کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

انتقال ناگهاني « سلف رول » به يك دولت موقت عراقي در مراسمي كوتاه و شبه محرمانه - نظر عراقي ها در اين زمينه

ساعت ده و 26 دقيقه بامداد 28 ژوئن 2004 به وقت بغداد( 2 و 26 دقيقه بامداد به وقت واشنگتن كه آمريكاييان در خوابند ) به طور غير منتظره و ناگهاني و خارج از برنامه، « پال برمر Paul Bremer» كه از سوي دولت آمريكا به مدت 14 ماه بر عراق حكومت مي كرد در مراسمي در كاخ جمهوري عراق كه بيش از 10 دقيقه طول نكشيد و كمتر از 30 تن از جمله دو خبرنگار آمريكايي و انگليسي در آنجا ديده نمي شدند، نامه تحويل اختيارات « سلف رول » عراق را به دولت موقت كه با حمايت او از سوي شوراي حاكمه برگزيده شده است تسليم داشت. اعضاي شوراي حاكمه را دولت آمريكا تعيين كرده بود.
برمر سپس با عجله با يك هلي كوپتر آماده به فرودگاه بغداد رفت و با يك هواپيماي حمل و نقل نظامي « سي ـ 130 » از عراق خارج شد. از لحظه امضاي نامه تا تحويل آن و عزيمت به فرودگاه و خروج برمر از عراق، تنها دو ساعت طول كشيد. در مراسم ده دقيقه اي كاخ جمهوري در بغداد، تنها كاري كه انجام شد اين بود كه « برمر» نامه مربوط را به مقامات دولت موقت تحويل داد و خدا حافظي كرد. شتاب ناگهاني باعث شده بود كه « برمر » نامه را درهمان وقت و همانجا امضاء كند. قرار بود اين عمل سي ام ژوئن انجام شود و از سه شبكه بزرگ تلويزيوني آمريكا دعوت شده بود كه گزارشگران ارشد خود را براي مشاهده و پوشش اين مراسم به بغداد بفرستند.

جريان انتقال اختيارات، پس از خروج « برمر » از عراق اعلام شد و عراقي ها را از اين مخفي كاري شگفت زده كرد . عراقي ها از اعلاميه راديو ـ تلويزوني مربوط، به اين نتيجه رسيدند كه كشور 25 ميليوني آنان پس از دهها سال استقلال كامل، تازه داراي حكومت اصطلاحا « سلف رول » شده است و دولت موقت كه معلوم نيست تا چه زمان برقرار باشد زير سايه 160 هزار نظامي آمريكايي ، انگليسي و ... فعاليت خواهد داشت.
به گزارش سه خبرگزاري بزرگتر امريكايي، انگلسي و فرانسه، ماهيت محرمانه و انجام فوري و بدون اطلاع قبلي انتقال اختيارات نتيجه ترس از عمليات گريلايي ( چريكي ) بود كه مخالفان مسلح، طرح آن را براي سي ام ژوئن، همزمان با برگزاري مراسم انتقال حكومت آماده كرده بودند و « برمر » كه از طريقي از آن اطلاع يافته بود برنامه را ناگهان جلو انداخت و رفت.
براي مشاهده مراسم تحويل نامه انتقال اختيارات، از گزارشگران ارشد سه شبكه تلويزيوني بزرگ تنها پيتر جنينگ از «اي. بي. سي.» حضور داشت كه او هم برحسب اتفاق براي انجام كار ديگري به دفتر « برمر » تلفن كرده بود كه به او به صورت مبهم گفته بودند كه در آنجا بعضي خبرها دارد روي مي دهد كه خود را به محل رسانده بود ولي عكاس و فيلمبردارش را راه نداده بودند و گفته بودند كه عكاس نظامي عكس و فيلم را تامين مي كند.
چند ساعت پس از خروج «برمر» از عراق، در ساعات بعد از ظهر، مراسم سوگند دولت موقت برگزار شد كه مستقيما ( به صورت زنده ) از تلويزيون عراق پخش گرديد. در اين مراسم اياد علاوي نخست وزير موقت از عراقي ها خواست كه برضد گريلاها با هم متحد شوند!.
«دن راذر» گزارشگر ارشد «سي بي اس» از علاوي پرسيد: مردم مي گويند كه شما عروسك ( پاپيت ) دست آمريكا هستيد؟ و او پاسخ داد: نه، بيشتر ( نه از امروز به
بعد ).
John Negroponte



John Negroponte

همزمان با برگزاري مراسم بعد از ظهر، «جان نگرو پونت» سفير آمريكا در عراق با
هواپيما وارد بغداد شد. وي با چند همكار نزديك در ساختماني جداگانه در منطقه حفاظت شده بغداد مستقر خواهدشد ولي صدها تن كساني كه با «برمر» كار مي كردند و عبارت بودند از حسابدان، مستشاران ، منشي ها و نيز كساني كه با شركتهاي طرف قرارداد ارتباط دارند و از اين پس از اعضاي ميسيون ديپلماتيك آمريكا ( سفارت ) به شمار خواهند رفت همچنان در كاخ بزرگ صدام در مركز بغداد مستقر خواهند بود. سازمانهاي نوسازي و مديريت نيز كما كان در اين كاخ خواهند بود.به اين ترتيب ميسيون آمريكا در بغداد بزرگترين هيات خارجي در يك كشور خواهد بود. مقاطعه كاران و خارجيان ديگر در منطقه سبز ( محافظت شده ) واقع در مركز بغداد باقي خواهند ماند. عراقي ها بارها گفته اند كه از استقرار خارجيان در كاخ جمهوري ناراضي و ناراحتند.
باوجود انتقال حكومت، هنوز دفتر وزير كشور دولت موقت در يك پناهگاه زير زميني ( بانكر) كه براي صدام ساخته شده بود قرار دارد. وزير كشور دولت موقت عراق به خبرنگار شبكه «سي بي اس» گفت كه تا كنون بيش از ششصد پليس عراقي به دست چريكها كشته شده اند.
«حمزه هنداوي» نويسنده اسوشييتدپرس در همين روز در گزارش تفسير گونه اي در زمينه انتقال حكومت نوشته است:
مبارزان عراقي، شيعه و سني، بلا فاصله پس از پخش خبر انتقال حكومت، ايادعلاوي را مردود اعلام كردند و او را عامل« سيا » و پاپيت ( عروسك آلت دست ) آمريكا خواندند.
« هنداوي » اضافه كرده است:
در نظر عراقي ها، علاوي يك فرد خارج از دسترس، از خارج بازگشته ، و خارج از دور و نا آگاه از تحولات 30 سال اخير عراق است. با اين ذهنيت، علاوي با همه تبليغاتي كه آمريكاييان براي او مي كنند ، در ميان عراقي ها پايگاه و محبوبيت ندارد.
هنداوي نوشته است: يك چيز مسلم است و آن اين است كه علاوي مرتبط با « سيا » مصمم است به هر اقدام، از جمله تاكتيكهاي صدام، خشونت و حكومت نظامي دست بزند تا امنيت را به عراق بازگرداند و بايد دانست كه وي پيش از فرار از عراق، در امور امنيتي عراق دست داشت و از اعضاي حزب بعث بود.
هنداوي كه شخصا نظر چند عراقي را درباره علاوي و تحولات غير منتظره دوشنبه( 28 ژوئن )، به عنوان مشت نمونه خروار، جويا شده بود ، با ذكر نام مصاحبه شدگان نوشته است كه اين عراقي ها «علاوي» را منصوب اشغالگران ( آمريكا و انگلستان ) كه خواهان سعادت عراقي نيستند مي دانند. عراقي ها آمريكا را مسئول سختي زندگاني خود معرفي مي كنند و در نتيجه نمي توانند نسبت به آن دولت و افراد وابسته و يا منصوب از جانب آن خوشبين و نظر دوستانه داشته باشند. احساسات خصمانه عراقي ها نسبت به آمريكاييان كه كشورشان را اشغال نظامي كرده اند عموميت دارد. عراقي ها متفق القول مي گويند كه آمريكا علاوي را پس از 30 سال تبعيد، به عراق آورد و بر آنان سوار كرد و لذا نمي توانند اورا بپذيرند ، و اطمينان دارند كه آمريكا نسبت به عراقي ها حسن نيت ندارد.
هنداوي نوشته است: عراقي ها گفتند كه وقتي «علاوي» مي گويد ما از بزرگترين قدرت نظامي جهان كه آزادمان كرد قدردان هستيم، نمي داند كه با طرز اين بيان چقدر ما را از او متنفر مي سازد. به باور عراقي ها،علاوي با وعده هايش مي خواهد نظاميان سابق را بفريبد و از مردم جدا كند. او وعده داده است كه برخي از نظاميان را كه از سوي «برمر» بركنار شدند بكار دعوت مي كند و پاره اي ديگر را با تقديرنامه بازنشسته و بعضي را هم به كارهاي غير نظامي مي گمارد و به اين ترتيب مي خواهد عراقي را در برابر عراقي قرار دهد. عراقي ها گفته اند كه صدام را آمريكا مي خواهد به علاوي بسپارد. حال آن كه همه مي دانند پس از تاسيس گروه «وفاق ملي عراقي ها» در لندن، صدام فرستاد در اين شهر علاوي را بكشند كه مدتها بستري بود و دشمن خوني صدام شده است.
هنداوي افزوده است: عراقي ها در مصاحبه هاي خود گفتند كه علاوي به همكاري با « سيا » اعتراف كرده و گفته است كه اين ارتباط چيزي نيست كه از آن شرمسار باشد و همين ارتباط بود كه كمك كرد حكومت صدام ساقط شود.هنداوي نوشته است كه « سيا » براي عراقي ها كه از آمريكا دلخوش نيستند يك عفريت است.
هنداوي نوشته است كه موسي النقي روحاني شيعه به او گفت: دولت علاوي غير قانوني است و ديري نخواهد پاييد. او اسما شيعه است، اسلامي نيست و افكار و اعمال او با معتقدات شيعه و سني همخواني ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر