کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۳۱, دوشنبه

عراق در برابر عامل دشواري ساز تازه: اخراج اعراب از مناطق كردنشين

«دكستر فيلكينز» 19 ژوئن 2004 در نيويورك تايمز نوشته بود كه كردها در پي ابراز ناخشنودي از اين كه به آنان خودمختاري كافي داده نخواهد شد؛ در مناطق كردنشين به اراضي اعراب سرازير شده و دهها هزار عرب را از آنجا بيرون ساخته و به كمپ ها و مناطق ناامن مركزي عراق فراري داده اند. بيشتر اين اعراب از آن گروه هستند كه در زمان حكومتهاي سابق از جمله دولت صدام تشويق به نقل مكان به شمال عراق شده بودند. كردهايي كه اراضي اين اعراب را متصرف شده اند مي گويند كه اين نواحي قبلا كردنشين بود كه دولتهاي سابق عراق عرب نشين كرده بودند.
فيلكيز اضافه كرده بود كه اين عمل كردها دارد نقشه عراق را تغيير مي دهد كه ممكن با واكنش كشورهاي عربي منطقه نيز رو به رو شود و اضافه كرده بود: سياست مبهم آمريكا و فشار رهبران كرد، اين جابجايي (مهاجرت) را كه عامل دشواري ساز تازه در عراق است تسريع كرده است. قبلا آمريكاييان با بازگشت آرام و عادي كردها به مناطق جنوبي تر مخالفتي ابراز نكرده بودند؛ نه با چنين هجومي به سان امواج. تهديد (سال 2004) سران كرد كه اگر مطمئن نشوند خودمختاري كافي خواهند داشت از دولت ملي عراق جدا خواهند شد به موج مهاجرت جاري توام با فشار و تهديد كمك كرده است كه همه اعراب عراقي را تحريك به واكنش خواهد كرد.
به نوشته فيلكينز (در ژوئن 2004)، امواج كردها كه به اراضي اعراب سرازير شده و ادعاي مالكيت آنها را مي كنند نظم و تركيبات سياسي عراق را برهم خواهد زد. به علاوه، اعراب آواره شده كه تا كنون شمار آنان از رقم يكصد هزار تجاوز كرده و بي مسكن و غذا مانده و مدعي ضرب و شتم و حتي قتل توسط كردها شده اند دارند ساير اعراب عراقي را تحريك به اعتراض و عكس العمل مي كنند كه دشواري اوضاع عراق را دو چندان خواهد كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر