کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۸, پنجشنبه

تهیه داروهای سرطان در ایران؛ دشوار و پرهزینه

گزارش ها از ایران حاکیست که تهیه اکثر داروهای بیماری سرطان برای مبتلایان به این بیماری بسیار سخت و گاهی غیر ممکن است.

دست اندر کاران امور دارویی در ایران می گویند، بیمه های درمانی معمولا داروهای جدید را پوشش نمی دهند و به همین خاطر عموم مبتلایان به بیماری سرطان قادر نیستند از داروهای جدید استفاده کنند.

به گفته کارشناسان تامین اجتماعی 70 تا 75 درصد از هزینه داروها را پوشش می دهد که با توجه به قیمت اصلی داروها، پرداخت باقی مانده این هزینه ها هم در توان بسیاری از بیماران نیست.

به گفته یک کارشناس امور دارویی، بسیاری از داروهای مراحل مختلف درمانی بیماران مبتلا به سرطان تحت پوشش بیمه نیست و برخی از بیمارانی که توانایی پرداخت هزینه های درمان را ندارند به همین دلیل از طی مراحل درمان منصرف می شوند.

این کارشناس دارو به بی بی سی فارسی گفت داروهای جدید بازار جهانی در بازار ایران هم وجود دارد اما پزشکان غالبا با توجه به توانایی مالی بیمارانشان نسخه می نویسند، در نتیجه به علت قیمت بالای این داروها، آنها را تجویز نمی کنند.

او همچنین گفت برخی داروهای سرطان در ایران هم تولید می شوند اما نسبت به نمونه های خارجی کیفیت پایین تری دارند و در چنین شرایطی قانون بیمه ایجاب می کند که داروی ارزانتر را پوشش بدهد. به همین دلیل باز هم همه افراد استطاعت استفاده از داروهای با کیفیت تر را پیدا نمی کنند.

برخی دست اندر کاران معتقدند اگر بیمه داروهای معمولی و پرمصرف را از پوشش خود خارج کند و به جای آنها داروهای مهم مربوط به بیماری های صعب العلاج مانند سرطان را پوشش بدهد، ممکن است مشکل افرادی که با بیماری های مرگبار دست به گریبانند کم بشود.

در همین حال آراسب احمدیان، مدیر عامل بیمارستان فوق تخصصی محک نیز در گفتگو با خبرگزاری کار ایران مشکل اصلی را بیمه گرها عنوان کرد و گفت، داروهای سرطانی داروهای گرانی هستند و هیچ کس نمی تواند آمپول دو میلیون تومانی بخرد.

آقای احمدیان همچنین گفت، انتظارش از دولت، هماهنگ كردن بيمه‌ها و مسئول كردن آنها در قبال دارو و واقعی كردن تعرفه‌هاست.

مریم، بیمار مبتلا به سرطان که برای درمان بیماری اش با مشکلات متعددی رو به رو بوده است به بی بی سی فارسی گفت برای هر واحد دارویی که برای هر جلسه شیمی درمانی استفاده می کرده، علاوه بر استفاده از بیمه، مجبور بوده مبلغ 800 هزار تومان بپردازد.

مریم گفت: 8 جلسه شیمی درمانی برایم تجویز شده بود که با احتساب هزینه های آن، از انجام شیمی درمانی منصرف شدم.

هما س. پزشک متخصص سرطان نیز در گفتگو با بی بی سی فارسی تاکید کرد که دانش پزشکان آنکولوژیست (متخصص سرطان) در ایران مطابق با دانش روز جهان است. به گفته او پزشکان نیازهای مردم را به خوبی می شناسند و در تجویز هم مانند پزشکان اروپا و آمریکا عمل می کنند.

وی گفت محدودیت های دیگر مانند محدودیت های بیمه ای و دارویی باعث می شود در روند درمان بیماران مبتلا به سرطان اختلال ایجاد شود.

این پزشک متخصص سرطان ضمن ابراز تاسف از اینکه بعضی بیماران سرطانی به دلیل برخی کمبودها به مرگ محکوم می شوند گفت، اگر مدیریت و تصمیم گیری صحیح بر این چرخه درمانی حاکم شود، بسیاری از بیمارانی که امروز از کمبود امکانات رنج می برند می توانند از حقوق اولیه خود برخوردار شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر