کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۴, جمعه

"استرابو" و دانش جغرافيا _ ايرانيان باستان آلوده کردن محيط زيست را جرم می دانستند

استرابو Strabo دانشمند يوناني متولد در amasia واقع در آسياي صغير (آناتولي - ترکيه آسيا) 25 ژوئن سال پنج سال پيش از ميلاد، كار نوشتن تاليف بزرگ و معروف خود را در 17 کتاب تحت عنوان geography به پايان رسانيد. اين روز را خود او به دست داده كه با تطبيق تقويم ها معلوم شده 25 ژوئن سال پنجم پيش از ميلاد بوده است. استرابو "جغرافيا" را يك علم خواند و آن را به جغرافياي انساني، طبيعي و اقتصادي تقسيم كرد. با اين كه پيش از او هم تلاشهايي براي تدوين جغرافيا به عمل آمده بود، روال بر اين است كه «استرابو» را پدر دانش «جغرافيا» بخوانند و اصلاحاتي را كه به كار برده به همان گونه به كاربرند.
استرابو که در سال 64 پيش از ميلاد متولد و در سال 24 ميلادي فوت شد پس از تحصيلات مقدماتي در زادگاه خود و نيز آتن به رم رفت و بعد از انجام مطالعاتي در آنجا به مدت پنج سال هم در اسکندريه مصر به بررسي اوضاع جهان پرداخت.
استرابو براي نوشتن کتاب جغرافي خود از ارمنستان تا اتيوپي و همه مناطق اطراف درياي سياه و مديترانه را زير پا گذارد، اسناد را خواند و با مسافران، نظاميان و بازرگانان مصاحبه کرد.
تاليف او اطلاعات جامعي را درباره مردم و سرزمين هايي که در آن زمان براي روميان و يونانيان شناخته شده بود به دست مي دهد.
استرابو بعدا با توجه به اطلاعات تازه اي که به دست آورده بود در سال 18 ميلادي در تاليف خود يک تجديد نظر کامل به عمل آورد. وي درباره امپراتوري ايران و ايرانيان مطالب فراوان به دست داده از جمله نوشته است که کثيف کردن آب و زمين (آلودگي محيط زيست) در ايرانزمين (امپراتوري باستاني ايرانيان) جرم است و مجازات دارد.
نوشته هاي استرابو در عصر حاضر هم بارها مورد استناد قرار گرفته است و آخرين بار آن در دهه 1990 بود که مقدوني ها به آن استناد کردند و ادعاي يونانيان را که ملت جاگانه اي نيستند رد کردند، زيرا استرابو در تاليف خود نوشته است که مقدوني ها و مردم سرزمين هاي شمال تساليا «غير يوناني» هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر