کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

برگزیدگان تئاتر ایران در جشنواره تاتر فجر معرفی شدند

مراسم معرفی بهترین‌های تئاتر ایران در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر با حضور هنرمندانی هم‌چون: حمید سمندریان، حمید جبلی، مسعود فروتن، فرهاد آییش، مائده طهماسبی و محمدحسین ایمانی خوشخو دیشب در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

این مراسم با تقدیر از فتانه دادخواه هنرمند پیشکسوت عرصه عکاسی و ابراهیم حقیقی طراح با سابقه پوستر تئاتر انجام شد که این مراسم را حمید جبلی و حمید سمندریان انجام دادند. دادخواه نیز در ادامه در سخنان کوتاهی با ابراز خرسندی از این‌که عکاسی تئاتر بعد از 30 سال جایگاه واقعی خود را پیدا کرده از تمامی هنرمندان و عوامل تئاتر که او را در مسیر حرفه و کارش همراهی کردند تشکر کرد.

پس از سخنان دادخواه نیز سمندریان، ابراهیم حقیقی را یکی از بزرگ‌ترین طراحان پوستر تئاتر معرفی کرد و سپس به ذکر خاطراتی از نحوه آشنایی خود با ابراهیم حقیقی و اولین تجربه کاری با او در نمایش کرگدن‌ها پرداخت. این هنرمند عرصه طراحی نیز پس از سخنان سمندریان گفت: کار کارگردان و بازیگران در تولید یک تئاتر سخت و سنگینی است. طراح پوستر آخرین نفری است که به گروه اضافه می‌شود و پیش از آن کارهای اصلی توسط کارگردان و بازیگران انجام شده است. برای این‌که متنی به اجرا تبدیل شود نیازمند سالن است. اگر سالن‌های تئاتر نباشند نمی‌توان تئاتر اجرا کرد. همین‌جا از دکتر قالیباف شهردار تهران و دکتر جوزانی مدیر تماشاخانه ایرانشهر تشکر می‌کنم.

در این مراسم در بخش تئاتر خیابانی جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر هیئت داوران متشکل از امیر دژاکام، مریم معترف و علی مؤذنی در بخش موسیقی ضمن تقدیر از حمیدرضا نوری جایزه اول خود را به گروه موسیقی نمایش تراژدی آب از مرند اهدا کرد. در بخش طراحی نیز هیئت داوران ضمن تقدیر از پوریا کریمی،‌ سامان خلیلیان و احمد صمیمی جایزه اول خود را مهدی حبیبی اهدا کرد.

در بخش طرح و ایده نمایش خیابانی هم هیئت داوران ضمن تقدیر از جمشید عسگری جایزه اول خود را به حمیدرضا نوری اهدا کرد. هم‌چنین هیئت داوران از گروه نمایش تراژدی آب از مرند نیز تقدیر کرد. در بخش کارگردانی نمایش خیابانی هم ضمن تقدیر از جمشید عسگری و سامان خلیلیان، جایزه اول به نرگس خاک‌کار از ملایر رسید.

در بخش مسابقه عکس تئاتر هیئت داوران متشکل از حمید جبلی، فتانه دادخواه و رضا معطریان رتبه‌های سوم تا اول به ساغر برکات، مانی لطفی‌زاده و حسن طاهری اهدا کرد.

در بخش مسابقه پوستر تئاتر هیئت داوران متشکل از علی رفیعی، مسعود سپهر و بهرام کلهرنیا رتبه‌های سوم تا اول را به اشکان قازانچی، رضا باباخانی و مرتضی اتابکی اهدا کرد.

در بخش نمایش‌های رادیویی جشنواره بیست و هشتم هئیت داوران متشکل از نادر برهانی‌مرند، محمد خزاعی و رحمان سیفی‌آزاد، محمدرضا قبادی‌فر و فرشاد آذرنیا را به عنوان افکتور برگزیده و رضا طاهری و علی حاج‌نوروزی را به عنوان صدابردار برگزیده معرفی کرد.

هم‌چنین ایوب آقاخانی به عنوان بهترین تنظیم کننده، ندا هنگامی به عنوان بهترین سردبیر،‌ مصطفی عبدالهی به عنوان بهترین بازیگر مرد نمایش رادیویی، شهین نجف‌زاده به عنوان بهترین بازیگر زن نمایش رادیویی، محمود احمدی به عنوان بهترین تهیه‌کننده نمایش رادیویی، محمود استادمحمد به عنوان بهترین نویسنده نمایش رادیویی، علی عمرانی به عنوان بهترین کارگردان نمایش رادیویی و نمایش پلکان به عنوان بهترین نمایش رادیویی جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر معرفی شدند.

در بخش تله‌تئاتر جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر نیز هیئت داوران متشکل از نادر برهانی‌مرند، محمد خزاعی و رحمان سیفی‌آزاد، منوچهر شجاع را به عنوان بهترین طراح صحنه، فرهاد آییش را به عنوان بهترین بازیگر مرد، رویا میرعلمی را به عنوان بهترین بازیگر زن، علیرضا نادری را به عنوان بهترین نویسنده، بیژن صمصامی را به عنوان بهترین کارگردان تلویزیونی و مهرداد رایانی‌مخصوص را به عنوان بهترین کارگردان هنری معرفی کرد.

در بخش بازیگری زن نمایش خیابانی جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر نرگس خاک‌کار از ملایر برگزیده شد. دربخش بازیگری مرد نیز ضمن تقدیر از محمد موسوی و ابوذر چهل‌امیرانی جایزه اول به بهنام شرفی از ملایر رسید.

هم‌چنین در این مراسم، ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر ارشاد به سخنرانی پرداخت و گفت: باید امکانات تئاتر را از این حالت سنتی خارج کنیم و تئاتر و ضرورت امکانات برای آن‌را به عنوان مسأله‌ای اساسی در جامعه ببینیم. سالن مهم‌ترین مسئله تئاتر است. ما امسال شاهد افزایش آمار شش‌میلیونی مخاطبان تئاتر نبودیم و دلیل آن کمبود سالن‌های تئاتری است. در شهرستان‌ها سالن‌هایی ساخته شده ولی در تهران با کمبود سالن تئاتری مواجهیم. راه‌حل کوتاه‌ مدت حلی این معضل بردن هنرمندان به سمت تولید تله‌تئاتر است. پیشنهاد دارم آقای پارسایی رییس مرکز هنرهای نمایشی با دوستان صدا و سیما جلسه‌ای درباره تولید تله‌تئاتر داشته باشند.

وی در ادامه با بیان این‌که تئاتر از شکل کالایی لوکس خارج و جزو ضروریات زندگی مردم شده، اظهار داشت: آمار شش‌میلیونی مخاطبان تئاتر رقم بسیار خوبی است و یکی از نشانه‌های استقبال از برنامه‌های تئاتر این است که حتی در ماه‌های محرم نیز نمایش‌های تئاتری برنامه‌های خود را پی می‌گیرند.

گفتنی مراسم اختتامیه بهترین‌های تئاتر ایران جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر که به صورت هم‌زمان از شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر