کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

ماهواره‌های عربی العالم را قطع کردند

تلویزیون «العالم»، وابسته به جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که باردیگر ماهواره سعودی عرب ست از روز چهارشنبه پخش برنامه های این تلویزیون عرب زبان را قطع کرده است.

شبکه تلویزیونی العالم که به زبان عربی برنامه پخش می‌کند، پیش از این در میانه آبان امسال از سوی ماهواره‌های عربی «نایل‌ست» و «عرب‌ست» قطع شده بود.

تحلیلگران می‌گویند که ریاض و بسیاری از کشورهای عربی متحد آمریکا نگران این هستند که نفوذ تهران درمیان اقلیت‌های شیعه منطقه افزایش پیدا کند.

العالم روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد برنامه این شبکه تلویزیونی عرب زبان پس از مدتی قطع شدن در ابان‌ماه، باردیگر شروع شده بود. ماهواره عرب‌ست تقریبا پس از یک ماه، پخش برنامه‌های العالم را در 22 آذر ازسر گرفت.

این شبکه عرب زبان در وبسایت خود تاکید کرد: عرب‌ست، در ارتباط با سیاست‌های سانسور و به عنوان اقدامی برای مقابله با اخبار شبکه‌هایی که واقعیت‌های جهان را منعکس می‌کنند، بار دیگر پخش برنامه‌های العالم را متوقف کرده است.

سخنگوی عرب ست مستقر در ریاض برای اظهارنظر در مورد قطع دوباره پخش العالم در دسترس نبود.

خبرگزاری مصری «منا» در نوامبر گذشته بدون دادن توضیحات گزارش داد که نایل ست و عرب ست پخش العالم را به دلیل «نقض مقررات» قطع کردند.

العالم اخبار جنگ دولت یمن با شورشیان شیعه در شمال این کشور را از مدت‌ها پیش پوشش داده است.

دولت یمن روحانیون ایران را به حمایت از شیعیان یمنی متهم کرده و رسانه‌های ایران هم از عربستان سعودی به دلیل متحدشدن با نیروهای دولت یمن برای جنگ علیه شورشیان یمنی انتقاد کرده‌اند.

اقدام غیرقانونی

نخستین بار زمانی که برنامه‌های شبکه العالم قطع شد، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، با تاکید بر «احترام متقابل بین رسانه ها و حق آنها در نقد نظرات یکدیگر«، قطع برنامه‌های این شبکه تلویزیونی را «غیرقانونی» خواند.

این در شرایطی بود که تنها دو روز پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری ایران، وزارت ارشاد در 24 خرداد امسال به مدت یک هفته فعالیت‌های العربیه را در تهران به حال تعلیق درآورد.

تلویزیون فارسی بی بی سی هم یک بار پس از انتخابات و باردیگر پس از درگذشت آیت‌الله حسینعلی منتظری، گزارش داد که هدف اختلال و پارازیت قرار گرفته است.

براساس گزارش بی بی سی، شرکت ارائه دهنده خدمات ماهواره مورد استفاده بی بی سی تایید کرد که منشا این اختلالات در داخل ایران ردگیری شده است.

پیتر هاروکز، مدیر سرویس جهانی بی بی سی اعلام کرد که هر گونه تلاش برای مسدود کردن پخش برنامه، نقض توافق‌های بین‌المللی است که در مورد ارتباطات ماهواره‌ای منعقد شده است.

با انتشار گزارش هایی از تشدید ارسال امواج پارازیت در داخل کشور، نمایندگان مجلس، پزشکان و کارشناسان هشدار دادند که پارازیت اثرات کوتاه مدت و بلندمدت مخربی روی اعصاب و روان شهروندان دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر