کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۵, شنبه

آبتين اجلالي

يکي از شاگردان بزرگ و با ارزش استاد حسين تهراني و امير ناصر افتتاح، آبتين اجلالي بود که پله هاي ترقي هنر را در نواختن ضرب به سرعت پيمود و يکي از ستاره هاي درخشان آسمان هنر موسيقي گرديد. ولي صد افسوس که خيلي زود داس اجل به خرمن جان او زد و جهان فاني را وداع گفت و موسيقي ايران را از وجود با ارزش خويش محروم ساخت.

آبتين اجلالي، فرزند امرالله خان اجلالي به سال 1319 خورشيدي در تهران حوالي گمرک تهران خيابان اعتمادالاسلام ديده به جهان باز کرد. تحصيلات دوره ابتدايي خود را در دبستان رازي که در خيابان مولوي واقع بود به پايان و دوره متوسطه را، در يکي از دبيرستان هاي واقع در ميدان رشديه به اتمام رسانيد.

وي از همان کودکي به نواختن ضرب علاقه پيدا کرد، به طوري که از هر فرصتي براي نواختن استفاده ميکرد. وي آنقدر نزد خود به تمرين ادامه داد که ديگر مي توانست نواختن تنبک را به خوبي و زيبايي انجام دهد، ولي براي اينکه بتواند اين ساز پايه را بطور علمي و اصولي بنوازد به کلاس اميرناصر افتتاح رفت. وي زير نظر و مکتب اين نوازنده ماهر و زبردست مشغول فراگيري و نواختن ضرب گرديد و پس از مدتي براي تکميل کار هنري خويش نزد استاد فقيد حسين تهراني رفت. بسياري نياموخته ها را در نواختن ضرب آموخت که بايد گفت استاده از محضر و مکتب اين استاد ضرب، وي را در قلل رفيع هنر و فن تنبک نوازي قرار داد.

آبتين اجلالي، پس از اين دوران، رسماً براي همکاري به سازمان فرهنگ و هنر وقت رفت و در ارکسترهاي مختلف و گوناگون اين سازمان به همکاري پرداخت و با هنرمنداني مثل: پريسا، محمد حيدري، محمد موسوي، فرهنگ شريف، جمال جهانشاد، حسن منوچهري، پروين شکالور، فريده بروجردي، نادر گلچين و ... به اجراي برنامه پرداخت. وي همراه اين هنرمندان سفرهايي نيز به چند کشور خارجي تحت قراردادهاي فرهنگي و هنري که با ايران داشتند انجام داد که با اجراي برنامه هاي هنري موسيقي سنتي ايران را به مردم آن ممالک شناساندند.

پس از چندي، آبتين اجلالي به سازمان راديو و تلويزيون راه يافت و در برنامه هاي مختلف آن مؤسسه همراه با ساير هنرمندان به اجراي برنامه و همکاري مشغول گشت، سپس به برنامه هاي "گلها" دعوت شد و همکاري او با "گلها"، "شاخه گل"، "برگ سبز" و "گلهاي صحرايي" تا پايان عمر ادامه داشت.

آبتين اجلالي در تاريخ نهم دي ماه 1364 در تهران بر اثر سکته قلبي چشم از جهان فرو بست و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. روانش شاد و يادش گرامي باد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر