کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۳۰, یکشنبه

اعدام عبدالمالک ريگي سرکرده جندالله

با حکم دادگاه انقلاب اسلامي ، ‌عبدالمجيد ريگي با نام مستعار عبدالمالک با حضور تعدادي از خانوادهاي جانباختگان جنايات تروريستي وي اعدام شده است.

به نوشته پايگاه اطلاع رساني دادسراي عمومي و انقلاب تهران،‌ريگي سحرگاه يکشنبه 30 خرداد در زندان اوين بر پايه حکم دادگاه اعدام شد.

در بيانيه منتشر شده در اين پايگاه اينترنتي آمده است: "درپي برگزاري جلسه محاکمه عبدالمجيد ريگي در يکي از شعب دادگاه انقلاب اسلامي تهران به رياست قاضي توحيدي به اتهام محاربه و افساد في الارض ،‌نامبرده به اتهام 79 مورد اقدامات جنايتکارانه به اعدام از طريق آويختن از چوبه دار با حضور مجروحين و خانواده هاي جانباختگان و شهداي جنايات وي محکوم شده بود."

ريگي، سرکرده گروه جندالله در سال 1388 به دست ماموران امنيتي بازداشت شد. وي در مدت بازداشت به انجام جرائم مختلف به ويژه در استات سيستان و بلوچستان و همچنين تماس با سازمان‌هاي نظامي و امنيتي غربي و برنامه‌ريزي براي انجام عمليات تروريستي در تهران اعتراف کرده بود.

بر پايه بيانيه دادستاني انقلاب تهران، ريگي "با تشکيل گروهک مسلحانه خود اقدام به راهزني ،‌سرقت مسلحانه ،‌بمب گذاري در اماکن عمومي، ‌حمله مسلحانه به نيروهاي نظامي و انتظامي و مردم بي دفاع ، قتل و جرح ، اخاذي ، ايجاد رعب و وحشت، سلب امنيت مردم، آدم ربايي و گروگانگيري ، همکاري با بيگانگان و اخذ کمک هاي مالي و اطلاعاتي از آنان کرده بود."

گروه جندالله با هدايت ريگي از سال 1382 ، 35 مورد گروگانگيري از اتباع داخلي و خارجي ،‌25 مورد اخاذي و بيش از 40 فقره عمليات راهبندي مسلحانه توام با انفجار انجام داده است که در نتيجه آن 154 نفر از نيروهاي انتظامي و مردم بي‌گناه کشته و 320 نفر نيز زخمي شدند.

گزارش پايگاه اطلاع رساني دادسراي عمومي و انقلاب تهران حاکي‌است: "ريگي در دادگاه ،‌مسئوليت اقدامات گروهک خود را پذيرفت و اذعان کرد که در برخي از قتل‌ها مباشرت و در برخي نيز آمريت داشته است ."

ريگي در جريان دفاع از خود و پس از صدور حکم اتهامات را پذيرفت و خواستار بخشش از سوي شکات پرونده و عفو از سوي قوه قضائيه ايران شد که مورد قبول قرار نگرفت.

وي اقدامات خود را خلاف موازين اسلامي و انساني دانست و از اعضاي گروه خود خواست ارتکاب اين اعمال را متوقف کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر