کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

دولت آلمان بازداشت دیپلمات های آلمانی در تهران و اتهام دست داشتن در نا آرامى هاى روز عاشورا در ایران را رد كرد

وزارت خارجه آلمان ضمن رد ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر بازداشت دو دیپلمات آلمانی در تهران اعلام کرد از آنجا که هیچ گونه اطلاعاتی درباره این مسئله وجود ندارد نمی توان این خبر را تأیید کرد. وزارت خارجه آلمان همچنین ادعای جمهوری اسلامی درباره دخالت دیپلمات های این کشور در ناآرامی ها و تظاهرات مردمی در تهران را به شدت تکذیب کرد.

رادیوی دولتی جمهوری اسلامی و خبرگزاری های دولتی صبح چهارشنبه به نقل از یک معاون وزارت اطلاعات و امنیت از بازداشت دو دیپلمات آلمانی در جریان ناآرامی های روز عاشورا خبر دادند.

او که نامش فاش نشده گفته است دو دیپلمات آلمانی در روز عاشورا در حالی دستگیر شدند که مچ بند و تی شرت های سبز میان تظاهرکنندگان پخش می کردند.

آندرياس پشكه، سخنگوى وزارت خارجه آلمان در كنفرانس خبرى روز چهارشنبه خود گفت: «هيچ ديپلمات آلمانى در روز ۲۷ دسامبر سال گذشته دستگير نشده است».

مقامات جمهوری اسلامی بارها آمریکا و بریتانیا را به تحریک اعتراض های مردمی در ایران متهم کرده اند اما این اولین بار است که جمهوری اسلامی علنا آلمان را به دخالت در ناآرامی های پس از انتخابات در ایران متهم می کند.

معاون وزير اطلاعات جمهورى اسلامى ايران در نشستى با خبرنگاران در تهران از دو دیپلمات آلمانی به عنوان «يوگى» و «اينگو» نام برد که به گفته او «يكى از شبكه هايى كه افراد آن در جريان اغتشاشات روز عاشورا دستگير شدند» را هدايت مى كردند.

همچنین روز چهارشنبه خبرگزاری های ایران به نقل از یک مقام امنیتی که نامش فاش نشده اعلام کردند یکی از مشاوران نزدیک میرحسین موسوی، به جاسوسی برای کشورهای اروپایی متهم شده است.

به گفته او، این فرد با «سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای اروپایی مرتبط بوده است».

معاون وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همچنین درگیری های خونین روز عاشورا در تهران و دیگر شهرهای ایران را «اغتشاشات از قبل سازماندهی شده» خواند که شبکه های «وابسته به سرویس های اطلاعاتی غربی» در آن دخیل بوده اند.

اخبار منابع رسمی جمهوری اسلامی حاکی است در تظاهرات خودجوش و اعتراضی مردمی که با استفاده از مناسبت روز عاشورا به خیابان ها ریختند، هشت تن کشته شدند.

پس از وقایع روز عاشورا نیز موجی از دستگیری فعالان سیاسی و حامیان جنبش سبز در ایران آغاز شد و بیش از ۱۸۰ روزنامه نگار، دانشجو و فعال حقوق مدنی بازداشت شدند که در میان آن ها ده مشاور میرحسین موسوی از جمله علیرضا بهشتی، سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان پس از انتخابات، اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر، اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، اعضای جبهه ملی، فعالان حقوق زنان و حقوق بشر و اعضای جامعه بهائیان ایران نیز به چشم می خورند.

معاون وزارت اطلاعات دولت دهم درباره «شناسایی و دستگیری یکی از مشاوران نزدیک میرحسین موسوی» که هویتش را فاش نکرد گفت این فرد «با ابزار شنودی که از سرویس‌های اطلاعاتی خارجی گرفته به آنها اطلاعات می‌ داده است».

پیشتر نیز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از دستگیری کاردار سفارت «یک کشور اروپایی» در درگیری‌های روز عاشورا در تهران و آزادی او پس از ۲۴ ساعت خبر داده بود. بعدا مشخص شد این فرد کاردار سفارت سوئد در تهران بوده است.

از سوی دیگر اين مقام مسوول در وزارت اطلاعات در ادامه نشست خبری روز چهارشنبه از دستگيری يک زن ۴۴ ساله خبر داد که به گفته وی دارای پاسپورت‌ های متعدد اروپايی و ايرانی است. معاون وزیر اطلاعات بدون ذکر نام این زن ۴۴ ساله و مجرد، او را وابسته به انجمن پادشاهی دانست و گفت وی با یکی از دیپلمات های اروپایی در زمینه مواد مخدر همکاری داشته است.


پیشتر در زمان ترور مسعود علی محمدی استاد دانشگاه تهران در مقابل در منزلش، مقامات جمهوری اسلامی در ابتدا انجمن پادشاهی ایران را مسئول حادثه خواندند. انجمن پادشاهی بلافاصله این اتهام را رد کرد. پس از آن جمهوری اسلامی انگشت اتهام را به سوی کشورهای غربی بخصوص آمریکا و بریتانیا و اسرائیل نشانه گرفت، اتهامی که از سوی این کشورها تکذیب شد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر