کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

تصرف خاموش لندن توسط القاعده

مقام‌های آمریکا به خاطر حضور پرتعداد افراطیون در لندن از این شهر با نام "لندنستان" یاد می‌کنند

القاعده قدرت از دست رفته خود را احیا کرده‌است . از سال 2001 که تروریست‌ها برج‌های دوقلو را هدف قرار دادند تا‌کنون همه گمان می‌کردند که سایه شوم القاعده با حمله امریکا به افغانستان و پس از آن عراق نیست و نابود شده است اما جوان نیجریه‌ای با پنهان کردن بمب زیر پیراهن خود و رفتن تا یک قدمی خلق یازدهم سپتامبری دیگر باز زنگ‌های خطر را در واشنگتن به صدا درآورد .

با این وجود بر اساس گزارش‌های سازمان سیا ،القاعده توانسته شبکه جهانی خود را با موفقیت بازسازی نماید و هم اکنون دارای توانایی انجام حملات گسترده تروریستی علیه اهداف غربی است. مقام‌های پنتاگون تخمین می‌زنند از هر پنج زندانی گوانتانامو که آزاد می‌شود، یک زندانی به شبکه تروریستی القاعده بازمی‌گردد.

پس از حادثه کریسمس ، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در تلاشند از وقوع حملات بیشتر جلوگیری کنند، اما افزایش حمایت‌ها از القاعده در انگلیس تبدیل به یکی از نگرانی‌های آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا شده است. عمر فاروق عبدالمطلب، فرد بمب‌گذار در یکی از دانشگاه‌های لندن تحصیل کرده است.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا هنوز در حال تحقیق در خصوص چگونگی گرایش عبدالمطلب به افراطی‌گرایی در دوران دانشجویی‌اش در فاصله سال‌های 2005 تا 2008 هستند، با این وجود مقام‌های امنیتی انگلیس تاکید دارند عبدالمطلب پیش از ورود به انگلیس و در یمن افراطی شده است.

به گفته مقام‌های اطلاعاتی آمریکا، همتایان انگلیسی آنها در رصد فعالیت‌های افراط گرایی عبدالمطلب و گزارش آن به سازمان اطلاعات آمریکا قصور کرده‌اند. این مساله تا حدی باعث ایجاد تنش میان واشنگتن و لندن شد. هفته گذشته، آلن جانسون، وزیر کشور انگلیس تایید کرد پیش از حمله نافرجام تروریستی روز کریسمس، انگلیس هیچ گونه اطلاعاتی که باعث شود مقام‌های آمریکایی دریابند عبدالمطلب یک تروریست بالقوه است به آمریکا ارسال نکرده‌اند.


مقام‌های آمریکایی انگلیس را تهدید جدیدی علیه امنیت غرب می‌‌دانند چرا که در این کشور شمار بسیاری از هواداران فعال القاعده حضور دارند.

دو سال پیش،رییس سازمان اطلاعات انگلیس ، اعلام کرد که حدود 2 هزار طرفدار القاعده در انگلیس زندگی می‌کنند که این تعداد، انگلیس را تبدیل به بزرگترین مرکز تمرکز فعالان القاعده در میان کشورهای غربی کرده است. مقام‌های آمریکا به خاطر حضور پرتعداد افراطیون در لندن از این شهر با نام "لندنستان" یاد می‌کنند. مقام‌های آمریکایی هم‌چنین می‌گویند حملات اخیر تروریستی در انگلیس بدست افراطیون مستقر در این کشور صورت گرفته که بسیاری از آن‌ها در کمپ‌های القاعده واقع در افغانستان و پاکستان آموزش دیده‌اند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در این خصوص می‌گوید: سطح فعالیت القاعده در انگلیس در حال تبدیل شدن به یک منبع بزرگ نگرانی است، توانایی سازمان القاعده در استفاده از انگلیس به عنوان پایگاهی برای طراحی حملات تروریستی، تهدیدی جدی علیه امنیت انگلیس و سایر کشورهای غربی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر