کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

اعتراض ايرلندي ها به ديدار رئيس جمهوري آمريکا از آن کشور و مسئله عراق

25 ژوئن 2004 پيش از ورود جورج بوش به ايرلند يك سوم نيروي انتظامي اين كشور كوچك اروپايي، مركب از شش هزار تن، براي محافظت از جان او و كنترل تظاهرات ضد آمريكايي فرا خوانده شده بودند. با وجود اين، بيش از ده هزار ايرلندي در خيابانهاي دوبلين بر ضد سياست بوش در عراق تظاهرات كردند و متجاوز از ششصد ايرلندي پس از اين كه شنيدند كه بوش به جاي فرودگاه دوبلين از طريق فرودگاه «شنون» وارد آن كشور مي شود با شتاب زياد خود را به آنجا رسانيدند و برضد او شعار دادند. ايرلندي هاي معترض، بر ضد دولت خود شان هم شعار مي دادند كه چرا اجازه داده است هواپيماهاي آمريكايي در سر راه خود به عراق، از فرودگاه شنون براي بنزين گيري استفاده كنند.
همزمان با ورود جورج بوش به ايرلند، «پت كاكس» رئيس پارلمان اروپا از دادگاه عالي اروپايي خواست كه موافقت اتحاديه مبني بر انتقال اطلاعات مسافران هوايي را به امريكا غير قانوني اعلام دارد و تحقيق از مسافران در فرودگاههاي اروپا را موقوف سازد. با اين عمل، كاكس به نوبه خود از ورود رئيس جمهوري آمريكا به اروپا استقبال منفي كرد.
ايرلند كه در زمان ديدار جورج بوش رياست نوبتي اتحاديه اروپا را برعهده داشت در عين حال ميزبان سران اين اتحاديه بود و بوش با هدف جلب كمك اروپاييان به مسئله عراق كه دارد چهره يك جنگ داخلي به خود مي گيرد به ايرلند رفته بود. اين ديدار پيش از تكيل نشست سران ناتو در استانبول انجام گرفت.
مفسران اروپايي ضمن بررسي وضعيت حكومت بوش در آمريكا نوشته بودند كه عراق به جاي منبع سرشار درآمد و قدرت براي آمريكا به رهبري بوش، براي او منبع دردسر بزرگ شده است و اكثريت آمريكاييان، ديگر سياست خاورميانه اي وي را تاييد نمي كنند و بنابراين، اشغال نظامي عراق يك قمار بد براي بوش بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر