جنوب افغانستان مستقرند، با کمبود تجهیزات نظامی مواجه اند، مقام های بریتانیا اخیرا قول داده اند که هلیکوپترهای بیشتری را در اختیار این نیروها قرار دهد.

تامین سوخت برای نیروهای ناتو در افغانستان از دیگر مشکلات جدی پیش رو است، شورشیان تلاش می کنند راه های شمال افغانستان به کشورهای آسیای میانه را نیز برای کاروانهای ناتو نا امن کنند.

سال گذشته شورشیان با حملات پیهم به کاروانهای ناتو در مسیر کابل_ تورخم_ پیشاور، چندین بار کاروانهای تدارکاتی ناتو را به آتش کشیدند و سرانجام ناتو ناگزیر شد راه جدیدی را برای تامین سوخت انتخاب کند، آنها راه شمال به آسیای میانه را برگزیدند، راهی که از مدتی به این سو دیگر امنیت مطمئنی ندارد.

پیشنهاد های صلح

دبیرکل ناتو در حالی از آغاز عملیات گسترده نظامی علیه شورشیان در ولایت هلمند سخن می گوید که دولت افغانستان تلاش دارد، گروه های شورشی از جمله طالبان را وادار به مذاکره کند. هفته گذشته در کنفرانس لندن که در 28 جنوری/ژانویه برگزار شد، آمریکا و متحدان غربی آقای کرزی از طرح او در مذاکره با طالبان حمایت کردند.

دبیرکل ناتو در استامبول نیز بر این نکته تاکید کرد که آنها در حالی که از طرح گفت و گو و مذاکره با طالبان حمایت می کنند و پیشنهاد های گفت و گو با گروه های شورشی ادامه دارد ، اما از طرف دیگر نیروهای ناتو آرام نخواهد نشست و به عملیات های نظامی خود علیه شورشیان ادامه خواهد داد.

پیش از این گوردون براون نخست وزیر بریتانیا نیز در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس لندن گفته بود که ماشین جنگی طالبان باید در هم شکسته شود.

در همین حال آقای کرزی که معتقد است حمایت بین المللی را برای مذاکره با طالبان جلب کرده تلاش می کند از راه های مختلف گروه های شورشی را به میز مذاکره بکشاند، او دو روز قبل به عربستان سعودی سفر کرد و از ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی خواست میان دولت افغانستان و گروه های شورشی میانجیگری کند.

آقای کرزی همچنین تلاش دارد در بهار سال آینده خورشیدی، لویه جرگه را فرا خواند تا به گفته او زمینه ملی مذاکره با طالبان نیز فراهم شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر