کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۵, شنبه

«مجمع ملل و دمكراسي كانت» - راه نيكبختي بشر

26 ژوئن سال 1795 ميلادي، «كانت» فيلسوف آلماني اثر خود «صلح پايدار» را منتشر كرد.
امانئول كانت Immanuel Kant فيلسوف آلماني (1804- 1724) در عصر خود بزرگترين حامي دمكراسي بود. وي در زماني از ضرورت دمكراسي براي تأمين حقوق اساسي مردم و پيشرفت كشورها و استفاده از همه مغزها براي خدمت به جامعه سخن به ميان آورد كه کشورهاي اروپايي ازجمله آلمان (پروس) نظام فئودالي داشتند.
با مطالعه کتاب «صلح پايدار» بر عقايد و فرضيه هاي کانت مي توان وقوف يافت. نظر كانت در وهله اول بر توجه به دمكراسي داخلي [سياست داخلي] يک كشور بود. وي عقيده داشت كه لازمه دمكراسي، «سياست باز Openness» است نه تصميم گيري و تصميم به انجام كارهاي عمومي و تعيين افراد براي اجراي امور در خفا. وي مي گفت كه اگر دمكراسي در يک جامعه تحقق يابد خالق افرادي خواهد بود كه در نهايت دقت، و رعايت منطق به تصميم گيري خواهند پرداخت و بنابراين، تصميمات آنها در جهت تأمين کامل منافع جامعه و سعادت واقعي اكثريت مردم خواهد بود. به علاوه، اين تصميمات - معارض و مخالفت كمتري خواهند داشت.
كانت مي گويد: پنهان كاري دولت كه مغاير دمكراسي است باعث نزاع و جنگ بر سر قدرت مي شود و به دليل دامن زده شدن آن توسط قدرتهاي خارجي ممكن است به جنگ خارجي بيانجامد كه جنگ- داخلي يا خارجي- در جهت منافع مردم نيست.
«كانت» در عين حال همانند كوروش بزرگ بنيادگذار امپراتوري ايران كه دو هزار و سيصد سال پيش از او مي زيست عقيده داشت كه براي پايان يافتن برخورد ملل با هم و قطع توطئه بر ضد يكديگر و استفاده بهينه ملل از امكانات اقتصادي كره زمين بايد كشورها با حفظ حاكميت ملي و آزادي عمل، يك اتحاديه (نوعي حکومت جهاني) به وجود آورند كه در اين صورت دمكراسي در هريك از اعضاي اتحاديه كه ديگر نگران سياست خارجي، منازعه، داد و ستد تجاري نيست به كمال خواهد رسيد و نيكبختي بشر تأمين خواهد شد. «كانت» در مسائل اجتماعي تأكيد بر آزادي «انتخاب» داشت، و تفاوت فرهنگها را مي پذيرفت.
«كانت» مي گفت: آن زمان كه (با اجراي فرضيه او در مورد ايجاد يك اتحاديه از همه كشورهاي جهان و دست كم به صورت مجمع ملل)خوبها در كنار هم قرار گيرند بدها خود به خود از ميان خواهند رفت. بعدا لنين از اين عقيده «كانت» استفاده كرد و گفت كه اگر همه ملل، «سوسياليسم» را به عنوان نظام خود بپذيرند؛ جنگ، فقر، نابرابري، استثمار و جنايات از سراسر گيتي رخت برخواهد بست. لنين معتقد بود كه ميان دو كشور سوسياليست كه معتقد به يك عقيده و مجري آن هستند جنگ روي نخواهد داد.
پيروان كانت از عقايد او نتيجه گرفته اند كه نظامات و ترتيبات داخلي هر كشور مي تواند به نتايج مطلوب بين المللي و حذف جنگ بيانجاميد، و دمكراسي بهترين ترتيبات داخلي يك كشور را به وجود مي آورد. اين گروه و صاحبنظران ديگر، كانت را پدر فكر تأسيس جامعه ملل و سازمان ملل مي دانند و مي گويند كه «وودرو ويلسون» رئيس جمهوري دهه دوم قرن 20 آمريكا بر اساس همين عقايد كانت، طرح ايجاد جامعه ملل براي جلوگيري از جنگ و تجاوز عمومي ديگري را مطرح كرد .«وودرو ويلسون» در عين حال يك فلسفه دان آمريكايي و قبلا استاد دانشگاه بود.
عقايد کانت در اواخر قرن 20 به تاسيس اتحاديه اروپا که مي رود کشورهاي متحده اروپا شود کمک بسيار کرده است.
پيروان كانت تفسير مي كنند كه هدف او از «ترتيبات خوب داخلي يا Good Demostic Arrangement» تعيين ترتيبات اجتماعي جامعه يعني توزيع عادلانه ثروت و درآمد، تأمين فرصت هاي مساوي براي همه، رعايت حقوق شهروندان و عدم تبعيض و حفظ انحصار بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر