کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۸, پنجشنبه

سناتورهای آمریکایی: اوباما ایران را در ماه ژانویه تحریم کند

تعدادی از سناتورهای آمریکایی از باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور خواسته اند که در ماه میلادی جاری تحریم های یکجانبه علیه ایران را تشدید کند. این سناتورها همچنین افزایش حمایت رئیس جمهوری آمریکا از حقوق بشر و "آرمان های صلح آمیز" مردم ایران را خواهان شده اند.

9 سناتور دموکرات و جمهوریخواه از جمله سناتور جان مک کین، رقیب انتخاباتی اوباما و نیز سناتور دموکرات چاک شومر روز چهارشنبه (27 ژانویه) با ارسال نامه ای از باراک اوباما خواستند که برای تحریم ایران منتظر قطعنامه شورای امنیت نباشد.

این سناتورها نوشته اند که چین به احتمال زیاد با تحریم های جدی مخالفت خواهد کرد.

آن می گویند بیم دارند که منافع مالی کوتاه مدت چین در ایران، مانع از یافتن راه حلی دیپلماتیک برای مناقشه اتمی ایران شود.

چین به عنوان رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعلام کرده است که این نهاد در ماه ژانویه تحریمی را علیه ایران بررسی نخواهد کرد.

سناتورهای آمریکایی خواهان این شده اند که باراک اوباما در ماه ژانویه با استفاده از اختیاراتی که کنگره پیشتر به کاخ سفید داده، مجازات های تازه ای علیه ایران در نظر بگیرد.

این در حالیست که تعدادی از نهادهای بازرگانی آمریکا روز سه شنبه (26 ژانویه) به کاخ سفید هشدار دادند که تحریم های "گسترده" مد نظر کنگره علیه ایران، منافع ملی ایالات متحده را به خطر خواهد انداخت.

9 سازمان از جمله اتاق بازرگانی، انجمن ملی تولیدکنندگان و نیز شورای تجارت خارجی آمریکا با ارسال نامه ای به کاخ سفید، درباره پیامدهای این تحریم های یکجانبه که کنگره با تصویب آن چندان فاصله ای ندارد، "عمیقا" ابراز نگرانی کرده اند.

هری رید، رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا می گوید، طرح کنگره که تحریم بنزین وارداتی ایران را نیز در بر می گیرد، تا چند هفته دیگر در صحن سنا بررسی خواهد شد.

باراک اوباما پیشتر اعلام کرده بود در صورتی که ایران تا پایان سال میلادی 2009 میلادی خط مشی اتمی اش را تغییر ندهد، این کشور با تحریم های تازه ای مواجه خواهد شد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز به دفعات هشدار داده است که ایران با تحریم های "فلج کننده" روبرو خواهد شد.

سناتورهای آمریکایی حال از رئیس جمهوری آمریکا خواسته اند که به این وعده ها عمل کند.

آن ها جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی و حمایت آمریکا از حقوق بشر و "آرمان های صلح آمیز" مردم ایران را برای منافع ملی آمریکا مهم دانسته اند.

ایران اتهام نقض حقوق بشر را رد می کند و تاکید دارد که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است.

ایران همچنین می گوید که تحریم های آمریکا خط مشی اتمی این کشور را تغییر نخواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر