کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۸, پنجشنبه

ایران در کنفرانس لندن در باره افغانستان شرکت نمی کند

کنفرانس لندن روز 28 ژانویه و با شرکت تعداد زیادی از کشورهای درگیر در مساله افغانستان برگزار می شود. هدف اصلی این نشست بحث امنیت با محور مذاکره با طالبان است که قرار است در طرحی از سوی مقامات دولت افغانستان ارایه شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه ایران در گفت و گو با خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفته است: "از آنجا كه رويكرد نشست لندن را در حل مساله‌ افغانستان، رويكردی صحيح نمی‌دانيم، فكر می‌كنيم اين نشست توفيقی به همراه نخواهد داشت و شركت در آن را مفيد نمی‌دانیم."

یکی از محور های اصلی گفت و گوها در کنفرانس لندن بررسی نقش کشور های همسایه به ویژه ایران و پاکستان در امنیت و ثبات افغانستان است.

اما در همین رابطه رسول موحدیان سفير ايران در بریتانیا نیز گفته است که "در کنفرانس افغانستان در لندن، مهمترين موضوعی که به فراموشی سپرده شده ريشه يابی واقعی مشکلات و نقش بی بديل کشورهای منطقه ای در حل بحران افغانستان است."

سفیر ایران در لندن تاکید کرده است که "همکاری های منطقه ای بويژه تعامل و همکاری مثلث ايران، پاکستان و افغانستان نقطه کليدی هر راه حل دراز مدتی برای ثبات و پيشرفت افغانستان خواهد بود و جای تعجب است که اين موضوع کليدی در دستور کار کنفرانس لندن قرار ندارد."

آقای موحدیان در گفت و گویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) افزوده است: "جمهوری اسلامی ايران چنانچه همکاريهای منطقه ای را در ثقل راه حل کنفرانس لندن می يافت مطمئنآ در آن بطور جدی شرکت می کرد."

حمایت ایران از مجاهدین افغانستان در سالهای حضور روسها در افغانستان، سبب گسترش و عمق نفوذ ایران در میان گروه ها و حلقات تاثیر گذار سیاسی در افغانستان شده است. ایران بیشتر در مناطقی از افغانستان نفوذ دارد که در حال حاضر امن است و دولت را حمایت می کند.

ایران در بازیهای منطقه ای تنها هم نیست، بلکه روسیه و در مواردی حتی هند را با خود دارد.

ایران در شماری دیگر از کنفرانس ها در باره افغانستان از جمله کنفرانس پاریس هم حضور نداشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر