کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

سهام نخرید، سود سکه بیشتر است

نرخ رشد قیمت سکه از شاخص بازدهی نقدی بورس بسیار بیشتر است، به جای سرمایه گذاری تولیدی طلا بخرید.

بررسی آماری آخرین شماره نشریه اقتصاد ایران نشان می دهد طی سالهای 84 تا 88سود سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار بسیار کمتر از خرید و نگهداری طلا است.

براساس برآوردهای آماری این نشریه گویای آن است که طی سالهای 84 تا 88 قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید از متوسط 106 هزار تومان به 262 هزار تومان افزایش پیدا کرده است و قیمت هر سکه بهار آزادی طرح قدیم از رقم 122 هزار تومان به 267 هزار تومان رسیده است که تغییرات فوق نشان دهنده رشدی معادل 119 درصد در قیمت سکه طرح قدیم و 147 درصد برای طرح جدید است.

در کنار این نرخ رشد قیمت سکه شاخص کل قیمت و بازده نقدی که نشان دهنده مجموع رشد قیمت و سود حاصل از هر سهم به شکل متوسط سالنه در معاولات بورس است از رقم 26850 در سال 84 به رقم 42876 در سال 88 رسیده که این تغییر حاکی از رشد 59 درصدی این شاخص طی 5 سال است.

مقایسه دو نرخ رشد ذکر شده نشان می دهد اگر در ابتدای سال 88سرمایه گذاری اقدام به خرید سکه بهار آزادی کرده بود بعد از پایان دوره بین 118 تا 147درصد به ارزش سرمایه وی افزوده می شد در حالی که اگر در بورس اقدام به سرمایه گذاری می کرد بدون در نظر گرفتن ریسک افت وخیر سهام در این دوره اگر سهمی با کمترین ریسک را خریداری کرده باشید براساس رشد شاخص فوق در عمل 59 درصد به ارزش سرمایه اولیه شما افزوده شده است.

در حالی که طی دوره مورد نظر حتی اگر نرخ تورم سال 88 را تک رقمی و معادل 9 درصد در نظر بگیریم میزان طی دوره ای که نرخ رشد تورم معادل 75 درصد بوده است میزان بازدهی سالانه سهام در بورس اوراق بهادار زیر نرخ تورم حرکت کرده است و در واقع می توان گفت سهامداران بورس اوراق بهادار ارزش داریی نقدی شان در مقایسه با سال 84 معادل 16درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که خرید بدون ریسک سکه بهار آزادی پس از پنج سال برای خریدارش بعد از کسر افت حاصل از رشد تورم بین 43 تا 72 درصد به ارزش واقعی سرمایه به همراه داشته است.

حال وضعیت فوق را با در نظر گرفتن این موضوع مورد بررسی مجدد قرار دهید که بورس نماد ساختارهای مولد اقتصاد و مبادلات سکه به عنوان جایگاه مورد توجه ساختارهای غیر مولد و سرمایه های سرگردان گریزان از فضای شفاف تولید است.در چنینی وضعیتی می توان به خوبی نمایی از دلایل گریز سرمایه از بخش تولید کشور طی دوره مورد بررسی ترسیم کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر