کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۳۱, دوشنبه

هدف نهايي انگلستان و آمريکا، نفت عراق است - ظهور امپرياليسم آمريکايي

«جان كوگان» تاريخدان بنام كه بيشتر تاليفات او در باره رويدادهاي نظامي است از جمله اثر مهم او «چهره جنگ» چاپ 1978 و «تاريخ جنگ و جنگ افزار» چاپ سال 1993، در آخرين كتابش «جنگ عراق» كه ژوئن 2004 به توزيع داده شد؛ جنگ آمريكا با عراق که در مارس 2003 آغاز شد و در پي آن اشغال نظامي اين كشور را با جنگ آمريكا با اسپانيا در آستانه قرن 20 مقايسه كرده و هر دو را در رديف جنگهاي امپرياليستي قرارداده و نوشته است كه «امپرياليسم آمريكايي» با جنگ با اسپانيا كه به اشغال كوبا، پرتوريكو، گوام و فيليپين انجاميد ظهور كرد و تا اين زمان (زمان انتشار کتاب)، جنگ با عراق آخرين تلاش آمريكا از اين دست بوده است.
کوگان درباره عراق نوشته است كه اين كشور، دست ساز امپرياليسم انگلستان است كه دولت لندن پس از شكست عثماني در جنگ جهاني اول، عراق را كه به صورت چند قطعه از تمليكات عثماني ها بود بدون در نظر گرفتن نژاد و مذهب مردم در كنار هم قرارداد و از آنها يك كشور ساخت و به توصيه سرهنگ لورنس (لورنس عربستان) يك اميرزاده حجاز را پادشاه آنجا كرد و خود را نجات دهنده مردم آن سرزمين از ظلم و فساد عثماني اعلام داشت. باوجود اين، ديديم كه عراقي ها بر ضد انگلستان بپاخاستند و .... درست مشابه همين عملي كه دارند امروز (زمان تحرير کتاب) با آمريكا مي كنند. آمريكا هم مانند انگلستان نيمه اول قرن 20، در دهه اول قرن 21 خود را آزاديبخش عراق از ظلم و تعدّي حزب بعث اعلام كرد و پس از اشغال نظامي عراق دولتي را در اين کشور با ترتيبات تازه روي كار آورد و ....
مولف نتيجه گيري کرده است كه هدف نهايي هر دو كشور ـ انگلستان و آمريكا ـ از اين اقدامات، نفت بوده است و نفت، بعلاوه استقرار در منطقه استراتژيک خاور ميانه.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر