کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

تذکر به روزنامه جمهوری اسلامی به دلیل درج خبر بیانیه موسوی

هیات نظارت بر مطبوعات به چند نشریه داخلی از جمله روزنامه جمهوری اسلامی تذکر داده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران - ایلنا - هیات نظارب بر مطبوعات در جلسه خود در روز دوشنبه به روزنامه های جمهوری اسلامی، فرهنگ آشتی، آرمان روابط عمومی، کارون، آفتاب یزد و اعتماد و هفته نامه پنجره به دلیل نحوه خبررسانی و انتشار مطالب در این نشریات تذکر داد و محتوای این روزنامه ها را مغایر مشی مورد تایید این هیات توصیف کرد.

براساس این گزارش، هیات نظارت روزنامه های جمهوری اسلامی و فرهنگ آشتی را به دلیل درج خبر و متن بیانیه اخیر میرحسین موسوی و عدم رعایت سکوت خبری در این مورد به استناد تبصره 8 ماده 9 قانون مطبوعات مستوجب دریافت تذکر کتبی تشخیص داد.

ماده مورد استناد هیات در این مورد مقرر می کند "کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت یا تبلیغ می کنند حق هیچگونه فعالیت مطبوعاتی ندارند" اما مشخص نیست که آیا هیات نظارت بر مطبوعات، با متهم کردن آقای موسوی به فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی، درج این بیانیه را به منزله فعالیت مطبوعاتی او تلقی کرده یا اقدام این دو نشریه در انتشار بیانیه را تبلیغ علیه جمهوری اسلامی تشخیص داده است.

همچنین، این هیات روزنامه اعتماد را به دلیل "درج مطالب و تحلیل هایی در خصوص اعلام نظر اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیرامون عدم صلاحیت [آیت الله] شیخ یوسف صانعی برای مرجعیت" براساس بندهای 4، 5 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات مستوجب تذکر کتبی دانست.

بند 4 ماده 6 قانون مطبوعات ایجاد اختلاف ما بین اقشار مردم از طریق طرح مسایل نژادی و قومی، بند 5 تحریض و تشویق افراد و گروه ها به ارتکاب اعمالی علیه حیثیت و منافع جمهوری اسلامی و بند 11 پخش مطالب و شایعات خلاف واقع یا تحریف مطالب دیگران را ممنوع اعلام کرده است.

اخیرا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، که یک تشکل طرفدار محمود احمدی نژاد محسوب می شود، با انتشار بیانیه ای اعلام داشت که آیت الله صانعی صلاحیت مرجعیت شیعیان را ندارد اما در مقابل، برخی تشکل ها و شخصیت های مذهبی دیگر، تشخیص صلاحیت یا عدم صلاحیت مراجع را در حیطه چنین تشکل هایی ندانسته اند که این نظرات در برخی رسانه های انعکاس یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر