کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۴, جمعه

برخي ديگر از رويدادهاي 25 ژوئن

1798: كنگره آمريكا با تصويب يك قانون به رئيس جمهوري اين كشور اختيار داد كه خارجيان ساكن آمريكا را كه خطرناك تشخيص داده مي شوند اخراج كند.

1941: روزولت رئيس جمهوري وقت آمريكا طي بخشنامه شماره 8802 تبعيض را منع كرد.

1948: در پي بسته شدن راههاي زميني برلين غربي به دستور استالين و قطع رفت و آمد از آلمان غربي به آن شهر قسمت شده، متحدين غربي که آلمان غربي را در اشغال نظامي داشتند از اين روز به ايجاد يک پل هوايي Airlift دست زدند. اين وضعيت که به بحران برلين معروف شده است نزديک بود به جنگ جهاني سوم منجرشود. شوروي هنوز بمب اتمي نداشت.
1951: شبكه تلويزيوني سي . بي . اس. براي نخستين بار برنامه رنگي از نيويورك پخش كرد.
1950: در اين روز به وقت خاور دور با ورود نيروهاي كره شمالي به كره جنوبي ، جنگ كره آغاز شد ( تفصيل آن در 26 ژوئن آمده است ).
1975: موزامبيك كه از سال 1505 مستعمره پرتغال در آفريقاي جنوب شرقي بود درپي يك رشته مبارزات خونين كه سالها طول كشيد استقلال خود را به دست آورد. وسکود دا گاما ـ دريانورد پرتغالي نخستين اروپايي بود که پاي بر خاک موزامبيک گذارده بود. پرتغالي ها نام يک تاجر عرب را که در محل با او آشنا شده بودند (با تلفظ خودشان) بر اين سرزمين گذاردند که باقي مانده است. تاجر عرب «موسي البيک» نام داشت که پرتغالي ها «موزامبيک» تلفظ کردند. پس از استقلال، موزامبيک گرفتار اختلاف مبارزان استقلال با يکديگر شد و سالها صحنه کشمکش هاي بود. از آنجا که چپگرايان (کمونيست ها) قدرت را به دست گرفته و نام کشور را جمهوري دمکراتيک خلق موزامبيک گذارده بودند دولتها بزرگ غربي ميانه روها را تحريک به مخالفت و زد و خورد کردند و .... موزامبيک 800 هزار کيلومتر مربع وسعت و 23 ميليون جمعيت دارد و همسايه فدراسيون آفريقاي جنوبي است.
1981: ديوان عالي آمريكا راي داد كه تنها پسران اين كشور مشمول مقررات سربازگيري هستند و زنان تنها اگر مايل به استخدام در نيروهاي مسلح باشند مي توانند داوطلب شوند و اجبار در كار نيست . در آمريكا نظام وظيفه اجباري وجود ندارد ، ولي در ايام جنگ و نياز اين كشور ، گروهي از جوانان براي اين منظور احضار مي شوند.
1991: در جريان فروپاشي کنفدراسيون يوگوسلاوي به تحريک «ناتو»، در اين روز و همزمان دو بخش از اين کنفدراسيون ـ کرواسي Croatia و اسلوونياSlovenia اعلام استقلال کردند.
1996: يک ساختمان هشت طبقه از مجتمع مسکوني «خبر» Khobar در شرق کشور سعودي که ساکنانش عمدتا افراد نيروي هوايي آمريکا بودند بر اثر انفجار يک کاميون حامل سوخت ويران شد که در اين رويداد 19 امريکايي و يک تبعه سعودي کشته و 372 تن مجروح شدند.
2003: ديوان عالي آمريكا راي داد كه مي شود در كتابخانه هاي عمومي روي دستگاهاي رايانه فيلتر گذاشت تا بعضي سايت ها (منظور مستهجن) مشاهده نشوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر