کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

نظر مردم عربستان و مصر درباره "حمله به ایران"

57 درصد از اتباع شهر نشین عربستان در نظر سنجی اخیر انجام شده اعلام کرده اند ، که از تحریم های شدید تر ایران برای بازداشتن از آنچه که دست یابی ایران به سلاح هسته ای می خوانند ، حمایت می کنند .

بر اساس نظر سنجی اخیر دو موسسه نظر سنجی " پیچر " و دانشگاه پرینستون آمریکا از میان شهروندان عربستانی ، بیش از یک سوم پرسش شوندگان گفته اند که اگر راه دیگری برای بازداشتن ایران از کسب سلاح هسته ای نباشد حتی با حمله نظامی ایالات متحده برای متوقف کردن روند برنامه های هسته ای تهران مخالفتی ندارند .

این نظرسنجی در اواخر نوامبر (آذر 1388) و از میان 1000 شهروند عربستانی شهر نشین در سه حوزه شهری ریاض ، جده و دمام به عمل آمده است .

دیوید پولاک ، کارشناس موسسه واشنگتن برای مطالعات خاور نزدیک خلاصه ای از نتایج این نظر سنجی را در وب سایت این موسسه مطالعاتی آمریکا منتشر کرده است . این نظر سنجی به صورت چهره به چهره انجام شده است .

در این نظر سنجی در حالی که یک سوم شهروندان عربستانی تحت پرسش قرار گرفته موافق حمله به ایران بوده اند ، اما یک سوم دیگر با این حمله مخالف و یک سوم الباقی به شدت مخالف حمله هستند .

نتایج این نظر سنجی نشان می دهد که به لحاظ سطح سواد ، شهروندان عربستان هر چه با سوادتر باشند مخالفت آنها نیز با حمله احتمالی به ایران بیشتر می شود مثلا در حالی که 37 درصد شهروندان با سواد ابتدایی از حمله احتمالی به ایران حمایت می کنند این رقم تنها در بین افراد با تحصیلات عالیه 30 در صد است .

درباره حمله احتمالی اسراییل به ایران حمایت کمتر است و یک چهارم شهروندان عربستانی موافق این حمله هستند و بقیه مخالفت خود را با حمله احتمالی اسراییل اعلام کرده اند .

در این نظر سنجی ، تنها 9 درصد از مجموع شهروندان عربستانی در این سه شهر اعلام کرده اند که حاضرند اسراییل را به عنوان یک واقعیت سیاسی در منطقه خاورمیانه بپذیرند . در جده 17 درصد پرسش شوندگان گفته اند با پذیرش اسراییل به عنوان یک کشور مشکلی ندارند در حالی که در ریاض یا دمام تنها 4 درصد چنین نظری داشته اند .
شهروندان عربستانی در این نظر سنجی در پاسخ به این سوال که بزرگ ترین تهدید برای کشورشان را از جانب کدام عامل یا کشور می دانند ، 54 درصد گفته اند که افراط گرایی مذهبی را بزرگ ترین تهدید برای کشورشان می دانند ، پس از این عامل به ترتیب تروریسم و اسراییل و برنامه های هسته ای ایران مهم ترین پاسخ های سعودی ها به تهدید کشورشان بوده است .

در رابطه با میزان حمایت از گروه القاعده 16 درصد در جده ، 21 درصد در ریاض و 31 درصد از شهروندان مورد پرسش قرار گرفته در شهر دمام از این گروه حمایت کرده اند .

مقایسه نتایج نظر سنجی اخیر از شهروندان سعودی با نتایج نظر سنجی سال 2009 از شهروندان مصری نشان می دهد که شهروندان مصری نظر ملایم تری نسبت به برنامه هسته ای ایران دارند و از این برنامه تهدید کمتری را متوجه خود می دانند .

مثلا تنها 40 درصد شهروندان مصری موافق تشدید تحریم ها علیه ایران هستند و در برابر گزینه احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران تنها 25 درصد موافق چنین حمله ای اند و در برابر گزینه احتمال حمله اسراییل این حمایت به 17 درصد می رسد .

اما در مقابل شهروندان مصری با گزینه پذیرش اسراییل به عنوان یک دولت ، بیشتر از شهروندان سعودی کنار می آیند و 26 درصد از شهروندان مصری گفته اند که با پذیرش اسراییل به عنوان یک دولت مشکلی ندارند .

نتایج این نظر سنجی نمی تواند تاثیر خاصی در سیاست های این دو کشور داشته باشد چرا که درهیچ یک از این دو کشور دموکراسی وجود ندارد و بالمال نتایج نظر سنجی افکار عمومی نمی تواند مبنایی برای سیاست گذاری های کلان حکومتی قرار بگیرد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر