کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

فيدل كاسترو آمريكا را به اشغال هائيتی متهم كرد

رهبر كوبا‌ استقرار هزاران سرباز آمريكايي در هائيتي محكوم و از سكوت سازمان ملل متحد در برابر اين اشغالگري ابراز تاسف كرد.

خبرگزاري فرانسه، «فيدل كاسترو» يكشنبه ـ‌امروز‌ـ در مقاله‌اي كه بر روي پايگاه اينترنتي رسمي موسوم به «كوبا ديبت دات سي‌يو» انتشار يافت، نوشت كه هزاران تفنگدار دريايي، نيروي هوا برد لشكر 82 و ديگر نيروهاي نظامي آمريكا در ميان غم و اندوه مردم هائيتي خاك اين كشور را اشغال كردند، بدون اين‌كه كسي بداند چطور و براي چه.

فيدل كاسترو افزود: «مسئله بدتر اين است كه سازمان ملل متحد و دولت آمريكا درباره انتقال اين نيروها توضيحي به افكار عمومي جهان نداده‌اند.»

بنا بر اين گزارش، تاكنون بوليوي و ونزوئلا استقرار نيروهاي آمريكايي در هائيتي را به‌شدت محكوم كرده‌اند.

به عقيده فيدل كاسترو، برخي كشورها اعلام كرده‌اند كه قصد دارند سرباز و تجهيزات نظامي به هائيتي اعزام كنند اما اين‌گونه اقدام‌ها وضعيت اين كشور زلزله‌زده را پيچيده‌تر كرده و همكاري‌هاي بين‌المللي را آشفته‌تر مي‌كند.

درحالي‌كه قرار است دوشنبه ـ‌فردا‌ـ‌ نشستي بين‌المللي درباره هائيتي در «مونترال» كانادا برگزار شود، كاسترو در مقاله خود تاكيد كرده است كه بايد درباره اين مسئله با جديت بحث و براي سازمان ملل نقش مديريتي تعيين كرد.

كاسترو با اشاره به اين‌كه كوبا پزشك به هائيتي فرستاده نه سرباز و اين‌كه هاوانا حريم هوايي كوبا را به روي هواپيماهاي آمريكايي باز كرده است تا ارسال كمك‌ها به هائيتي سريع‌تر صورت گيرد، اقدام‌هاي كشور خود را در اين مورد ستود.

به گزارش ايلنا، پيش از ين نيز «هوگو چاوز»، رئيس‌جمهوري ونزوئلا با متهم كردن واشنگتن به تلاش براي اشغال هائيتي اعلام كرد كه زلزله هائيتي كار آمريكايي‌ها بود.

رئيس‌جمهوري ونزوئلا مدعي شد که آمریکایی‌ها باعث بروز زمین‌لرزه قوی اخیر در هائیتی شده‌اند که در اثر آن ده‌ها هزار تن جان خود را از دست داده‌اند.

چاوز گفت: «این امر در اثر آزمایش سلاحي فوق مدرن در دریای کارائیب رخ داده که نتیجه اصلی آن تخریب ایران با کمک این زمین‌لرزه است.»

نشریه اسپانیایی «ای‌بی‌سی» به نقل از چاوز گزارش داد كه به احتمال قوی با علم بر اینکه چنین زمین‌لرزه‌ای چه خسارت هنگفتی می‌تواند به هائیتی برساند آنها (آمریکا) ژنرال کین را براي کنترل تلاش‌هایی که درباره امدادرسانی انجام می‌شود به این کشور زلزله‌زده اعزام کرده‌اند.

چاوز با اعلام اين‌كه من در جايي خوانده‌ام که آمريكايي‌ها حتي کاخ رياست‌جمهوري هائيتي را نيز به اشغال خود درآورده‌اند، اعلام کرد: «اكنون كه این جمهوری نیاز به کمک دیگر کشورها پیدا کرده، آمریکا از این مسئله استفاده كرده تا این جزیره را اشغال کند.»

چاوز كه يكي از منتقدان سرسخت سياست‌هاي واشنگتن به شمار مي‌آيد، گفت: «آمريکا بايد به جاي نيروهاي نظامي به هائيتي پزشك اعزام كند.»

چاوز گفت: «آمريکا در تلاش است تا اقدام مشابهي را که در سال 1999 ميلادي انجام داد، تکرار کند، سالي كه بر اثر بارش سنگين باران برخي روستاها در ايالت بندري «وارگاس» در زير گل و لاي مدفون شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر