کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱۷, شنبه

کمک تازه آمریکا برای مبارزه با کشت خشخاش در افغانستان

سازمان توسعه بین المللی آمریکا برای جلوگیری از کشت خشخاش در افغانستان ۳۰ میلیون دلار را برای کمک به کشاورزان افغان اختصاص داده است.

این سازمان در اعلامیه ای گفته که این مبلغ را به منظور کمک به بیست و شش هزار کشاورز در مناطق جنوبی و شرقی افغانستان، که از مراکز عمده کشت خشخاش در این کشور محسوب می شود، به کار خواهد برد.

سازمان توسعه بین المللی آمریکا گفته که این پول عمدتاً به باغداران داده خواهد شد و تولید میوه در مناطق تحت پوشش این کمک تا دو برابر افزایش خواهد یافت.

این سازمان، که مصرف بخش عمده ای از کمک های غیرنظامی آمریکا را در افغانستان را در اختیار دارد، گفته است که برنامه تازه کشاورزان را تشویق خواهد کرد که از کشت خشخاش دست بردارند و به باغداری روآورند.

بر اساس اعلامیه این سازمان، پول مورد نظر ظرف چهار سال آینده از طریق یک سازمان غیردولتی آمریکایی در مناطق تحت پوشش این برنامه مصرف خواهد شد.

پیش از این آصف رحیمی، وزیر زراعت افغانستان گفته بود که جامعه جهانی پس از هشت سال متوجه لزوم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در افغانستان شده است.

افغانستان کشوری عمدتاً کشاورزی است و درصدی بالایی از مردم آن به کشاورزی اشتغال دارند.

اما کشت خشخاش در برخی از مناطق افغانستان، به ویژه در ولایت های جنوبی این کشور، کشاورزی را عادی را دیگرگون کرده است.

از سال های پیش به این سو افغانستان در صدر فهرست کشورهای تولید کننده مواد مخدر در جهان قرار داشته است.

هر چند در سالهای اخیر تلاش های گسترده ای برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان صورت گرفته است، اما هنوز این کشور به تنهایی بیش از ۹۰ درصد مواد مخدر جهان را تولید می کند.

مقامهای دولت افغانستان گفته اند که با اجرای برنامه های عمرانی و افزایش منابع جایگزین درآمد برای کشاورزان، آنان را به انصراف از کشت خشخاش تشویق خواهند کرد.

در حال حاضر دولت افغانستان سالانه میلیونها دلار را برای افزایش درآمد کشاورزان از طریق تولید محصولات دیگر کشاورزی مصرف می کند.

مقامهای وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفته اند که با اجرای این گونه برنامه ها کشت خشخاش را در بیش از بیست ولایت این کشور متوقف کرده اند.

دولت افغانستان بارها به جامعه جهانی و کمک کنندگان بین المللی پیشنهاد کرده است که برای تقویت کشاورزی این کشور سرمایه های بیشتری را اختصاص دهند.

اخیراً ریچارد هولبروک، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان گفته که توسعه کشاورزی در افغانستان بخشی از استراتژی رییس جمهوری امریکا در افغانستان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر