کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

فارس: مبارک بمیرد، کودتا می شود

یک مجله آمریکایی از مرگ مبارک به عنوان "انفجار بمب " یاد کرد و از وقوع احتمال کودتای نظامی در این کشور در صورت جانشینی جمال مبارک به جای پدرش خبر داد.

مجله آمریکایی فارین پالیسی،‌ موضوع مرگ "حسنی مبارک " و حوادث بعد از آن در مصر را مورد توجه قرار داد و این حادثه را به انفجار یک بمب در مصر تشبیه کرد.

این مجله آمریکایی در این مقاله تاکید کرد که موضوع مرگ حسنی مبارک یا کناره‌گیری وی از قدرت، مصر در هرج و مرج فرو خواهد رفت.

در این گزارش که با عنوان "بعد از فرعون " منتشر شد، آمده است که از میان بحران‌هایی که دولت آمریکا را تهدید می‌کند، "بمب ساعتی " در مصر است که می‌تواند وحشت خاصی را ایجاد کند.
این گزارش با اشاره به اینکه هیچ کس زمان انفجار این بمب را نمی‌داد، ولی در عین حال تاکید کرد که مبارک همچنان فرصت دارد تا برای چند سال دیگر نیز قدرت را در دست داشته باشد و احتمالا قصد کناره‌گیری از قدرت را نیز ندارد.

فارین پالیسی با اشاره به جماعت اخوان المسلمین و اینکه این گروه تنها گروه مخالف دولت در مصر است، نوشت که این گروه منتظر خلأ قدرت در مصر است.
از سوی دیگر یک مقام اطلاعاتی غربی نیز در این مورد نوشت که دولت مصر طرح مفصلی را برای بستن قاهره پایتخت این کشور در چنین شرایطی تدارک دیده است تا بتواند از وقوع کودتا در کشور جلوگیری کند.

این تحلیل آمریکایی می‌افزاید که با توجه به اینکه مبارک کسی را برای جانشینی خود تعیین نکرده است، می‌افزاید که مسئولان انتقالی در مدت زمانی کوتاهی اداره امور کشور را در اختیار خواهند گرفت تا بتوانند زمینه را برای انتخابات زودهنگام آماده کنند، این تحلیل پیش‌بینی کرد که در این دوره حتما نابسامانی‌های گسترده‌ای نیز در مصر ایجاد خواهد شد.

بنا بر این گزارش، بر اساس اصلاحاتی که قانون اساسی این کشور انجام شده است، به احتمال قوی "جمال مبارک " فرزند حسنی مبارک جانشین وی خواهد شد و به این صورت جانشینی در مصر به موروثی تبدیل خواهد شد، جمال نیز از سوی طبقه مرفه و بازرگانان مورد قبول است، اما مورد اعتماد مردم عادی در مصر نیست، به همین علت تصدی پست ریاست جمهوری از سوی وی ممکن است به وقوع کودتای نظامی به صورت سنتی یا کودتای مخملی منجر شود و یک مقام ارشد نظامی را در رأس هرم قدرت قرار دهد.

این مجله پیش‌بینی کرد که ابتکارهای مصر در منطقه در دوره حکومت انتقالی در خصوص اوضاع فلسطین و سودان متوقف شود و به این ترتیب نگرانی‌ همپیمانان مصر مانند آمریکا، عربستان و اسرائیل را افزایش داده است.

این گزارش تاکید دارد که وزارت خارجه این کشورها اقدامات محرمانه خود را برای مقابله با این وضعیت آغاز کرده‌‌اند و بنا بر اظهارنظر مسئولان سابق آمریکا در دولت بوش، دولت آمریکا هم اکنون برای مقابله با چنین وضعیتی در مصر آماده نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر