کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

عربستان سعودی: شورشیان یمن از خاک سعودی بیرون رانده شدند

عربستان سعودی: شورشیان یمن از خاک سعودی بیرون رانده شدند

عربستان سعودی می گوید شورشیان شیعه را از سرزمین خود بیرون رانده، و به هجومی که در ماه نوامبر، در پی حمله مرزی آنها آغاز شد پایان داده است.

خالد بن سلطان، وزیر دفاع عربستان، روز چهارشنبه گفت شورشیان فرقه شیعه زیدی به خواست خود عقب ننشستند. عبدالمالک الحوتی، رهبر شورشیان، روز دوشنبه خروج یک جانبه و آتش بس در مناقشه را اعلام کرده بود.

عربستان سعودی حملات هوایی و زمینی بر مواضع شورشیان در امتداد مرز با یمن را در ماه نوامبر و پس از آن آغاز کرد که آنها وارد خاک سعودی شدند و دو مرزبان را کشتند.

وزیر دفاع عربستان از شورشیان خواست برای اثبات جدی بودن خود نسبت به آتش بس گام های بیشتری بردارند. او از آنها خواست تیراندازان را از منطقه مرزی بیرون ببرند، شش سرباز مفقود شده سعودی را تحویل دهند و از مرز عقب نشینی کنند تا سربازان سعودی بتوانند در آنجا گشت بزنند.

عربستان سعودی می گوید در جنگ ۱۰۹ سرباز را از دست داد، در حالی که نیروهایش ۱۵۰۰ نفر، از جمله شورشیان و قاچاقچیان را دستگیر کردند.

رهبر شورشیان گفت هدف از آتش بس یک جانبه این بود که به آنچه او آنرا حمله سعودی به غیر نظامیان در شمال یمن نامید پایان داده شود. او همچنین هشدار داد که اگر حملات سعودی ادامه پیدا کند، «جنگی علنی» به راه خواهد افتاد.

دولت یمن از سال ۲۰۰۴ با شورشیان زیدی در جنگ بوده است، اما عملیات در نیمه سال پیش با هدف پایان دادن به شورش شدت گرفت.

کمیته بین المللی صلیب سرخ روز دوشنبه هشدار داد که مناقشه در شمال ممکن است به یک بحران انسانی طولانی منجر شود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر