کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

خسارت نقص خودروهای ایرانی؛ 3 هزار کشته و 30 هزار زخمی

پلیس راه ایران اعلام کرد در یک سال گذشته سه هزار نفر در نتیجه نقص فنی خودروها کشته و 30 هزار نفر به همین دلیل مجروح شده اند.

علیرضا اسماعیلی، فرمانده پلیس راه ایران در گفتگو با ایرنا، با اشاره به این نکته که به روز کردن صنعت خودرو سازی در کاهش تلفات ناشی از نقص فنی خودورها تاثیر زیادی دارد، گفت متاسفانه در ایران صنعت خودرو دولتی است و همین دولتی بودن انگیزه رقابت سازندگان خودور را کم می کند.

آقای اسماعیلی همچنین گفت، کاهش میزان کشته های ناشی از تصادفات در ایران از سال85 تا کنون در نتیجه فشارهایی بوده که از ناحیه پلیس اعمال شده است.

او گفت تصادفات هم اکنون در ایران به مرحله تثبیت رسیده و هشدار داد که اگر پشتیبانی لازم از سوی مقامات و دستگاههای مربوط صورت نگیرد میزان کشته های ناشی از تصادفات به شدت رشد خواهد کرد.

بر اساس آخرین آمار رسمی در سال گذشته خورشیدی 23 هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی جان باخته و 280 هزار نفر مجروح شده اند.

با نگاهی مقایسه ای بر آمارهای منتشر شده پیرامون تلفات انسانی تصادفات رانندگی در ایران و آمار تلفات غیرنظامی جنگ در عراق و افغانستان، می توان متوجه این واقعیت شد که جاده های ایران به تنهایی بیشتر از جنگ های جاری در همسایه های غربی و شرقی این کشور قربانی می گیرند.

مسعود مهاجر کارشناس امور حمل و نقل در این باره به بی بی سی فارسی گفت که معتقد است نیروی انتظامی و وزارت راه و ترابری در جلوگیری از تصادفات تنها مانده اند.

آقای مهاجر با تاکید بر نقش موثر خطاهای انسانی در تصادفات گفت با وجود اینکه پلیس سطح آزمون رانندگی را بالا برده، مردم همچنان با فرهنگ رانندگی نا آشنا هستند.

این کارشناس امور حمل و نقل به بی بی سی گفت، آموزش و پرورش و آموزش عالی هم باید در ارتقا سطح این فرهنگ کمک کنند و مردم را از کودکی با فرهنگ رانندگی آشنا کنند.

مسعود مهاجر به بی بی سی فارسی گفت صنعت خودرو سازی ایران در حال حاضر با 10 سال پیش تفاوت های عمده ای دارد و پیشرفت فراوان کرده است اما هنوز هم به میزان 40 درصد با استانداردهای روز جهان فاصله دارد.

او با انتقاد از اینکه خودروهای فرسوده هنوز هم در خیابان ها و جاده های ایران تردد می کنند گفت در هر حال با امکانات موجود اگر فشار زیاد به این صنعت وارد شود عواقب خوبی نخواهد داشت.

به گفته آقای مهاجر برخی فشارها ممکن است باعث تعطیلی خطوط تولید شود و این تعطیلی افراد بسیاری را بیکار و متضرر خواهد کرد.

اواخر سال 2009 میلادی پلیس حدود دو هفته پیش شماره گذاری برخی خودروها نظیر پژو 405، روا و یک مدل از خودروی ال 90 را به دلیل نداشتن ترمز ضد قفل (ای بی اس) متوقف کرده بود.

اما تصمیم پلیس با اعتراض خودروسازان مواجه شد و وزارت صنایع برای حل این مشکل، نشستی را با حضور خودروسازان و پلیس برگزار کرد و به گفته پلیس، سه طرف در زمینه ایمنی خودروها به توافق رسیدند.

حدود 4 سال پیش هم شرکت ايران خودرو، بزرگترين توليد کننده خودرو در ايران، در يک اقدام بی سابقه ۶۹ هزار دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ را به علت نقص فنی جمع آوری کرده بود.

اين اقدام در پی بروز ايرادهای فنی منجر به آتش سوزی در چند دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ صورت گرفت.

ایران خودرو هم اعلام کرده بود که شرکت ايران خودرو يکی از قطعه های جانبی موتور پژو ۴۰۵ که از سوی شرکت های ژاپنی تامين شده، در دراز مدت دچار مشکل می شود و اين شرکت نمی توانسته در مراحل توليد و کنترل کيفيت ايراد آن را تشخيص دهد.

از سوی دیگر نیز با وجود گذشت بیشتر از شش سال از زمانی که اجرای طرح های جمع اوری خودروهای فرسوده در ایران گذشته، تنها 600 هزار خودروی فرسوده جمع آوری شده و هنوز هم خودروهایی با عمر بسیار زیاد را می توان در حال تردد در خیابان ها دید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر