کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

ترديد به آزمايش« پي .اس. ا P.S.A »

برخي پزشكان متخصص بيماري سرطان يکم ژوئن 2004 نظر خود را درباره نتيجه يک پژوهش تازه که اواخر ماه مه همين سال انتشار يافته بود كه در آن نسبت به دقت آزمايش «پي. اس . ا .P.S.A» ايجاد ترديد شده بود روشن ساخته و گفته بودند كه به اصالت اين آزمايش ترديد نيست. شك به سطح قابل قبول پي اس ا در خون است. تا كنون تا سطح 4 نانوگرم در يك ميلي ليتر خون نشانه مبتلا نبودن فرد به تومر پروستات ( سرطاني و ياغير سرطاني ـ بزرگ شدن آن ) بود كه اينك معلوم شده است اين سطح را بايد پايين آورد و به كمتر از 3 رساند. در زمينه تعيين مجدد اين سطح (له ول) بايد منتظر بررسي آزمايشگاههاي مربوط شد.
اين ترديد هنگامي به وجود آمد كه معلوم عده اي از سالخوردگان كه سطح P.S.A آنان كمتر از 4 بود سرطان پرستات داشتند. ازمايش پي اس ا كه تا اواخر دهه 1980 براي اطلاع از رجعت سرطان پرستات پس از درمان انجام مي شد از دهه 1990 ملاك كشف آن قرار گرفته بود.
اگر پروستات به هر علت ، سرطاني شدن سلولها و چيز ديگر ، بزرگ شود پروتئيني را كه سلولهاي آن آزاد مي كنند افزايش مي يابد و سطح پي اس ا بالا مي رود كه تا سطح 4 را حاكي از عدم بيماري مي پنداشتند . اين ميزان با پژوهش تازه بايد پايين آورده شود. تومر پروستات كه يك بيماري صرفا مردانه است عمدتا از ميانسالي به بعد روي مي دهد و دود سيگار در به وجود آوردن آن سهم بسيار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر