کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

اخطار تاريخي مالتوس و مسئله جمعيت

29 ژوئن سال 1798 ميلاد ي بود كه «توماس مالتوس Thomas Malthus» اقتصاددان و كشيش انگليسي ضمن انتشار رساله اي تحت عنوان «مسأله جمعيت» اخطار كرد كه اگر افزايش نفوس جهان با توليد مواد غذايي و ساير مايحتاج زندگاني متناسب و هماهنگ نباشد و متجاوز از منابع کره زمین گردد، دیری نخواهدگذشت که سعادت و رفاه بشر از او سلب خواهد شد و در آن شرایط، مردم (توده ها) مردگان متحركي بيش نخواهند بود و از زندگاني خود لذت نخواهند برد. به علاوه، جمعيت بي حساب عامل فساد و بسياري از مسائل اجتماعي و دشواري هاي اقتصادي- سياسي خواهد بود.
مالتوس در رساله خود كه مفاد آن اهمیت و تازگي خود را به عنوان یک هشدار از دست نداده است به اروپا اشاره مي كند و مي گويد: اروپا در سال 1700 فقط 66 ميليون جمعيت داشت كه امروز [سال 1798 و زمان نگارش رساله] پس از 98 سال داراي 180 ميليون جمعيت است و جمعيت آمريكاي شمالي هر 25 سال دو برابر مي شود.
وي جهان را به يك كفش فولادين و جمعيت آن را به يك كودك تشبيه كرد كه پاي او به تدريج بزرگ مي شود ولي كفش نمي تواند متناسب با آن بزرگ شود و مسائل از همين جا آغاز مي شود.
اخطار مالتوس تنها پس از جنگ جهاني دوم بود که در اروپاي غربي به گوشها فرو رفت و جمعيت محدود شد. در اروپاي غربي رشد سالانه جمعيت در دهه هاي آخر سده 20 بسيار ناچيز و بعضي سالها در برخي از اين کشورها «صفر» و حتي منفی (كم) شده بود. ولي، در نقاط ديگر جهان تأثير زيادي نگذارده است و نفوس کره زمین سالهاست که از رقم شش ميليارد تجاوز كرده كه یک و نیم برابر ظرفيت توليد غذا و امکانات رفاهي آن است. ظرفیت کره زمین برای چهار میلیارد نفوس کافی است. توليد بعضي مواد غذايي با كمك علم شيمي و بصورت ژنتیک از لحاظ بهداشتي خالي از خطر نيست و تلاش پژوهشگران براي رفع اين خطر تا اين لحظه به نتيجه کاملا مطلوب نرسيده است و از همین جاست که طالبین مواد غذایی ارگانیک روز افزونند و به همین نسبت بهای این مواد رو به افزایش.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر