کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۹, سه‌شنبه

زبان فارسی به یورونیوز اضافه می‌شود

شبکه تلویزیونی اروپایی «یورونیوز» اعلام کرد که قصد دارد پخش برنامه‌ها و اخبار به زبان‌ فارسی را تا پایان سال میلادی 2010 شروع کند.

این شبکه اعلام کرد که پخش برنامه برای مخاطبان فارسی زبان در ایران و افغانستان تا پایان امسال از از یورونیوز درنظر گرفته شده است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، پخش برنامه به زبان ترکی از یورونیوز هم زودتر از زبان فارسی و در تاریخ 30 ژانویه (10 بهمن) شروع می‌شود.

یورونیوز پخش برنامه به زبان فارسی را در شرایطی اعلام کرده که مقام‌های دولت ایران نظارت بر پخش برنامه‌های رسانه‌های خارجی در کشور را پس از انتخابات اخیر تشدید کرده‌‌اند.

فیلیپ کایلا، رییس یورونیوز، به خبرگزاری فرانسه گفته است: برنامه‌های فارسی و ترکی زبان از طریق ماهواره، تلویزیون کابلی و اینترنت از شهر لیون فرانسه پخش خواهد شد.

یورو نیوز به زبان‌های اروپایی از جمله انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، و همچنین به زبان‌های روسی و عربی برنامه پخش می‌کند.

پارازیت‌ها؛ «اقدام مناسب» ایران

دولت جمهوری اسلامی ایران هنوز به این اقدام یورونیوز واکنش نشان نداده است.

دی‌ماه سال 87 زمانی که تلویزیون بی بی سی فارسی شروع به‌کار کرد، غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای، وزیر اطلاعات دولت نهم، اعلام کرد که دولت ایران اقدامات مناسب را برای مقابله با این کانال تلویزیونی انجام خواهد داد.

در آن زمان اژه‌ای در مورد این‌که ایران دقیقا در این‌ باره چه خواهد کرد، توضیحی نداد اما به‌نظر می‌رسد که گزارش‌های ارسال پارازیت روی تلویزیون فارسی بی بی سی پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران یکی از اقدام‌های وعده داده شده ازسوی اژه‌ای است.

سرویس خبری بی بی سی دولت ایران را به تلاش برای ارسال پارازیت روی تلویزیون ماهواره‌ای فارسی زبان این شبکه متهم کرده است.

افزایش تلویزیون‌های فارسی زبان

با راه‌اندازی تلویزیون فارسی یورونیوز، شمار کانال‌های تلویزیونی فارسی زبان در ایران افزایش خواهد یافت.

دولت عربستان سعودی اردیبهشت امسال اعلام کرد که قصد دارد یک شبکه تلویزیونی زمینی و ماهواره‌ای به زبان‌های فارسی و ترکی در شهر جده راه‌اندازی کند.

این در شرایطی بود که شبکه تلویزیونی ام بی سی فارسی توسط موسسه تلویزیون عربی ام ‌بی ‌سی در تیرماه 1387 کار خود را آغاز کرد و واکنش‌هایی را برانگیخت.

زمانی که ام بی سی فارسی شروع به‌کار کرد، گروهی با عنوان «هیات اسلامی هنرمندان» ادعا کرد که این شبکه تبلیغ‌کننده مفاهیم وهابی و ضدایرانی است.

تلویزیون فارسی بی بی سی هم 25 دی‌ماه 87 زمانی در ایران راه‌اندازی شد که مسئولان ایرانی به این شبکه اجازه ندادند در ایران دفتر دایرکند.

شبکه تلویزیونی استار هم دی ماه 87 اعلام کرد که اوایل سال 2009 یک کانال تلویزیونی سرگرم‌کننده به زبان فارسی راه‌اندازی خواهد کرد.

یورونیوز در شرایطی تلویزیون فارسی راه‌اندازی می کند که اخبار تظاهرات اعتراض به نتیجه انتخابات اخیر ایران را در موارد زیادی گزارش داده و کنفرانس مطبوعاتی برخی از مخالفان دولت ایران را هم پخش کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر