کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

نامه برندگان صلح نوبل در حمایت از شیرین عبادی

14 نفر از برندگان جایزه صلح نوبل با ارسال نامه ای به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران از وی خواسته اند تا به اعمال محدودیت ها و آزار شیرین عبادی و سایر فعالان حقوق بشر در این کشور پایان دهد.

دراین نامه که روز جمعه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) در سایت زنان برنده جایزه صلح نوبل منتشرشد، به مواردی چون بازرسی خانه خانم عبادی، توقیف اسناد و مدارکش، مسدود شدن حقوق بازنشستگی و حساب های بانکی او و شوهرش و بازداشت خواهرش و تهدید، ارعاب و آزار طولانی شیرین عبادی اشاره شده است.

امضا کنندگان این نامه که همگی از برندگان جایزه نوبل صلح هستند ادامه تلاش برای ارعاب و توقف کار خانم عبادی را "عملی بیهوده" و آن را نشان دهنده "بی عدالتی و بی منطقی حکومت ایران" دانستند.

در بخشی از این نامه با اشاره به ادعای وزارت خارجه ایران مبنی بر اینکه توقیف اموال خانم عبادی به دلیل مساله مالیاتی بود، آمده است: " این حقیقت که توقیف اموال ایشان با دستور بازپرس دادگاه انقلاب صورت گرفته و نه مقامات مالیاتی و اینکه اموال همسرشان هم توقیف شده ، بیشتر صحت این ادعا را زیر سوال می برد."

پیشتر، خانم عبادی اعلام کرده بود که وزارت اقتصاد ایران بابت جایزه نوبل از او ۴۱۰ میلیون تومان مالیات مطالبه کرده است.

خانم عبادی که وکیل دادگستری است این اقدام را منطبق با قوانین ایران ندانست و گفت که مطابق قوانین مالیاتی ایران، جایزه نوبل مشمول مالیات نمی شود و دستور مسدود کردن اموال به منظور تامین وجه لازم برای پرداخت مالیات باید از سوی مقامات مالیاتی صادر شود و نه دادگاه انقلاب.

در نامه برندگان صلح نوبل، از دستگیری بیش از ۱۶ نفر از فعالین حقوق بشر و محکومیت ۵ نفر دیگر از فعالین حقوق بشر به اعدام، سرکوب مردم و دستگیری و شکنجه و محدود کردن دسترسی به اینترنت و آزادی مطبوعات ابراز نگرانی شده است.

از نظر نویسندگان نامه اقدام دولت ایران "قسمتی از همان استراتژی ساکت کردن جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر" است؛ "ما مطمئنیم اینگونه روش ها موفق نخواهد شد."

دراین نامه از محمود احمدی نژاد خواسته شده تا دستور دهد " به اذیت و آزار شهروندان ایرانی که حقشان را مطالبه می کنند، پایان داده شود و بدون هیچ قید و شرطی تمام کسانی که به طور خودسرانه بازداشت شده اند آزاد شوند."

درپایان نامه آمده است: "وقت آن است که به خواسته های مردم گوش فرا دهید و به آنها توجه کنید."

نام افرادی چون دالایی لاما، بتی ویلیامز، آدولف پرز اسکیوال، الی ویزل، وانگری ماتای، دزموند توتو، جان هیوم در میان امضا کنندگان به چشم می خورد.

این دومین نامه ایست که پس از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد گذشته ، از سوی برندگان جایزه نوبل درباره اتفاقات ایران منتشر شده است.

در ماه اوت سال گذشته (مرداد۸۸ ) چهل و پنج تن از برندگان جایزه نوبل ضمن حمایت از شیرین عبادی و مخالفان دولت ایران، آنچه که "نقض شرم آور حقوق بشر" توسط دولت ایران نامیده شد، را محکوم کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر