کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

دادستان تهران: پرونده پنج متهم روز عاشورا در مرحله تجدیدنظر است

دادستان تهران از ارسال احکام اعدام متهمان شرکت در تظاهرات اعتراضی به دادگاه تجدید نظر خبر داده است.

روز جمعه، 9 بهمن (19 ژانویه)، خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - به نقل از عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، نوشت که پرونده پنج نفر از متهمان روز عاشورا در مرحله ابلاغ حکم و تجدید نظرخواهی است.

روز گذشته به نقل از اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران گزارش شد که دادگاه انقلاب اسلامی یازده نفر را در ارتباط با اعتراضات به نتایج انتخابات بحث برانگیز یاست جمهوری به اعدام محکوم کرده و در این راستا، حکم دو تن از آنان به نام های محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی پور که به تایید دادگاه تجدید نظر تهران رسیده بود سحرگاه پنجشنبه به اجرا در آمد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در مصاحبه روز جمعه خود در مورد نه نفر دیگر از این یازده محکوم دادگاه های انقلاب گفته است که "پنج نفر از متهمان روز عاشورا که متاسفانه جرایم مهمی مرتکب شده اند، در دو جلسه با حضور نماینده مدعی العموم محاکمه شدند."

آقای دولت آبادی در مورد زمان و نحوه برگزاری این محاکمات، روند قضایی آنها و حضور یا عدم شرکت وکیلان مدافع توضیحی نداده اما گفته است که "این متهمان به احکام صادره اعتراض کردند که پرونده در مرحله ابلاغ احکام و درخواست تجدید نظر خواهی است."

دادستان تهران زمان رسیدگی و صدور رای دادگاه تجدید نظر را هم مشخص نکرده است.

به گفته وی، چهار نفر از این محکومان "در اغتشاشات قبل از عاشورا دستگیر شده اند و در حوادث ضد انقلابی شرکت کردندکه در دادگاه بدوی به اتهام براندازی، محاربه و اقدام علیه امنیت کشور محاکمه شدند."

عباس دولت آبادی گفته است که محاکمه این چهار نفر پایان یافته و در صورت تایید احکام صادره در داگاه تجدید نظر، نسبت به اجرای حکم آنان اقدام می شود اما در مورد زمان و نحوه رسیدگی در دادگاه تجدید نظر نیز اطلاعی نداده است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین از محاکمه گروه دیگری از متهمان شرکت در تظاهرات روز عاشورا خبر داد و گفت که دادگاه این افراد به صورت علنی برگزار می شود تا، به گفته او، "مردم متوجه شوند که این افراد چه جرایم بزرگی انجام داده اند."

آقای دولت آبادی تاکید کرد که دستگاه قضایی "با سرعت، دقت و قاطعیت نسبت به برخورد با اینگونه اتهامات اقدام می کند."

قاطعیت دستگاه قضایی

در تظاهرات روز عاشورا، در برخی نقاط تهران عزاداران مخالف دولت به طور پراکنده به مقابله با حملات شدید و بی سابقه ماموران امنیتی دست زدند و تعدادی از آنان توسط ماموران بازداشت شدند.

انتشار خبرها و تصاویر نحوه برخورد ماموران با عزاداران روز عاشورا، که تعدادی کشته برجای گذاشت، انتقاد شدید و ابراز نگرانی شماری از سازمان های بین المللی و کشورهای جهان را به دنبال آورد.

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت آبادی در این مصاحبه از مردم ایران خواست تا در راهپیمایی روز 22 بهمن شرکت کنند تا به گفته او، "عزم جدی در مبارزه با دشمنان انقلاب و اسلام و در راس آنها، آمریکا را به نمایش بگذارند."

اعدام آرش رحمانی پور، بیست ساله، و محمد رضا علی زمانی، سی و هفت ساله، در روز پنجشنبه با انتقادهای تندی در سرتاسر جهان مواجه شد به خصوص اینکه در مورد اتهامات و نحوه محاکمه آنان ابهامات بسیاری وجود داشته است.

در حالیکه از محتوای اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران که در ساعات اولیه روز پنجشنبه صادر شد ، چنین بر می آمد که محکومیت این دو نفر با اعتراضات پس از انتخابات و عزاداری مخالفان دولت در روز عاشورا ارتباط دارد، اخبار قبلی در مورد بازداشت و محاکمه آنان نشان داد که ماه ها قبل از برگزاری انتخابات دستگیر و زندانی شده بودند.

پرس تی وی، شبکه تلویزیونی متعلق به دولت ایران که برای مخاطبان انگلیسی زبان در سطح بین المللی برنامه پخش می کند هم در خبر اعدام این دو نفر، صدور احکام اعدام را با فعالیت های تروریستی و بمب گذاری دو سال پیش در شیراز ارتباط داد.

اطلاعیه دادسرای تهران به تایید احکام اعدام این دو نفر در دیوانعالی کشور هم اشاره ای نداشت.

در مقابل، برخی سایت های مخالف دولت گفته اند که هدف قوه قضائیه جمهوری اسلامی از صدور احکام اعدام در هفته های اخیر، ارعاب مخالفان و جلوگیری از تجمع آنان در سالگرد انقلاب در روز 22 بهمن در کنار راهپیمایی های دولتی است.

از زمان اعلام نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در خرداد ماه سال جاری، که با اتهام گسترده تقلب مواجه شد، دولت از صدور اجازه تجمع به معترضان به نتیجه این انتخابات خودداری ورزیده و با تظاهرکنندگان به شدت برخورد کرده است.

مقامات دولتی و امنیتی همچنین در موارد متعدد علیه تظاهرات اعتراضی هشدار داده و تظاهرکنندگان را به شدت عمل تهدید کرده اند اما در موارد متعدد، مخالفان دولت با بهره برداری از فرصت مراسم و راهپیمایی های دولتی، به برگزاری تظاهرات دولتی مبادرت کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر