کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۵, شنبه

امير ناصر آشتياني (کيان)

امير ناصر آشتياني، به سال 1313 خورشيدي در تهران متولد شد. خانواده او، اهل هنر و با موسيقي انس و الفتي صميمانه داشتند. پدر بزرگ وي کمانچه را به خوبي مي نواخت و با نواختن ساز تار نيز آشنا بود. پدر او ويولن مينواخت و شيريني پنجه او، زبانزد دوستان و فاميل بود.

امير ناصر، در اين محيط دوران طفوليت را سپري کرد و هنوز تحصيلات ابتدايي خود را به پايان نبرده بود که نواختن ويولن و فراگيري گوشه هاي موسيقي ايراني را زير نظر پدر هنرمند خويش آغاز کرد. ولي موسيقي را بطور جدي زماني که مشغول تحصيل در کلاس ششم دبيرستان بود، دنبال نمود.

چند سال بعد به هنرستان شبانه موسيقي رفت و نت خواني و علم موسيقي را در اين هنرستان آموخت، سپس به دانشکده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران رفت و در رشته موسيقي در اين دانشکده مشغول تحصيل گرديد و در تاريخ 30 دي ماه 1348 با شايستگي موفق به دريافت درجه ليسانس در رشته موسيقي گرديد. امير ناصر آشتياني، پس از اين تاريخ براي همکاري به راديو دعوت شد و همکاري خود را با ارکسترهاي گوناگون اين مؤسسه آغاز کرد، که ميشود گفت اين همکاري ها، حدود بيست سال مجموعاً در راديو و تلويزيون ادامه داشت.

وي بنابه پيشنهاد و ابلاغ شماره 2568 مورخ 13 / 12 / 42 شوراي موسيقي به سمت نوازنده ويولن ارکستر جوانان ايران همکاري کرد و به پيشنهاد شماره 11576 مورخ 19 / 7 / 43 اداره کل راديو ايران به سمت نوازنده ويولن ارکستر دانشجويان راديو ايران تعيين شد. به موجب ابلاغ شماره 16745 مورخ 27 / 12 / 47 به سمت نوازنده ارکستر بزرگ راديو انتخاب و روزهاي دوشنبه از ساعت 30 / 18 و روزهاي جمعه از ساعت 30 / 9 صبح تا پايان کار به اجراي برنامه و همکاري با اين ارکستر پرداخت.

امير ناصر آشتياني، يکي از هنرمندان خوب و با ارزش ويولن است که طي دوران همکاري خود با سازمان راديو و تلويزيون ايران و سپس صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، دور از جنجال به خدمات فرهنگي و هنري خود ادامه داد. تا اينکه در سال 1360 طي ابلاغ شماره 1034 / م که از طرف سرپرست وقت واحد موسيقي صدا و سيماي ايران به وي ابلاغ شد به افتخار بازنشستگي نائل آمد و در شهر مشهد مقدس اسکان گزيد. ولي او که هنرمندي پرجوش و خروش و فعال از ساليان جواني بود، در اين زمان هم با تأسيس کلاس و تدريس علم موسيقي، به خدمات علمي، فرهنگي و هنر خويش در اين شهر ادامه مي دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر