کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱۱, یکشنبه

پیشنهاد بازنشستگی به اساتید از سوی هیات‌های انضباطی

مهدی ایران‌منش، معاون وزیر و رییس مرکز هیات‌های امنایی و هیات‌های ممیزه وزارت علوم گفت: برخی از اساتید به دلیل احکامی که از سوی هیات‌های انضباطی در دانشگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند، که معمولا در این موارد در دانشگاه‌ها به اساتید پیشنهاد می‌شود که برای حفظ شان خود اقدام به بازنشستگی کنند.

ایران‌منش معاون وزیر و رییس مرکز هیات‌های امنایی و هیات‌های ممیزه وزارت علوم در نشست خبری خود که با هدف تشریح جزئیات انتخاب استاد نمونه کشوری برگزار شد با اشاره به بحث بازنشستگی 12 استاد دانشگاه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بر اساس قانون یک استاد با 30 سال سابقه و بیش از 65 سال سن باید بازنشسته شود که در این مورد تبصره‌ای وجود دارد که اگر این استاد در 30 سال خدمت خود فعالیت‌های پژوهشی داشته باشد و از مرتبه‌های مربی و استادیار به استاد ارتقا یابد دانشگاه می‌تواند بیش از سن بازنشستگی هم از آن استاد استفاده کند.

وی افزود: تا آن‌جایی که بنده اطلاع دارم اساتید دانشگاه علامه از مرز 30 سال گذشته بودند و حتی یکی از اساتید هم 31 سال تدریس کرد بدون آن‌که ارتقایی بر مرتبه علمی خود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی اساتید به دلیل مسائل سیاسی بازنشسته شده‌اند و این موضوع را رییس دانشگاه علامه طباطبایی نیز تائید کرده است، گفت: بعید می‌دانم که مسائل سیاسی در کار باشد و اگر این چنین هم باشد و کسی کمتر از 30 سال خدمت کند و از طرف دانشگاه بازنشسته شود، ما با آنها برخورد می‌کنیم در غیر این صورت اگر کسی بیش از 30 سال خدمت کرده است دانشگاه حق قانونی بازنشستگی او را دارد.

وی با اشاره به این‌که برخی از اساتید نیز به دلیل احکامی که از سوی هیات‌های انضباطی در دانشگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند، گفت: معمولا در این موارد در دانشگاه‌ها به اساتید پیشنهاد می‌شود که برای حفظ شان خود اقدام به بازنشستگی کنند که راهکارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که بازخرید و مسائلی از این قبیل نیز از مصادیق آن است.

وی تاکید کرد: ‌در غیر این صورت به غیر از احکام صادره از سوی دادگاه‌های ذی‌صلاح هیچ‌کس حق اخراج اساتید دانشگاه‌ها و حتی کارمندان را ندارد.

وی با اشاره به برگزاری همایش اساتید نمونه کشوری که در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود،‌ گفت: همه ساله در این مراسم که به مناسبت سالروز شهادت استاد معلم مطهری برگزار می‌شود اساتید نمونه کشوری معرفی و از آنها تقدیر خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که همه ساله مراسم انتخاب استاد نمونه کشوری با انتخاب پژوهشگران برتر وزارت علوم دچار نوعی هم‌پوشانی می‌شوند، ‌گفت: معمولا در سال‌های گذشته معیارهای پژوهشی در انتخاب استاد نمونه کشوری نقش ویژه‌ای داشت اما امسال ما سعی داریم با تمرکز بر روی مسائل آموزشی که رسالت اصلی دانشگاه‌ها است، استاد نمونه کشور انتخاب کنیم.

ایران‌منش با بیان این‌که استاد نمونه کشوری باید سرآمد اخلاق، رفتار، آموزش و بهره‌وری آموزشی باشد، گفت:‌ معیارهای دیگری مد نظر ما است که مسائل آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، ارزشی از جمله این معیارها است که با توجه به فرمی که در این زمینه طراحی شده است، استاد نمونه باید 210 امتیاز، دانشیار 185، ‌استادیار 165 و مربی 150 امتیاز را کسب کند.

وی افزود: دستورالعمل انتخاب استاد نمونه کشوری از تاریخ 4/11/88 به دانشگاه‌ها ارسال شده است و تا آخر بهمن‌ماه زمان ارسال آن به کمیته‌های بررسی استاد نمونه کشوری به پایان می‌رسد که به ازای هر 150 عضو هیات علمی چهار نفر انتخاب می‌شوند و همه ساله از بین اساتید معرفی شده از دانشگاه‌ها 18 تا 19 استاد به عنوان استاد نمونه کشوری معرفی می‌شود.

کاهش امتیاز مقالات در ISI در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی

وی در ادامه این نشست با اشاره به بازنگری در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گفت:‌ دلایل بازنگری دوباره در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی نخست این بود که این آیین‌نامه برای دانشگاه‌ها و کاربران ابهاماتی داشت که در این بازنگری سعی در رفع این ابهامات داریم. هم‌چنین در آیین‌نامه گذشته فعالیت‌های پژوهشی جایگاه نسبتا کم‌رنگی را داشت که ما سعی داریم ارتقای عظیم هیات علمی را با معیارهای پژوهشی هم‌سو کنیم.

وی هم‌چنین افزایش توجه به آموزش را یکی دیگر از دلایل بازنگری در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: ملاک‌ها برای بازنگری در این آیین‌نامه با توجه به چارچوبی که از برنامه پیشنهادی وزیر علوم در مجلس پیشنهاد شده است، استخراج شده که در آن چهار سطح ارتقا، توسعه و بسط توامان علم و اخلاق، تمرکز تحقیقات علمی بر حل معضلات مبتلا‌به کشور و نهادینه شدن نگاه اقتصادی به تولید علم، پاسداری از کرامت انسان و تقویت موقعیت اجتماعی اعضای خانواده بزرگ دانشگاهیان و بازیابی و بازسازی جایگاه و منزلت واقعی ایران اسلامی در جهان از جهت علم و فناوری است.

وی با اشاره به این‌که در بازنگری آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها فقط نباید مقالات ISI یک معیار باشد گفت: اینکه ISI به عنوان یکی از مجلات معتبر می‌تواند یکی از معیارها باشد در آن شکی نیست اما سعی داریم امتیازات مقالات INDEX شده در ISI را کاهش دهیم و به آن دسته از مقالات و پژوهش‌هایی بیشتر امتیاز دهیم که بتواند یک مسئله از مملکت را حل کند.

مجله تخصصی ISI از جمله نشریات علمی تخصصی بین‌المللی و معتبر است که در میان دانشگاه‌های جهان به عنوان یکی ورودی‌های مقالات و پژوهش‌های علمی معتبر در نظر گرفته شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر