کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۲, جمعه

کمیته فنی یا کمیته بحران ساز؟

کمیته فنی فدراسیون فوتبال کشورمان از زمانی که تأسیس شد قرار بود محفلی امن برای صلاح و مشورت در خصوص مسائل فنی تیم ملی فوتبال ایران باشد. اما این روزها این مکان امن تبدیل به یک کانون بحران برای تیم ملی شده است.

به گزارش سرویس ورزشی «فردا» اختلافی که میان افشین قطبی از یک سو و دیگر اهالی فنی این کمیته از سوی دیگر پیش آمده است نشان از عدم انتقادپذیری و ناتوانی از نشستن دور یک میز برای حل مسائل است. جایی که آتش جنگ‌های رسانه‌ای از درون همین کمیته زبانه می‌کشد.

از همین رو افشین قطبی نیز بسیاری از این انتقادات را نشانه‌ای برای نظر داشتن به صندلی خود می‌داند و نگران از دست دادن موقعیت خویش است. این مسئله را نیز می‌توان از اظهارات اخیر سرمربی تیم ملی به راحتی فهمید. وی تا جایی پیش رفت که اعضای کمیته فنی فدراسیون را متهم کرد به صندلی او چشم دارند.

بدون شک تیم ملی فوتبال ایران با مشکلاتی مواجه است که این قبیل مشکلات نیز ربطی به ساختار و تشکیلات ضعیف فوتبال ایران ندارد و همه آنها در زمان افشین قطبی به مرحله بروز رسیده است و خود قطبی موظف به پاسخگویی است. اما از سویی وقایع به گونه‌ای در حال پیش رفتن است که این روزها انتقادات جنبه شخصی یافته است.

اما این اختلافات پیش آمده فقط دو مقصر ندارد. بلکه فدراسیون فوتبال هم در به وجود آمدن آن نقش انکارپذیری دارد. آنجا که نتوانسته‌اند جایگاه واقعی کمیته فنی را به سرمربی تیم ملی نشان دهند و از سوی دیگر به اهالی کمیته فنی نفهمانده‌اند که این کمیته وظیفه روبرو شدن با تیم ملی را ندارد بلکه در راستای مساعدت به فوتبال ملی است.

بر همین اساس به سراغ یکی از اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال رفتیم. هومن افاضلی در گفتگو با خبرنگار سرویس ورزشی «فردا» در خصوص علت به وجود آمدن کمیته فنی در فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: در اساسنامه فیفا وجود کمیته فنی در فدراسیون‌های فوتبال لحاظ شده است. اساسنامه ما هم شبیه اساسنامه فیفا است و هدف از تشکیل این کمیته بسط و توسعه فوتبال در همه سطوح است. یکی از وظایف آن نیز رسیدگی به تیم‌های ملی است که ضروری‌ترین امر در این زمینه محسوب می‌شود.

افاضلی همچنین درباره وظایف این کمیته و چگونگی انتخاب اعضای آن افزود: وظیفه این کمیته و اعضای آن این است که بازی‌های تیم ملی را بررسی کنند و نتیجه را به رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کنند. و چگونگی عملکرد تیم ملی را در آینده مشخص کنند و نظرات به دست آمده را گزارش دهند. اعضای این کمیته به دو صورت انتخابی و انتصابی منصوب می‌شوند. بخش انتخابی توسط رئیس فدراسیون فوتبال صورت می‌گیرد و اعضای انتصابی نیز به صورت رأی‌گیری انتخاب می‌شوند.

وی باتوجه اختلافات پیش آمده میان کادر فنی تیم ملی و اعضای کمیته فنی اعلام کرد: در این شرایط پیش آمده هر رفتاری که اعضای کمیته فنی داشته باشند باعث ایجاد حرف و حدیث خواهد شد. گروهی از ما انتقاد می‌کنند که چرا بیش از حد به قطبی اعتراض می‌کنند و گروهی دیگر معتقدند که باید انتقادها را تا زمان جدایی قطبی از تیم ملی ادامه دهیم. اما کمیته فنی جای تصمیم‌گیری‌های کلان است. ما تصمیم گیرنده نیستیم بلکه تصمیم سازیم. و تصمیماتی که اعضا در صورتجلسه امضا می‌کنند به دست رئیس فدراسیون رسیده و آقای کفاشیان است که تصمیم می‌گیرد کدام مباحث مطرح شده در کمیته فنی اجرایی شود. از همین رو ما فقط تصمیم‌سازی می‌کنیم و نظرات کمیته را انتقال می‌دهیم.

آنالیزور سابق تیم ملی فوتبال در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه همکاران ما به کار جمعی عادت نکرده‌اند. از نظر من این مسائل پیش آمده طبیعی است، ولی ما باید انتقادپذیر باشیم و حرف‌ها را سانسور نکنیم و ظرفیت خود را بالا ببریم. در صورتی که افراد این مسائل را رعایت کنند شرایط فوتبال ما بهتر خواهد شد.

در این میان انتقادات گسترده‌ای که از سوی اعضای کمیته فنی بر علیه قطبی مطرح می‌شود، سبب شده تا شکافی بزرگ میان کادر فنی تیم ملی و جامعه مربیان ایجاد شود. در حالی که انتظار می‌رود پیش از عمیق‌تر شدن این شکاف، مدیریت فوتبال تمام توان خود را برای حل این مسئله به کار برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر