کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۹, چهارشنبه

زادروز «برتا فون سوتر» داستان نگار شهير اتريشي و خدمات او به «صلح»

«برتا فون سوتر Bertha von Suttner» داستان نويس و صلحدوست شهير اتريشي نهم ژوئن 1843 به دنيا آمد. او دختر يك فيلد مارشال اتريشي و از اميرزادگان اين كشور بود كه در رشته هاي هنر و ادبيات تحصيل كرد. برتا زندگاني اشرافي را دوست نداشت و برخلاف راي خانواده اش به كار تدريس پرداخت. سپس چون خانواده اش بر ازدواج او با مرد دلخواهش صحه نگذاردند، ترك وطن كرد و سالها با شوهرش در غربت بسر برد و همين وضعيت او را به صورت يك داستان نگار بزرگ در آورد.
برتا در غربت چهار داستان نوشت كه «ذخائر روح» و «داوري و صلح» از آن جمله اند. در داستان «داوري و صلح» برتا كوشيده است كه به جاي جنگ، راه منطقي «حل مسائل از طريق داوري» را نشان دهد و براي اين روش تبليغ كند.
برتا پس از مصالحه با فاميل و بازگشت به وطن چندين كتاب ديگر نوشت كه معروفترين آنها كتاب «عصر ماشين» است كه بسال 1889 انتشار يافت. محتواي اين كتاب به قدري جالب است كه هنوز (قرن 21) تجديد چاپ مي شود. برتا به خاطر همين كتاب در سال 1905 برنده جايزه نوبل در ادبيات شد. اين نويسنده در قالب داستان به انتشار عقايد خود پرداخته كه همانا آرزوي صلح و زندگاني بهتر، آرام، مطمئن و روشن براي بشر است.
برتا علاوه بر طريق نوشتن دادستان و تاليف كتاب، از راههاي ديگر هم به صلح كمك مي كرد و در سال 1907 باشگاه جهاني صلح را تاسيس كرد. وي 21 ژوئن 1914 (در ماه تولد خود)درگذشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر