کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۵, شنبه

محمود احمدي نژاد رئيس جمهور شد و از راديو اعلام داشت که دست مافياي قدرت را از نفت ايران قطع مي کند

سيزده ساعت پس از پايان راي گيري، بيست و پنجم ژوئن ‏2005 (چهارم تير ماه) نتيجه انتخابات دور دوم رياست جمهوري ايران به اين شرح اعلام شده بود:
محمود احمدي نژاد 17 ميليون و 348 هزار و 783 راي ( 95/61 درصد ) و اكبر هاشمي بهرماني (رفسنجاني) ده ميليون و 46 هزار و 701 راي(نزديك به 36 درصد).
طبق اعلاميه رسمي، 663 هزار و 770 راي نيز باطله تشخيص داده شد. در اين اعلاميه افزوده شده بود که محمود احمدي نژاد (شهردار وقت تهران) كه در دور دوم راي گيري براي مدت چهار سال به رياست جمهوري ايران انتخاب شده است پس از تنفيذ مقام، از سوم اوت (12 مرداد) كار خود را آغاز خواهد كرد.
خبرگزاري هاي داخلي ايران در اين روز ضمن انتشار شرح حال، تحصيلات و تجربه هاي رئيس جمور منتخب، گزارش کرده بودند: احمدي نژاد در سال 1335 خورشيدي در خانواده يك آهنگر در شهرستان گرمسار به دنيا آمده، تنگدستي را با تمام وجود خود لمس كرده، در مدرسه دولتي درس خوانده، در دوران نظام سابق وارد دانشگاه علم و صنعت تهران شده و تحصيلات خود را تا دكتراي مهندسي عمران شهري ادامه داده و استاد همين دانشگاه است. طبق اين گزارش ها، وي از انقلابيون سال 1957 بوده و بارها تعهد خود را به اصول و شعارهاي انقلاب مورد تاكيد قرارداده و يك مومن اسلامي است. اين گزارش ها چنين ادامه يافته بود: دكتر احمدي نژاد بيش از اين كه در سال 2003 از سوي شوراي شهر به سمت شهردار تهران انتخاب شود استاندار اردبيل بود. وي در جنگ 8 ساله عراق و ايران به عنوان يك داوطلب شركت كرد. وي دو سال نيز به مناسبت مقام خود، مديريت روزنامه همشهري متعلق به شهرداري تهران را عهده دار بود.
احمدي نژاد ضمن نطقهاي انتخاباتي كوشيده بود تا خود را قهرمان تنگدستان معرفي كند و بگويد كه مردم عادي بايد درآمد نفت را در تامين معيشت خود حس كنند و كاركنان و مقامات دولتي، خود را خدمتگزار مردم بدانند نه آقاي آنان. احمدي نژاد در نطقهايش خود را نوكر مردم خوانده بود كه بر دلشان نشست.
احمدي نژاد پس از اعلام نتايج انتخابات دور دور دوم در نطقي كه از راديو ايران پخش شد گفت: توليد و صادرات نفت بايد روشن شود. نفت سرمايه ملي بزرگ ما است ولي جو حاكم بر معاملات آن از توليد تا صادرات روشن نيست. ما بايد آن را روشن سازيم. من دست مافياهاي قدرت را از نفتمان قطع مي كنم، حتي به بهاي از دست دادن جانم. مردم بايد تاثير سهم خود از نفت را در حيات روزمره حس كنند.
در همين روز (پنجم تير ماه 1384) برخي گفته بودندكه خصوصي سازي به سبكي كه در ايران صورت مي گرفت و مصوبات اخير مجمع مصلحت نظام در زمينه سياست هاي مربوط به «اصل 44 قانون اساسي» كه در آستانه انتخابات صورت گرفت! مورد قبول اكثريت ايرانيان كه دهها سال عادت به دولتي بودن كرده اند نبوده است، همچنين پولي شدن مدارس و بيمارستانهاي دولتي.
در پي اعلام نتايج دور دوم انتخابات، دولت آمريكا بار ديگر اعلام كرد كه نظرش را درباره تمرين دمكراسي در ايران تغيير نداده و رد كردن بيش از هزار نامزد از سوي شوراي نگهبان، امري پذيرفتني نيست و انتخابات ايران را مطابق استاندارد بين المللي نمي توان دانست.
در اين روز همچنين گفته شده بود که با انتخاب احمدي نژاد، هر سه قوه حكومتي ايران بمانند سالهاي 1981 تا 1988 از يك جناح شده اند و ميان آنها تعارض وجود نخواهد داشت.
در 24 سال گذشته، احمدي نژاد نخستين رئيس جمهور غير روحاني ايران است. وي در عين حال دومين رئيس جمهور در 26 سال گذشته است كه تحصيلات دكترا دارد.
ايرنا، خبرگزاري رسمي دولت نوشته بود: اكبر هاشمي رفسنجاني، نامزد انتخابات رياست جمهوري كه موفق به كسب آراء لازم نشد، 25 ژوئن 2005 (چهارم تير ماه) در پيامي خطاب به مردم ايران نوشت كه در مورد انتخابات، شكايت خود را در دادگاه عدل الهي مطرح مي كنم.
متن اين پيام قبلا از سوي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مخابره شده بود که قسمت هاي اصلي آن در اين سايت (چهارم تيرماه) درج شده است که يک سند تاريخي است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر