کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

سند وقف اموال دانشگاه آزاد ثبت شد


کریم زارع، معاون پارلمانی و عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اعلام كرد كه سند وقف اموال دانشگاه آزاد به صورت رسمی به ثبت رسیده است.
به گزارش ایرنا، وی در حاشیه جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس گفت که 253 نماینده مجلس با وقف اموال دانشگاه آزاد موافقت کرده‌اند.
زارع درباره نظر آیت‌الله خامنه‌ای درباره وقف اموال دانشگاه آزاد گفت: نظر فقهی ایشان در جهت كسب اجازه بود كه اعلام كردند وقف جایز است زیرا هیات موسس و هیات امنای دانشگاه تصرفی مالكانه در اموال آن داشتند، یعنی می‌توانستند امكانات و ساختمان‌های آن در راستای اهداف دانشگاه خریداری کنند یا به فروش برسانند.
خبر وقف اموال دانشگاه آزاد، اوایل شهریور ماه امسال اعلام شد. برخی ناظران می‌گویند که این اقدام درپی تهدیدهای پی‌درپی محمود احمدی‌نژاد که از جمله گفته بود «اگر دانشگاه آزاد گوش نکند، اقدام انقلابی می‌کنم» صورت گرفته است.
دانشگاه آزاد از سال 1361 با حمایت آیت‌الله خمینی شروع به کار کرد.
اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که از اعضای هیات امنای این دانشگاه است، پیش‌تر اعلام کرده بود که درباره وقف دارایی‌های دانشگاه آزاد از آیت‌الله خامنه‌ای «استفتا» کرده و موافقت او را گرفته است.
این درحالی است که شهریور ماه امسال و در پی صدور بيانيه هيات موسس دانشگاه در مورد وقف اموال و دارایی‌های دانشگاه آزاد، يک مقام آگاه در دفتر رهبری اعلام کرده بود که «موافقتی از ناحيه رهبر انقلاب در خصوص وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی اعلام نشده است».
معاون پارلمانی دانشگاه آزاد با بیان این‌که بیش از دو سال کار کارشناسی در مورد موضوع وقف اموال دانشگاه زمان صرف شده، افزود: 27 سال قبل كه این دانشگاه راه‌اندازی شد، نظیر غوغاسالاری‌های امروز نیز در آن زمان وجود داشت.
گفته می‌شود درآمد سالانه دانشگاه آزاد دوهزار میلیارد تومان و دارایی آن افزون بر ده‌ها میلیارد تومان است.
حامیان دولت و دیگر منتقدان عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی، این مجموعه را یکی از بازوهای اقتصادی و اجتماعی اکبر هاشمی رفسنجانی می‌دانند.
زارع علت رشد دانشگاه آزاد را کمک 10 ميليون ريالی آیت‌الله خمینی در بدو تاسيس این دانشگاه و نظر اختصاصی رهبر انقلاب در جهت رشد دادن به فعاليت‌های این دانشگاه می‌داند.
دانشگاه آزاد همواره از موارد اختلاف جدی میان حامیان دولت و هواداران هاشمی‌رفسنجانی بوده است.
عباس سلیمی نمین، مدير مركز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران، رییس دانشگاه آزاد را متهم کرده بود که به‌طور غیرقانونی به نماینده مجلس دکترا می‌دهد تا مادام‌العمر در مسند خود بماند.
برخی تحلیل‌گران هم مشکل اختلاف رییس دولت با مدیریت دانشگاه آزاد را شخصی دانسته و آن را به حمایت جاسبی از رفسنجانی، رقیب احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نهم نسبت داده‌اند.
در انتخابات ریاست جمهوری دهم، احمدی‌نژاد به‌طور علنی رفسنجانی و خانواده‌اش را به «ثروت‌اندوزی» متهم کرد.
گفتنی است نبود یک نهاد مستقل صنفی، گرانی شهریه‌ها و طولانی مدت بودن مدیریت جاسبی بر دانشگاه آزاد از جمله انتقادهایی است که دانشجویان به این مرکز دانشگاهی وارد می‌کنند که البته انتقادهای نخستین درباره شهریه و نهادهای صنفی، در مورد دوره‌های شبانه دانشگاه‌های دولتی و همچنین دانشگاه‌های غیرانتفاعی که زیر نظر دولت اداره می‌شوند نیز وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر